Bilhandel
Søg

Sælg din bil gratis

lockIcon

Log ind

Opret bruger

downArrowWhiteSpace
Menu

MG S5 EV

MG's BUD FOR EN KOMPAKT CROSSOVER  ER IKKE HELT DUM

S5 EV er endnu en kompakt elbil fra det kinesiske mærke MG, der overtager pladsen for den noget forældede ZS EV. Vi har kørt den nye S5 EV!

 

Understøtter 400V Arkitektur   

Det første man kunne tænke, når man læser om denne elbil, er endnu en af den type model af sin størrelse. For biler i denne klasse er der ret mange af på markedet. Det, som gør S5 anderledes, er, at den er udstyret med et 400V-arkitektur, der gør, at den kan lade med op til 139 kW DC og 11 kW AC. Det er langt fra det hurtigste, men i sin klasse er det godkendt og tager ca. 28 minutter at lade batteriet fra 10-80 %. Batteriet fås i to størrelser: et mindre på 49 kWh og et større på 64 kWh, som sad i testbilen. I tal betyder det, at S5 med det lille batteri yder 170 hk, har en rækkevidde på op til 340 km og kan lade op til 120 kW. Vælger man S5 med det større batteri, yder den 231 hk, har en rækkevidde på op til 480 km og lader, som nævnt, med op til 139 kW. Prisen er også skarp: Den starter fra 229.999 kr., mens udgaven med det større batteri koster 249.999 kr., hvilket allerede på papiret ligner det bedste valg. MG har tidligere haft en tendens til at designe deres biler meget radikalt, men med S5 er udtrykket mere anonymt og konservativt. Især bagfra ligner den de fleste andre biler på markedet. Det samme gælder kabinen. Det skal dog nævnes, at S5 er bygget på den mindre MG4, selvom de alligevel føles meget forskellige.

 

 

En Bekvemmelighed Kabine

I kabinen er der sket et kæmpe løft, og den føles mere kvalitetsorienteret end tidligere – især sammenlignet med den gamle ZS. Her finder man en helt ny touchskærm på 12,8”, der fungerer langt bedre end tidligere modeller. Systemet understøtter Apple CarPlay/Android Auto og fungerer meget intuitivt og hurtigt. Et stort plus er også, at MG’s eget navigationssystem er blevet markant bedre end det var har testet på tidligere modeller fra MG. Tidligere hørte det til blandt de dårligste på markedet, men det er ikke tilfældet længere. Kabinen minder med sin minimalistiske indretning meget om Polestar, og detaljer som Alcantara-beklædningen ved armlænet giver et indtryk af en dyrere bil end den faktisk er. MG har også tilføjet en smart løsning, hvor telefonen kan stå oprejst, mens man kører. Det, der glædede mig mest, var dog, at MG S5 har fysiske knapper til justering af klima, lyd og endda en dedikeret knap til sidespejlene – ja tak, MG! Bagagerummet rummer 453 liter. Til sammenligning har Škoda Elroq 470 liter, så S5 er ikke den mest rummelige i sin klasse, men pladsen er tilstrækkelig til fx en barnevogn eller andet grej i den størrelse. Overordnet set kører S5 som mange andre elbiler meget komfortabelt, støjsvagt og nemt. Alligevel skuffer sæderne lidt. De var i testbilen beklædt med stof fremfor genanvendt plastik, der typisk ligner og føles som rigtig læder, men komforten var ikke på niveau med andre MG-modeller.

 

S5 Er Mere livlig end Sin Konkurrenter, og Det Kan Godt Give Udfordringer For Nogle!

Køreegenskaberne er ret anonyme, men bilen overrasker alligevel ved at være en smule mere sportslig end andre i klassen. Har man prøvet MG4, vil man genkende meget af køreoplevelsen, hvor begge biler er baghjulstrukket. I vådt føre kan S5 dog godt miste grebet og føles tilbøjelig til at skride ud, hvilket formentlig skyldes, at testbilen var udstyret med små 17” hjul som skulle holde styr på alle 231 hk. S5 kan være underholdende at køre i, men hvis man ikke søger det legende element, kan det være træls, når hjulene slipper i et sving.  231 hk er S5 hurtig nok til hverdagens udfordringer. Det, der gjorde mig mest glad, var dog opladningen. Allerede ved første forsøg ladede den op til de lovede 139 kW DC. Det er ikke klassens hurtigste, men det er absolut acceptabelt, og ventetiden bliver ikke urimeligt lang. På motorvejsturen nåede vi omkring 280 km, mens vi i blandet kørsel landede på 380 km – et godt stykke under de opgivne 480 km.

MG Kæmper I En Af De Sværeste Klasser

Kigger man på konkurrenterne, kan man få biler til lige over 200.000 kr. De er dog ringere udstyret, lidt mindre og lader langsommere. De største udfordrere er Škoda Elroq og KIA EV3, som koster omtrent det samme og også giver rigtig meget bil for pengene. Hvor S5 EV kan vinde, er ved den mere traditionelle tilgang med fysiske knapper i stedet for at gemme alt i menuer på skærmen. Det kan være afgørende for nogle købere. Den kører også en smule mere sportsligt end visse konkurrenter, hvilket for nogle er et plus, men for andre måske et minus. Det er svært at skrive, at MG S5 er bilen du burde købe for de der er så mange andre der også gør det godt i denne prisgruppe. S5 EV er dog en af MG's mest kedelig biler at kigge på designmæssigt, men også en af de bedste elbiler fra mærket at køre i. 

 

Skrevet af: Christian Koed den 22.09.2025

Hurtige genveje

Bilhandel.dk

Cookieindstillinger

Brug for hjælp?

Bilhandel