
Den nye MG S6 EV blev først afsløret ved en tilfældighed under Euro NCAP’s sikkerhedstest, men nu har MG officielt løftet sløret for den fulde model for det britiske marked før den rammer det danske marked senere i år! Det her er hvad vi kan forvente meget snart!
MG S6 EV er grundlæggende bygget på samme platform som MG S5 EV. Teknisk set er begge elbiler identisk, hvor S6 er længere end den S5. Det kan derfor også skrives, hvor S5 overtog pladsen for ZS, vil S6 være den model som bliver udskiftningen for MG HS, der før var en Plug-in Hybrid. Selvom vi ikke kender de danske priser endnu, vil indstigningsmodellen hedde SE Long Range, mens den fuldt udstyrede topmodel får navnet Trophy Dual Motor. . Alle varianterne har et 77 kWh batteri. Den baghjulstrukne SE Long Range og Trophy Long Range yder 244 hk, accelererer fra 0-100 km/t på 7,3 sekunder og har en WLTP-rækkevidde på 530 km. Topmodellen Trophy Dual Motor med firehjulstræk får 361 hk, klarer 0-100 km/t på lidt over fem sekunder, men rækkevidden falder til 484 km. Opladning er desværre ikke klassens hurtigste med maksimalt 144 kW DC.

Selvom MG S6 EV har et SUV-agtigt look, minder dens proportioner med store vinduer og kort motorhjelm mere om en moderne kompakt Crossover end en traditionel SUV. Det giver klare fordele i kabinen med generøs plads på anden sæderække til tre voksne, 674 liter bagagerumsplads med sæderne oppe, 1.910 liter når bagsæderne er klappet ned og ekstra 124 liter opbevaring under motorhjelmen. Indvendigt er kabinen dog anerledes indrettet end S5 med et dual-screen-setup på 10,25” instrumentering og et 12,8” lodret touchskærm. MG har lyttet til kundernes ønsker og beholdt fysiske knapper til lydstyrke, klimaanlæg og andre hyppigt brugte funktioner. Trådløs Apple CarPlay, Android Auto og trådløs telefonoplader er standard på alle modellerne - WUHU.
MG kan allerede glæde sig over fulde fem stjerner i Euro NCAP – og det med rigtig flotte delresultater: 92 % for voksenbeskyttelse, 85 % for børn, 84 % for bløde trafikanter og 78 % for sikkerhedsassistentsystemer. Når man sammenligner med de oplagte konkurrenter som Skoda Enyaq, Hyundai Ioniq 5 og Peugeot E-5008, håber vi på at MG S6 EV vil være markant billigere. Hvornår bilen præcis lander i Danmark, er endnu ikke bekræftet på skrivetidspunktet, men alt tyder på, at det sker inden for ganske kort tid. Indtil videre bliver S6 EV MG’s absolutte topmodel på det danske marked – i hvert fald indtil mærkets nye premium-sub-brand IM kommer til Danmark næste år og rykker grænserne yderligere i den øvre ende af klassen.

Brug for hjælp?