Vi ser ikke meget fra Mitsubishi i Europa og det er især i Danmark at salget er gået lidt i stå. En model som danskerne var glade for, var den store Outlander Hybrid som så dagens lys helt tilbage i 2013. En stor SUV som ikke kostede det helt store. Modellen var en så stor succes, at det minde meget om de gode dage for Mitsubishi i 90’erne. Da den nuværende model blev introduceret for Europa ventede vi spændt tilbage i 2022 for en officelt europæisk debut som aldrig kom. Og dog, for efter et meget minimalt Facelift er den tilbage og på vej med de danske grænser!
Mitsubishi Outlander PHEV er blevet opdateret for 2025 i Europa og lanceres til marts næste år. Selvom den nye model næsten ser identisk ud med den nuværende, har den fået et næste generationsplug-in hybrid-drivsystem, der giver længere elektrisk rækkevidde.
Som med den nuværende Outlander PHEV er den nye version udstyret med en 2,4-liters benzinmotor, der leverer 134 hk (100 kW) og 203 Nm. Derudover er der en elmotor foran med 114 hk (85 kW) og 255 Nm, samt en elmotor bagpå, som yder 134 hk (100 kW) og 195 Nm. Samlet set leverer SUV'en 302 hk (225 kW) og kan accelerere fra 0 til 100 km/t på 7,9 sekunder.
En af de vigtigste opdateringer for 2025 er det nye 22,7 kWh lithium-ion batteri, der er en smule større end det tidligere 20 kWh batteri. Mitsubishi oplyser, at den nye Outlander PHEV kan køre op til 86 km på ren el. Brændstoftanken er også blevet større og rummer nu 53 liter, hvilket giver SUV’en en samlet rækkevidde på op til 844 km med en fuld tank og opladt batteri.
Der er flere forskellige køreprogrammer tilgængelige for plug-in hybrid-systemet, herunder et EV-only program, hvor bilen kører udelukkende på el, samt et seriehybrid-program, hvor benzinmotoren genererer elektricitet, når det er nødvendigt. Derudover findes et parallelt hybrid-program, hvor elmotor og benzinmotor arbejder sammen. Der er også en "Save"-funktion, som bevarer batteriets opladning, og en "Charge"-funktion, der oplader batteriet under kørslen. Ligesom den nuværende model leveres den opdaterede Outlander PHEV stadig med både Type 2- og CHAdeMO-stik som standard.
Ændringerne fortsætter i kabinen, hvor den mest markante opgradering er en ny 12,3” infotainmentskærm, der erstatter det gamle 9,0” system og kører på ny og forbedret software. Derudover er der nye lydsystemer fra Yamaha med enten otte eller tolv højttalere, samt en 15-watt Qi trådløs smartphoneoplader.
Den nye Outlander PHEV deler faktisk platform med Nissan X-Trail, men det er også det eftersom X-Trail bruger anden teknik når det handler om dens motor. Derudover får Outlander en hård konkurrence fra MG og den nye HS. Men velkommen tilbage Mitsubishi, du har været savnet! Næste år kommer den allerførste 100% elektriske Mitsubishi, hvor det bliver en kompakt Crossover i C-segmentet.
Forfatter
Christian Koed
Motorjournalist med en stor passion for biler i alle afskygninger
Mit arbejde spænder fra at anmelde de nyeste bilmodeller til at dykke ned i historier
og unikke fortællinger, der fortæller deres egen historie. Jeg elsker at teste nye biler
og dele mine erfaringer med fokus på for formidle min viden videre med artikler eller
video.
Brug for hjælp?