Bilhandel
Søg

Sælg din bil gratis

lockIcon

Log ind

Opret bruger

downArrowWhiteSpace
Menu

Nissan Micra

MICRA ER TILBAGE, OG NU SOM ELBIL TIL UNDER 200.000 KR. 

Bilhandel var inviteret til Rotterdam i Holland for at teste den nye elektriske nyhed fra Nissan, hvor de præsenterede en ny generation af Micra. Vi kørte en kort tur og fik en oplevelse af, hvordan den charmerende minibil kørte. 

 

Bygget På Den Nye Renault 5 ETECH

Designet er skarpt! Det her er en lille elbil, som ser bragende godt ud. Vi kan allerede afsløre, at Micra er stort set identisk med den franske Renault 5. Og dog, hvor der er faktisk forskelle på de to, ud over designet. Prisen starter fra 199.999 kr., hvilket er lidt mere end Renault, der tilbyder modellen fra 189.990 kr. Til gengæld vinder Nissan point med mere standardudstyr, hvor den bl.a. kommer med V2L, varmepumpe, 18” alufælge og One-Pedal-Drive, hvilket af en eller anden grund ikke fås i Renault’en. Batterierne er de samme, og begge modeller tilbydes med enten et 40 kWh eller 52 kWh batteri. Testbilen var udstyret med det store batteri, hvilket betyder 150 hk i stedet for de 120 hk, man får i udgaven med det lille batteri. Rækkevidden er opgivet til 415 km med det store batteri eller 315 km med det lille. På de få timer vi havde bilen, var der ikke tid til at teste dette, men vi forventer at prøve Micra på dansk jord fra næste år, hvor vi vil gå mere i dybden med den reelle rækkevidde.

Specifikationer og priser for Nissan Micra EV

Version Batteri Rækkevidde (WLTP) Pris (DK)
Micra 40 kWh Engage 40 kWh 316 km 199.900 kr. 
Micra 40 kWh Advance 40 kWh 316 km 220.900 kr.
Micra 52 kWh Advance 52 kWh 415 km 236.900 kr.
Micra 52 kWh Evolve 52 kWh 415 km 247.900 kr. 

Micra Er Den Første Nissan Med Googel Built-In

Kabinen er, ikke overraskende, også næsten identisk med Renault 5. Dog er der små detaljer, som ikke findes i Renault, f.eks. et lille easter egg af Mount Fuji gemt ved den trådløse mobiloplader samt sæder med et flot design. Ellers er det, som man forventer, såsom Google Built-in og mulighed for at kunne downloade forskellige apps. Nissan fremhæver også lyden fra de ni Harman Kardon-højttalere som en af klassens bedste. Personligt fandt jeg lyden godkendt, men ikke specielt imponerende. Dog kan man argumentere for, at man ikke kan forvente mere i denne prisklasse, og det er nok fair. Komforten er, som forventet, præget af bilens rolle som bybil. Efter et par timers kørsel kunne jeg godt mærke lidt træthed i benene. Micra – ligesom Renault 5 – er designet som en lille bybil eller bil nummer to, og til mindre ture fungerer den glimrende. Bagsædepladsen er dog begrænset. Jeg prøvede at sidde der i 20 minutter for at teste komforten som voksen, og det er tydeligt, at pladserne er bedst til børn. Sammenlignet med Micra for 20 år siden er pladsen dog markant forbedret. Jeg savnede dog mulighed for at oplade telefonen fra bagsædet, da der ingen USB-C porte var. Bagagerummet rummer 326 liter.

 

 

Underholdene Elbil 

 Vi kørte primært i byen, men også på landevej og motorvej. Den klarede alle discipliner fint og viste sig som en ret støjsvag elbil, der er behagelig at køre i. De 150 hk får den til at føles som en GTI i minibils-klassen for 10 år siden. Selv modellen med 120 hk vil formentlig føles kvik. 0-100 klares på 8 sekunder med 150 hk eller 9 sekunder med 120 hk. Fartpiloten var lidt besværlig at betjene og kan blive en irritation for nogle. Nissan siger selv, at de har forsøgt at give Micra sin egen karakter, så den ikke skulle køre som Renault 5 eller være for sportslig. Den skal være nem og sjov. Jeg må dog indrømme, at oplevelsen mindede meget om at køre Renault 5, hvilket bestemt ikke er en dårlig ting. Begge biler er sjove og underholdende, men forskellene er svære at mærke. Micra indbyder til leg på landevejen med en passende fart og er overraskende underholdende.

Alt peger på, at den nye Micra bliver et hit i Danmark

Efter en dag i Micra må jeg konkludere, at det er en virkelig vellykket minibil, som jeg personligt synes er pænere end Renault 5. Begge biler leverer dynamisk kørsel til en attraktiv pris, og Micra er en bil, mange danskere kan få råd til. Jeg tror, den bliver populær, især med sit skarpe design, der ikke jagter retrolooket, men i stedet fremstår som en moderne minibil. Den kan også udfordre kunder, der ellers ville vælge den dyrere Mini Cooper eller Nio's FireFly. Med sit søde lille smil og frække bagende kan Micra tiltrække dem, der køber Mini for livsstilen, over til Nissan i stedet. Den nye Micra står klar hos de danske forhandlere allerede i november. Måske ser vi endda en Nismo-udgave baseret på samme teknik som Alpine A290!

Skrevet af: Christian Koed den 22.09.2025

Hurtige genveje

Bilhandel.dk

Cookieindstillinger

Brug for hjælp?

Bilhandel