Nissan genopfinder sin mest ikoniske model. Den helt nye Nissan Micra markerer et radikalt skifte både i design og teknik. Borte er de klassiske benzinmotorer og det forsigtige look. i stedet er den blevet til en elbil som sin søster RENAULT 5.
Det er første gang i Micras 42-årige historie, at modellen udelukkende tilbydes som elbil. Den nye generation deler teknik med Renault 5, men Nissan har givet Micra sit helt eget designudtryk. Det sker som led i en større elektrisk offensiv fra Nissan i Europa, hvor mærket har kæmpet med faldende salg og nu vil tilbage i kampen med fire nye elbiler inden udgangen af 2026. Udover Micra tæller det en ny elektrisk Leaf, en eludgave af Juke og en mikrobil, som skal dele teknik med den kommende Renault Twingo. Den nye Micra er bygget på AmpR Small-platformen og fås med enten et 40 kWh eller 52 kWh batteri. Det giver en rækkevidde på henholdsvis 310 og 407 kilometer (WLTP). Opladning sker med op til 100 kW DC, hvilket betyder, at bilen kan lade fra 15-80 procent på omkring 30 minutter. Motoren er placeret foran og driver forhjulene. Den yder 121 hk med det lille batteri og 148 hk med det store batteri.
Batteripakke | Kapacitet | Motorydelse | Rækkevidde (WLTP) | Opladning (DC hurtig) |
---|---|---|---|---|
Standard Range | 40 kWh | 121 hk | 310 km | Op til 100 kW (15-80 % på 30 min) |
Extended Range | 52 kWh | 148 hk | 407 km | Op til 100 kW (15-80 % på 30 min) |
Inde i kabinen får man en førerplads, der minder meget om den i Renault 5, med to 10,25" skærme, tydelige menuer og skarpe, farverige grafikker. Den digitale førerskærm kan tilpasses og viser alt fra navigation til aktiv sikkerhed og forbrug fra batteriet . Micra får fuld integration af Google Automotive Services som i Qashqai eller øvrige elbiler fra Renault, hvilket betyder, at man kan logge ind med sin Google-konto og få adgang til gemte adresser, favoritter og nemt søge efter ladestationer direkte fra skærmen. I følge os fra Bilhandel er det den bedste system af Navigationer. Bagagerummet rummer 326 liter, hvilket er gennemsnitligt for klassen, og det vokser til 1.106 liter med bagsæderne lagt ned. Under gulvet er der plads til ladekabler.
Den nye Micra er udviklet til at bryde med sin “bedstemorbil”-fortid, særligt i lande som Storbritannien, hvor den tidligere blev betragtet som en pensionistfavorit. Ifølge Nissan er målet at appellere til yngre bilkøbere og moderne forældre, med en kønsneutral og urban stil. Vi tror helt klart at den nye MICRA bliver en succes i Danmark som den gamle gjorde. Vi glæder også til at komme bag rattet. Vi kender ikke prisen, men vi forventer omkring at den starter fra ca. som søster bilen Renault 5. Så ca. 180.000 kr. Ja tak!
Brug for hjælp?