Mens andre bilmærker stjal rampelyset ved Auto Shanghai, var der også plads til at vise en anden elektrificeret nyhed frem. Nissan N7. er en elbil udviklet i samarbejde med Dongfeng og tydeligvis rettet mod det kinesiske marked. Vi råber efter Nissan at få den til det danske marked!
Nissan N7 er alt andet end firkantet. I modsætning til de gamle Nissan Prierma, som trækker linjer tilbage til 1990’erne, er N7 en aerodynamisk el-sedan med en Cd-værdi på blot 0,208. Det gør den til en af de mest strømlinede produktionsbiler i verden, der kun overgået af Mercedes EQS med 0,202. Men hvor EQS stadig formår at udstråle en vis elegance og luksus, er N7’s design noget mere anonymt. Den glatte silhuet giver bilen en teknisk og effektiv fremtoning, men også et udtryk, som hurtigt kan forsvinde i mængden.
Tidligere billeder afslørede intet om kabinen, men på Auto Shanghai blev der åbnet for sløret. Resultatet er en højmoderne, men næsten knapfri kabine. To store skærme dominerer instrumentbordet: en 15,6" tommer infotainment-skærm og en separat digital instrumentering. Fysiske knapper er næsten fuldstændig fraværende – undtagen på rattet, og det kan dele vandene blandt førere, der sætter pris på taktil feedback. Komfortniveauet fejler dog intet: De forreste "Zero Pressure"-sæder har AI-baseret justering med hele 49 sensorer og byder på 12-punkts massagefunktion. En indbygget minibar i armlænet kan både køle til -6°C og varme op til 55°C.
Hvor kabinen imponerer, er drivlinjen mindre opsigtsvækkende. Nissan N7 fås med to batteripakker. Enten 58 og 73 kWh, som begge er koblet til et klassisk 400-volt system. Dermed må man se langt efter lynopladningsteknologi som 800V-systemer. Motorudvalget spænder fra 215 hk til 268 hk , og ifølge den kinesiske CLTC-standard kan den største batteripakke klare op til 635 kilometer på én opladning. Det tal bør dog tages med et gran salt, da CLTC-målinger typisk er langt mere optimistiske end den europæiske WLTP.
Egenskab | 58 kWh-version | 73 kWh-version |
---|---|---|
Platform | Begge udviklet med Dongfeng | |
Aerodynamik | Cd 0.208 | Cd 0.208 |
Batterikapacitet | 58 kWh | 73 kWh |
Motorydelse | 215 hk (160 kW) | 268 hk (200 kW) |
Rækkevidde (CLTC) | Ikke oplyst | Op til 635 km |
Opladning | 400V-system | 400V-system |
Nissan N7 bliver udviklet og produceret i Kina for det kinesiske marked. I skrivende stund er der ingen planer om en europæisk lancering, og det er ærgerligt. Nissan har ikke særlig mange elbiler på det europæiske program, og her ville N7 passe fint ind. Og dog. Vi ved at Nissan vil genoplive Primera-navnet, og måske er det her den kommende Primera for Europa? .
Brug for hjælp?