Endelig kommer Omoda til Danmark! Det kinesiske bilmærke, der allerede har markeret sig på flere internationale markeder, introducerer nu sin nye topmodel, Omoda 9. I Danmark må vi dog først vente med at se den lille elbil E5.
Omoda 9 er en plug-in hybrid i SUV størrelse, som positionerer sig som et attraktivt alternativ til Premium SUV'er som BMW X3, Lexus NX og Volvo XC60. Prisen i Storbritannien starter ved £44.990, hvilket giver en indikation af, at Omoda sigter mod at underbyde konkurrenterne på prisen. Omoda 9 drives af en 1,5-liters turbobenzinmotor kombineret med to elektriske motorer – en på hver aksel. Sammen leverer de en samlet ydelse på 443 hk og 700 Nm. Kræfterne sendes til alle fire hjul via en tre-trins automatisk gearkasse,. Det elektriske hjerte får sin energi fra et nyt 34,4 kWh batteri produceret af den kinesiske batterigigant CATL. Dette batteri er omkring 20% mere energitæt sammenlignet med en typisk lithium-jern-fosfat-løsning, hvilket betyder, at Omoda 9 kan køre op til 150 km på ren el. Batteriet understøtter lynopladning med en effekt på op til 70 kW.
Indvendigt domineres kabinen af en enorm 24,6" Touchskærm, der kombinerer infotainment og instrumentpanel i ét sammenhængende display. I modsætning til mange konkurrenter har Omoda 9 stadig fysiske knapper til vigtige funktioner som klimakontrol.
Senere i år får Omoda 9 selskab af den mindre Omoda 3. En kompakt SUV, der skal konkurrere med Nissan Juke og Hyundai Kona.I Danmark er der også forhåbninger om lanceringen af Omoda 9, men på nuværende tidspunkt forventes det, at den mindre Omoda E5 vil være den indledende model på det danske marked. Information om præcis lanceringstidspunkt og prisfastsættelse er endnu ikke offentliggjort. Det er dog bekræftet, at importen af Omoda i Danmark varetages af Nic. Christiansen Gruppen, som også er importør af søstermærket Jaecoo.
Brug for hjælp?