Bilhandel
Søg

Sælg din bil gratis

lockIcon

Log ind

Opret bruger

downArrowWhiteSpace
Menu

OMODA E5 EV

NY KINESISK ELBIL MED MASSER AF UDSTYR !

Denne uge har vi sat os bag rattet i Omoda E5, en helt ny, kompakt el-SUV fra kinesiske bilproducent chery. Spørgsmålet er, om OMODA har det, der skal til for at gøre sig gældende i den efterhånden benhårde klasse af kompakte elbiler?

Prisen Starter Fra Under 240.000 kr. 

Omoda er et navn, du sandsynligvis ikke har hørt før. Det er et nyt bilmærke under Chery-koncernen, som i flere år har arbejdet på at etablere sig i Danmark. Koncernen står også bag mærket Jeacoo, som vi forventer at se mere til i løbet af næste år. Deres søstermodel, Jeacoo E5, ventes at lande på det danske marked i 2026. Omoda planlægger at åbne fem forhandlere i Danmark i år og op mod 14 i løbet af næste år. Designet på Omoda E5 gør ikke det store væsen af sig, men mærket forsøger i stedet at skille sig ud gennem omfattende standardudstyr til en skarp pris. Den danske introduktionspris ligger lige under 240.000 kr., og vil man have en anden farve end rød, koster det fra 5.000 kr. ekstra. I størrelse og pris skal E5 konkurrere med modeller som Škoda Elroq, BYD Atto 3, MG S5 EV og den kommende VW ID. Cross – uden tvivl en af markedets mest konkurrenceprægede segmenter. 

Kabinen i Omoda E5 giver umiddelbart et fint indtryk. De to sammenhængende skærme på 12,3” hver giver et moderne udtryk, og Touchskærmen reagerer hurtigt. Materialekvaliteten er dog en blandet oplevelse: Der er bløde plastoverflader på instrumentpanelet, men også hård plast omkring midterkonsollen, hvor man tydeligt mærker, at der er sparet. Sæderne er en af bilens svagheder. De er små, især i længden, og det er vanskeligt at finde en komfortabel siddestilling.OMODA kalder dem selv for Sportssæder, hvor de nærmere er det modsatte. På bagsædet er pladsen heller ikke imponerende – batteriet under gulvet stjæler både benplads og højde, så især fødderne får trangt med plads. Bagagerummet rummer 292 liter, eller op til 1.075 liter med bagsæderne lagt ned. Der findes ingen frunk foran. Til gengæld byder kabinen på flere praktiske detaljer. Et 50 watt trådløs mobiloplader, SONY-lydsystem med otte højttalere, der leverer god lyd, samt V2L-funktion (Vehicle to Load) med 3,3 kW afladning, så bilen kan bruges som en mobil strømforsyning.Den er også standardudstyret med Satellitnavigation, køl eller varme i begge forsæder og mere. 

Bagud End Sine konkurrenter På Det Tekniske

Omoda E5 giver ved første indtryk en fornemmelse af at være lidt sportslig elbil med direkte styretøj, men ved hurtige retningsskift mærkes det, at forhjulene ikke helt følger med styretøjet. Resultatet er en tendens til understyring, som får bilen til at skubbe sig sidelæns ud af svinget. Det er ikke kritisk ved almindelig kørsel, men giver ikke stor tillid i en undvigemanøvre. Til gengæld trives E5 i bytrafik. Den er letkørt, stille og behagelig, og det 360-graders kamera gør parkering nemt – også på trange parkeringspladser. Batteriet har en kapacitet på 61 kWh, og den officielle rækkevidde er 400 km på motorvej og 600 km i bykørsel. Under testen oplevede vi omkring 360 km ved blandet kørsel. Den største skuffelse er dog opladningshastigheden. E5 kan kun lade med op til 80 kW DC og 11 kW AC, hvilket er lavt i 2025 og en klar ulempe i forhold til konkurrenterne. Drivlinjen leverer 204 hk og 340 Nm, og ydelsen er rigelig til hverdagsbrug. OMODA er heller ikke særlig brugervenlig. Fx. justeringen af Aircondition, sædevarme og ventilation kræver, at man navigerer flere menuer fra skærmen, hvilket er unødigt besværligt under kørsel. Knapperne på rattet minder om dem i Volkswagens ID.-modeller, men de haptisketrykfunktion fungerer desværre endnu dårligere. Den adaptive fartpilot var fx vanskelig at aktivere og justere, da trykfølsomheden var inkonsekvent. På motorvejen er kabinen mere støjende, end man forventer i en moderne SUV, og forlygterne skuffer ved kørsel i mørke. Lyset er svagt, og første gang jeg kørte i mørke, troede jeg faktisk, jeg havde glemt at tænde for lyset. Der er dog også lyspunkter. Bilen har et kølerum under armlænet, som hurtigt blev en favorit under testen, og head-up displayet er nemt at aflæse og placeret godt i førerens synsfelt.

OMODA E5 Får En Meget Hård Start!

Omoda E5 skulle oprindeligt være lanceret i Danmark sidste år, men blev udskudt på grund af de nye toldsatser på kinesiske biler i Europa. Planen var også at tilbyde en benzinversion med 2,0-liters turbomotor, men den bliver ikke introduceret herhjemme. Selvom E5 er en interessant debut, får den uden tvivl en svær start på det danske marked. Den tilbyder masser af udstyr og et attraktivt prispunkt, men den halter efter konkurrenterne på opladning, komfort og rækkevidde, som er for mange det største salgsargument.  Det bliver spændende at se, hvordan Omoda klarer sig i Danmark, og om der kommer flere modeller i pipeline. Særligt søstermodellen Jeacoo E5 bliver værd at følge, selvom den på papiret lyder som Omoda E5 til forveksling på det tekniske. OMODA bliver tilbudt med 8 års batterigaranti eller op til 160.000 km.

Skrevet af: Christian Koed den 20.10.2025

Hurtige genveje

Bilhandel.dk

Cookieindstillinger

Brug for hjælp?

Bilhandel