Bilhandel
Søg

Sælg din bil gratis

lockIcon

Log ind

Opret bruger

downArrowWhiteSpace
Menu

ONVO L90

Kinas nye elektriske SUV med 3 rækker og op til 590 hk

Det kinesiske elbilfirma NIO udvider nu sit mere prisvenlige Onvo-brand med en ny elektrisk SUV. Og denne gang er der tale om et vaskeægte flagskib med plads til hele familien. Den nye Onvo L90 markerer mærkets anden model, efter lanceringen af den Model Y-konkurrerende Onvo L60 i 2024. Hvor L60 var rettet mod mellemklassen, går L90 direkte efter konkurrenter som Kia EV9 og Hyundai Ioniq 9. Altså de helt store luksus-SUV'er. 

Størrelse som en luksus-SUV

Med sine 5.145 mm i længden, 1.998 mm i bredden, og en højde på 1.766 mm, er L90 alt andet end kompakt. Akselafstanden lyder på hele 3.110 mm, hvilket lover godt for både kabineplads og komfort. Det placerer bilen i samme segment som de største elektriske SUV’er – men med et mere stilrent og aerodynamisk design, inspireret af både Onvo L60 og de koreanske luksusbiler fra Kia og Hyundai .Designet er minimalistisk og moderne. Bilen på billedet er lakeret i en eksklusiv guldtonet farve med sølvdetaljer omkring vinduer og hjul, og bagenden fuldendes af en tynd LED-lysbjælke, der løber på tværs. Selvom vi endnu ikke har set officielle billeder af kabinen, forventes den at følge Onvos design-DNA med store digitale skærme, minimalistisk layout og premium-materialer. Onvo og Nio har tradition for at levere interiører, der balancerer teknologi med brugervenlighed – noget vi også forventer af L90.

 

Op til 590 Hk Og Mulighed for At Kunne Skifte Batteriet. 

Teknisk er L90 i en klasse for sig. Alle versioner kommer med to elektriske motorer. En elmotor foran med 134 hk og en bagpå med hele 456 hk . Samlet yder drivlinjen 590 hk , hvilket gør den kraftigere end både Hyundai Ioniq 9 Performance (429 hk) og Kia EV9 GT (501 hk) .Bilen vil blive tilbudt med både lithium-batteri og nickel-mangan-kobolt. Som med alle Nio-modeller vil L90 også understøtte batteriskifteteknologi, at man kan køre til et batteritunnel, der vil kunne skifte hele batteriet ud på blot fem minutter. 

I Danmark  og generelt i resten af Europa  har NIO haft svært ved at få fodfæste. Det er en udfordring, som bilmærket er fuldt ud bevidst om. Derfor satser NIO nu på at introducere deres to Sub-mærker, ONVO og Firefly, som skal fungere som mere prisvenlige alternativer til modermærket.Firefly bliver en kompakt elbil, tænkt i stil med Mini Cooper, mens ONVO allerede har præsenteret Tesla-rivalen L60. Den nye og større ONVO L90 placerer sig som flagskibet i rækken. Et mere rummelig og  elektrisk SUV med tre sæderækker og høj komfort, men stadig med en prisstruktur, der skal gøre den attraktiv for familier, der drømmer om premiumfølelse uden premiumpris.

Skrevet af: Christian Koed den 23.04.2025

Hurtige genveje

Bilhandel.dk

Cookieindstillinger

Brug for hjælp?

Bilhandel