Små elektriske præstationsbiler vinder frem i Europa, og Stellantis har skabt en spændende portefølje af modeller under sine forskellige mærker, herunder Abarth 600e, Alfa Romeo Junior Veloce, Lancia Ypsilon HF og den kommende Peugeot 208 GTI. Nu kaster Opel sig ind i kapløbet med en sportslig udgave af Mokka, der markerer genoplivningen af GSE-navnet eller måske hvad vi husker som OPC.
Den nye Opel Mokka GSE skiller sig ud fra den almindelige Mokka med et mere dynamisk og aggressivt udseende, inspireret af GSE Rally-prototypen de præsenterede for et par måneder siden. Højdepunktet er de 20" alufælge med et aerodynamisk design og knaldgule bremsekalibre for at bevise at dette er en serøs elbil. Mokka GSE drives af en enkelt elmotor, der leverer 280 hk hestekræfter og 345Nm. Det er samme drivlinje fra de førnævnte biler som Alfa Romeo Arbath og Peugeot. Mokka GSE bruger derfor også samme 54 kWh lithium-ion-batteri. Det er derudover også det samme der sidder i den standard Mokka Electric, men de mange præstationsopgraderinger betyder, at rækkevidden formentlig bliver lidt kortere end standardmodellens 406 km (WLTP). Alligevel formår Opel at holde vægten under 1.600 kg. Acceleration fra 0 til 100 km/t på kun 5,9 sekunder og en topfart begrænset til 200 km/t er Mokka GSE hurtigere end den tungere, men mere kraftfulde Grandland Electric AWD. Sammenlignet med standard Mokka Electric har GSE næsten dobbelt så meget kraft, og dens chassis er optimeret til sportslig kørsel. Det er lidt sjovt at tænke på, at den yder det samme som den gamle hurtige Opel gjorde for 20 år siden. Altså den større Opel VECTRA OPC. Den ydet også 280 hk fra en 2,8 V6 Turbo. Nå, affjedringen er sænket med 10 mm, og bilen er udstyret med dobbelte hydrauliske støddæmpere for bedre dæmpning. Bagakslen er stivere, styringen er finjusteret, og bremsesystemet fra Alcon med 380 mm skiver og firestemplede kalibre sikrer effektiv opbremsning.
Indvendigt fortsætter opgraderingerne med en kabine, der oser af sportslighed. Forsæderne er betrukket med Alcantara og designet til at give ekstra støtte under dynamisk kørsel. Dørpanelerne matcher sæderne, og et nydesignet rat, aluminiumspedaler samt hvide og gule accenter adskiller GSE-modellen fra dens mere afdæmpede søskende. De to 10" skærme i det digitale cockpit har fået unikke, præstationsorienterede grafikker, der giver føreren information under kørslen.
Opel har endnu ikke offentliggjort præcise detaljer om lanceringen eller prisen på Mokka GSE i Europa, men yderligere information forventes i de kommende måneder. Det vides heller ikke om modellen kommer til det danske marked. Dog håber vi stærkt på at den gør!
Forfatter
Christian Koed
Motorjournalist med en stor passion for biler i alle afskygninger
Mit arbejde spænder fra at anmelde de nyeste bilmodeller til at dykke ned i historier
og unikke fortællinger, der fortæller deres egen historie. Jeg elsker at teste nye biler
og dele mine erfaringer med fokus på for formidle min viden videre med artikler eller
video.
Brug for hjælp?