Vi har ikke set meget til den ellers flotte Peugeot 308 I danmark. Nu har Peugeot givet sin kompakte hatchback og stationcar et såkaldt Facelift, der bringer et frisk design. I Danmark er salget af denne biltype faldet markant, men alligevel prøver Peugeot lidt endnu, hvor den sammen med sin søster fra Opel fås med benzin, diesel eller elmotor enndu!
Den nuværende Peugeot 308 blev introduceret i 2021 og præsenterede en udvikling af det franske mærkes designsprog. Fire år senere har opdateringen fjernet de karakteristiske "hugtænder" og introduceret et nyt ansigt med delte forlygter. I stedet for en fuld LED-stribe har designet fået lysende tråde over den kropsfarvede grill. Basismodellen Allure kommer med fuld LED-belysning, mens GT og GT Premium tilføjer Matrix LED lys og. En anden nyhed er det oplyste Peugeot-emblem, som er en første for mærket og forventes at blive standard på fremtidige modeller. Ifølge Peugeot bidrager de nye kofangerindtag til bedre aerodynamik ved at lede luftstrømmen mod hjulkasserne. Udvendigt er profilen stort set uændret, men bilen får nye 17" eller 18" alufælge og to nye farver: Lagoa Blue til hatchback og Ingaro Blue til stationcaren (SW). Bagenden er også næsten uændret, men kofangeren har droppet kromindlæg, og baglygterne har nu LED med et 3D design på alle udstyrsvarianter, hvor de tidligere var begrænset til GT-udgaven.
Peugeot 308 kører på Stellantis' EMP2-platform, som også bruges af Opel Astra og den kommende DS N°4. Fremtidige generationer forventes at skifte til STLA Medium-arkitekturen. På trods af industriens bevægelse væk fra diesel tilbyder Peugeot fortsat en 1,5-liters BlueHDi turbodiesel med 130hk. En Dieselmotor, som vi blev positiv overrasket over da vi testede den for 3 år siden. Den er koblet til en otte-trins automatgearkasse. Derudover findes en mild-hybrid med en 1,2-liters trecylindret benzinmotor på 145 hk , som kan køre op til 50% af tiden i el-tilstand i bymiljøer. Plug-in-hybriden kombinerer en 1,6-liters turbomotor med en elmotor med op til 195 hk og en elektrisk rækkevidde på 85 km takket være en 17,2 kWh batteripakke. Den fuldelektriske E-308 har en frontmonteret elmotor på 154 hk og et 58,4 kWh batteripakke, der giver en WLTP-rækkevidde på 452 km – en forbedring på 37 km i forhold til den tidligere model. Med en 100 kW DC-oplader tager det 32 minutter at lade fra 20-80%, og bilen understøtter V2L-funktion med en valgfri adapter. Det er også værd at notere, at 308 er en af de få elektriske stationcars på marked i Europa!
Variant | Motor & ydelse | Batteri / Tank | Rækkevidde (WLTP) | Opladning | Transmission |
---|---|---|---|---|---|
E-308 (elbil) | 115 kW (156 hk), el-motor | 54 kWh batteri | Op til 450 km | 11 kW 3-faset lader. 20–80% på 32 min. (100 kW DC) | Automatgear (enkelt gear) |
308 Plug-in Hybrid 195 hk | 1.6L turbo 4-cyl. (150 hk) + el-motor (125 hk) = 195 hk samlet | 17,2 kWh batteri | Op til 85 km el-rækkevidde | 7,4 kW AC: ca. 2 t. 5 min. / 2,3 kW: 7 t. 25 min. | 7-trins e-DCS7 dobbeltkobling |
308 Hybrid 145 hk | Hybrid benzinmotor + el-motor = 145 hk samlet | Mild hybrid-batteri (selvopladende) | 6-trins e-DCS6 dobbeltkobling | ||
308 BlueHDi 130 | 1.5L 4-cyl. diesel – 130 hk | Diesel | 8-trins EAT8 automatgear |
Indvendigt beholder 308 sin egen version af Peugeots i-Cockpit med en 10" skærm, der stadig fremstår moderne, selvom den ikke får det nyere digitale cockpit fra de større 3008 og 5008 SUV'er. Opdateringerne inkluderer nye 3D-grafikker til det digitale instrumentpanel og Alcantara-polstring på GT og GT Premium. Udstyret kan omfatte et 10-højttalers Focal Premium Hi-fi-system, otte-farvet ambient belysning og massagestole. Infotainmentsystemet understøtter trådløse opdateringer. Peugeot fremhæver også, at 31% af materialerne i den opfriskede 308 er genbrugte eller fornyelige, svarende til 405 kg pr. bil. For stationcar-entusiaster er det godt nyt, at Peugeot 308 SW har overlevet opdateringen. Med en længere karosseri og et bagagerum på mellem 598 og 1.487 liter afhængigt af sædekonfigurationen er den yderst praktisk..
Peugeot 308 vil være tilgængelig i Europa fra efteråret 2025 og produceres på fabrikken i Mulhouse, Frankrig.Vi forventer at se den nye 308 i den elektriske udgave, hvor vi må vinke farvel til benzin og dieseludgaven. Priserne annonceres også senere. 308 konkurrerer med biler som VW Golf, Opel Astra, SEAT LEON og den efterhånden gamle Toyota Corolla .
Brug for hjælp?