Polestar har netop løftet sløret for deres nyeste topmodel, Polestar 5 – en firedørs performance Grand Tourer, der tager udgangspunkt i konceptbilen Precept fra 2020. Med Polestar 5 bliver visionen om .
Polestar 5 er en fem meter lang Grand Tourer, der trofast viderefører designet fra Precept-konceptet med minimale ændringer. Den aerodynamiske, vingeformede silhuet er inspireret af luftfarten, med stramme overflader. Den lave front prydes af Polestars signatur-SmartZone og Pixel LED-lygter. Et af højdepunkterne er det massive panoramaglastag – over to meter langt og 1,25 meter bredt – som giver en lys og rummelig kabine. I stedet for en traditionel bagrude bruger Polestar 5 et digitalt bakspejl og et virtuelt bagrude-display, ligesom i Polestar 4. Med rammeløst glas, indtrækkelige dørhåndtag og en luftmodstandskoefficient på kun 0,24 er Polestar 5 både effektiv og stilfuld. Bilen fås i seks farver, herunder de matte nuancer Storm (mørkegrå) og Magnesium (sølvagtig), som understreger dens markante udtryk. Designet er typisk Polestar og meget minimalistisk. Polestar 5 er bygget på en nyudviklet aluminiumplatform, Polestar Performance Architecture (PPA). Den er udstyret med et kæmpe 112 kWh lithium-ion-batteri og understøtter en 800 V-arkitektur, der muliggør lynopladning på op til 350 kW fra 10 til 80% på kun 22 minutter.
To versioner er tilgængelige:
Polestar 5 Dual motor: 748 hk, 812 Nm, 0-100 km/t på 3,9 sekunder, rækkevidde op til 670 km (WLTP).
Polestar 5 Performance: 884 hk, 1.015 Nm, 0-100 km/t på 3,2 sekunder, rækkevidde op til 565 km (WLTP).
Begge versioner har en topfart på 250 km/t og bruger Michelin-dæk for optimal ydeevne. Avancerede dæmpere fra BWI fortæller os at dette er en sportslig elbil. Alene med næsten 900 hk i den helt vilde udgave, er dette et monster som også sigter efter Porsche Taycan. Dog vil dens øvrige konkurrenter være fra NIO og den noget forældet eT7 eller den kinesiske eksklusive søsterbil fra Lynk & CO Z10.
Kabinen i Polestar 5 er designet til både fører og passagerer med en 4+1-sædekonfiguration. Forsæderne, udviklet i samarbejde med Recaro, tilbyder en lav siddeposition, fremragende støtte og komfort. Et mix mellem sport og komfort. De fås i Charcoal MicroTech eller Bridge of Weir Nappa-læder, som er kromfrit og produceret med fokus på dyrevelfærd. Selve temaet i kabinen er forsat minimalisme. Bagsæderne matcher forsædernes design og komfort, med mulighed for individuel tilbagelæning, sædevarme, ventilation og massage. Når midterarmlænet hæves, skabes en femte siddeplads, hvilket gør bilen praktisk til længere ture. Bæredygtighed er centralt i kabinen. Materialer som ampliTex™ (et biobaseret alternativ til kulfiber), NFPP og genanvendte fiskenet (Econyl) reducerer bilens miljøaftryk. Gulvtæpperne er lavet af genbrugt PET, og bagagerummet på 365 liter (plus 62 liter foran) er beklædt med letvægtsmaterialer, der gør bilen lettere at genanvende. Førerens køreposition er performanceorienteret med et opretstående rat og et 9" førerdisplay, der justeres med ratstammen. Et 9,5" head-up display fuldender den førerfokuserede oplevelse. Polestar 5 er spækket med avaceret teknologi. Et større 14,5" Touchskærm i midten kører Polestars version af Android Automotive med indbygget Google og tilpassede funktioner som dynamiske felter og genvejsflader. Lydoplevelsen leveres af enten et High Performance Audio-system med 10 højttalere eller et Bowers & Wilkins-anlæg med 21 højttalere og 1.680 watt, suppleret af aktiv støjreduktion.
Den nye Polestar 5 bliver den dyreste Polestar. Polestar 5 Dual motor kan forudbestilles til en vejledende pris på 1.150.000 DKK, mens Performance-versionen starter ved 1.400.000 DKK. Forudbestillinger åbner online den 8. september 2025 i udvalgte markeder.
Brug for hjælp?