
Vi har denne uge kørt i den lille og skægge Renault 5 E-Tech, som allerede har fundet vej ind i danskernes hjerter og er en af de mest solgte biler herhjemme på det danske marked.
Renault 5 E-Tech er en elektrisk hyldest til den lille Renault 5 fra 80’erne. Designet er virkelig skarpt og moderne trods et par retro-hints her og der. Renault 5 er lille, men størrelsesmæssigt skal den placeres i det segment, hvor forgængeren Renault Clio kørte i. Prisen er lav for en elbil i Danmark, hvor den starter fra under 190.000 kr. Dog kørte vi i topmodellen Iconic til 234.990 kr., som var udstyret med bl.a. kabineinteriør, parkeringssensorer og en totonet farve. Især farven løftede humøret, hvor testbilen i gul med sort tag bare så godt ud. Standardfarven er desuden grøn, og personligt synes jeg ikke, den ser dum eller kedelig ud. Dog kommer Renault 5 standard med varmepumpe. Af batterimuligheder kommer den i to versioner: en udgave på 40 kWh, 130 hk og 300 km rækkevidde, hvor testbilen var udstyret med et større batteri på 52 kWh, 150 hk og 400 km rækkevidde.
| Variant | Batteri | Effekt | Rækkevidde (WLTP) | 0–100 km/t | Topfart | AC-ladning | DC hurtigladning | Pris (DKK) |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Evolution | 40 kWh | 120 hk / 225 Nm | 300–312 km | 8,6 sek. | 150 km/t | 11 kW (2,5–3 t 15–80%) | 80 kW (≈29 min 15–80%) | 189.990 kr. |
| Evolution | 52 kWh | 150 hk / 245 Nm | 400–410 km | 8,0 sek. | 150 km/t | 11 kW (≈3 t 15–80%) | 100 kW (≈31 min 15–80%) | 224.990 kr. |
| Iconic | 52 kWh | 150 hk / 245 Nm | 400–410 km | 8,0 sek. | 150 km/t | 11 kW (≈3 t 15–80%) | 100 kW (≈31 min 15–80%) | 234.990 kr. |
| Roland Garros | 52 kWh | 150 hk / 245 Nm | 400–410 km | 8,0 sek. | 150 km/t | 11 kW (≈3 t 15–80%) | 100 kW (≈31 min 15–80%) | 254.990 kr. |
Jeg hentede Renault 5 hos forhandleren og var klar til at køre en tur til Herning fra København, da vi skulle deltage i dette års motorshow i Herning. Bilen var ladet 100 % op, og på displayet stod der 400 km rækkevidde, hvor jeg havde 302 km til Herning. Tidligere i år kørte vi søsterbilen Nissan Micra EV, som stort set er identisk med Renault 5. Kendtskabet var meget det samme. Renault 5 E-Tech er en virkelig behagelig bil af sin størrelse. Den største udfordring, jeg kunne se for bilen – bortset fra at Renault 5 ikke er udviklet som en langtursbil – var pladsen på bagsædet. Samme problem oplevede vi også i Nissan Micra. Der er ikke meget plads, hvorimod foran har føreren godt med plads. Kabinen er også den samme som i Micra. Vi kørte som sagt i en Iconic-udgaven der var udstyret med et gult interiør, som om du var tilbage i 80’erne. Det pyntede på humøret. Alle modellerne kommer med en 10” Google-baseret touchskærm, som øvrigt alle elektriske Renault’er gør. Den fungerer fint, og der er mulighed for at skifte mellem forskellige køreprogrammer. Noget, som jeg virkelig satte pris på, var, at Renault stadig havde bibeholdt de fysiske knapper til justering af temperaturen eller lyden. Og omkring lyden: Renault 5 var udstyret med et Harman Kardon-lydanlæg, som spillede virkelig godt for en bil i sin størrelse. Kvaliteten i kabinen føles også solidt bygget og slet ikke noget, vi havde oplevet i en Renault før i den størrelse. Thumbs up herfra!

150 hk i sådan en lille bil bringer minder tilbage om de gamle Mini GTI’er, og den føles faktisk også sådan. Nuvel findes der en udgave med 220 hk i den såkaldte Alpine A290 . Alligevel er Renault 5 en ret underholdende lille elbil og en af – hvis ikke den sjoveste – bil i sin klasse sammen med Nissan Micra! Den er kvik og utrolig lydsvag. Jeg opnåede at køre 130 km/t på motorvejen, og den var utrolig støjsvag for en bil i sin størrelse/klasse. Undervognen er virkelig fin justeret. Accelerationen er også fin, især ved overhalinger på motorvejen, indtil den kommer over 120 km/t. Dog er Renault 5 også udviklet til at være en bybil – og her er den perfekt! Den er velkørende og nem at komme rundt i. Parkering og andet gør den som en leg. Den er også ret sparsom med rækkevidden, så længe du ikke kører på motorvejen. Jeg opnåede under min tur fra København til Herning at kunne køre ca. 250 km på batteriet. Måske hvis jeg kørte pænere og under den tilladte hastighed, havde resultatet været bedre. Jeg tror godt, du kan regne med at køre 400 km på en opladning, hvis du primært kører rundt i byen, og lidt motorvejskørsel skuffer den ikke. Dog lader den kun med 100 kW. En anden hage, jeg oplevede med bilen, var faktisk komforten på langtur. Igen: Renault 5 er ikke udviklet til at være en bil at køre langt i. Når det så er sagt, fandt jeg komforten lidt ubehagelig efter et par timer i bilen, hvor jeg savnede mere støtte fra sædet i længden.
Renault 5 og søsterbilen er med i finalen til Årets Bil i Danmark 2025, og det forstår jeg godt. Glem hvad jeg skrev omkring komforten og den langsomme ladetid. Renault 5 er en virkelig vellykket lille elbil og mon ikke den bedste i sin klasse lige nu. Den er utrolig solidt bygget og føles langt bedre bygget end sidst, vi testede Renault Clio. Det, som jeg blev mest blæst bagover af, var, hvor støjsvag den var at køre i. Bruges bilen som fx familiens bil nummer to og har mulighed for at kunne lade derhjemme, er den nærmest perfekt. Prisen er god, og det er rækkevidden også – så længe du vælger udgaven med det større batteri. Skulle jeg pege på en stor hage ved bilen, så er det altså pladsforholdene for passagererne bagi. Selvom det er egnet for børn, er der stadig ikke ret meget plads, hvor det især er forholdet mellem sæderyggen og knæene, som rammer på. RENAULT 5 er den bil, som har overrasket mig positivt for 2025, og derfor får den min stemme som årets bil 2025!

Brug for hjælp?