Bilhandel
Søg

Sælg din bil gratis

lockIcon

Log ind

Opret bruger

downArrowWhiteSpace
Menu

Renault Clio

Renault Clio

Helsingør havn

Engang var Clio en af de mest solgte biler i Danmark og den mest solgte bil i Europa. Sådan er det ikke længere. Minibilerne bliver mindre og mindre, og i dag er klassen ikke så stor, som den var for få år siden. Gennem tiden har vi sagt farvel til flere af konkurrenterne såsom FIAT Punto og Ford Fiesta. Heldigvis holder Renault stadig liv i Clio lidt endnu, som netop har fået et større facelift til 2024. Bilen er grundlæggende den samme bil, som blev præsenteret tilbage i 2020. Dog har Renault givet Clio for 2024 en helt ny front, bagende og opdateret kabine.

Hvordan kører den så?

At beskrive, hvordan Clio kører, er faktisk interessant i en tid med elektriske biler, da stort set alle elbiler føles forholdsvis ens. Det gør forbrændingsbilerne ikke, og for at beskrive det kort, er der kun ét ord at bruge: nemt. Renault Clio har altid været og er stadig en nem bil at køre i. I Danmark fås Renault Clio nu kun med én motor med 90 hk fra en 1,0 Turbo benzinmotor. Tidligere var der også en 65 hk benzinmotor uden turbo og en 130 hk med turbo 1,3-liter, for ikke at glemme en 1,5 dieselmotor. Overraskende har Renault heller ikke valgt at tage deres mest miljøvenlige Clio hjem, nemlig hybridmodellen med en 1,6-liter motor. Dette skyldes nok, at salget af denne model ikke var særligt imponerende de foregående år.

Den 90 hk Clio gør det også fint og er udstyret med noget så sjældent som en 6-trins manuel gearkasse. Det, som overraskede mig, hvis man husker de forrige Clio-modeller, er, hvor sportslig den føles. Det er uden tvivl den bedste Renault Clio til dato, hvor gearskiftene er meget hurtige og nemme, hvorimod de tidligere modeller var en noget "sjasket" fornøjelse at skifte gear i. Komforten er også meget bedre end i Clio-modellerne for et par år siden. Jeg tilbragte mange kilometer i den nye Clio, herunder meget motorvejskørsel. Nuvel, der var en del støj ved højere hastigheder, men ikke så meget, at det var uudholdeligt. Det, som overraskede mig mest, var, at jeg ikke følte nogen større forskel sammenlignet med at være ombord i en Volkswagen Polo. Dette er ment som en kompliment, da den nye Clio sagtens kan hamle op med de tyske konkurrenter, hvad angår støj, finish og komfort. Ifølge Renault kører den 19 km/l, og det var også det jeg kunne få den til at køre.

”lyst til at tage de kurvede veje hjem”

Måske skyldes det, at de sidste par biler, jeg har haft til test, har været elektriske biler, men min uge med Clio var en fornøjelse. Det var en bil, som gav mig et smil på læben, og en bil, som jeg gerne tog den ekstra omvej hjem med, bare fordi det var vejen med de sjove sving. Den gav mig lyst til at tage de kurvede veje hjem, og med sit nemme og forholdsvis sportslige gearskift, gør Clio til en let og sjov bil at køre i. En lille bybil, som formår at give et smil på læben.

Renault

Billede fra Renault press Europe.

I kabinen er der dog ikke sket det helt store siden den udgave, der kom på markedet for snart fire år siden. Standardmodellen af Clio fås med en 7” skærm, men testbilen havde den større 10” touchskærm. Clio føles ikke længere som en "billig bil," og de fleste steder man rører i kabinen giver en fornemmelse af en dyrere bil end den er. Sæderne er komfortable, og jeg havde bilen med på en længere tur i Sverige. Det var her, Clio overraskede mig ved at være så komfortabel for en bil i den klasse. Stoffet i sæderne er lavet af noget, der hedder TENCEL-stof og er 60 % genbrugeligt.

Renault CLIO 1,0 TCe 90 Specs.

  • Motor: R3, 999 cm3Ydelse: 90 hk/160 Nm
  • sekunder Tophastighed: 174 km/t
  • 0-100 km/t: 12,2 sekunder
  • Pris: fra 169.990 kr. Evolution (Testbil Techno 198.990 kr.)
  • Forbrug: 19,2 km/
  •  Bagagerumsplads: 391-1.069 liter.

Kan blive en dyr affære.

Engang var de små biler fra de ikke-tyske producenter billige at købe, men sådan er det ikke længere – og desværre gælder det også for Clio. Prisen starter fra 169.990 kr. for en Evolution (Techno 179.990 kr.), men hvis man vil have noget udstyr med, kan prisen nemt lande tæt på 200.000 kr. Dette er ikke kun et problem hos Renault, men gælder for hele klassen. Testbilen var udstyret med en såkaldt Park City-pakke til 22.000 kr. og metallak til 7.000 kr. Med Park City-pakken var bilen dog udstyret med et virkelig godt navigationssystem, 360-graders kamera og, 10” skærm, adaptiv-fart pilot og 3D LED-lys. Dette er dog noget, man sagtens kan leve uden, især når Clio også understøtter Android Auto.

Ser man bort fra dette, så er Clio en solid, god lille bil, der tilbyder sjove køreoplevelser, er nem at komme rundt med, og perfekt for ham eller hende, som leder efter en bybil, der ikke skal forbi ladestanderen. Desværre er dette nok den sidste Clio, i hvertifald med forbrændingsmotor. Den model Renault har i sigte for fremtiden i denne størrelse hedder Renault 5 E-TECH og er en 100% elektrisk bil.

Clio er en bil, som gør mig glad at køre i. Det er den første tanke, der kommer til mig, når jeg ser bilen. I en elektrisk tid er det dejligt, at der stadig findes biler med forbrændingsmotor og manuel gearkasse! Dette er den nye og nok allersidste Clio fra Renault. Et kig værd, hvis man er i markedet for denne biltype!

 

 

Forfatter

Christian Koed

Motorjournalist med en stor passion for biler i alle afskygninger

Mit arbejde spænder fra at anmelde de nyeste bilmodeller til at dykke ned i historier 
og unikke fortællinger, der fortæller deres egen historie. Jeg elsker at teste nye biler
og dele mine erfaringer med fokus på for formidle min viden videre med artikler eller
video.

Skrevet af: Christian Koed den 11.12.2024

Hurtige genveje

Bilhandel.dk

Cookieindstillinger

Brug for hjælp?

Bilhandel