Renault Clio, en af Europas mest populære småbiler, har fået en markant opdatering med lanceringen af sjette generation på biludstillingen i München 2025. Med 35 års historie og over 17 millioner solgte enheder globalt er Clio en hjørnesten i Renaults modelprogram. Den nye Clio 2026 bryder med traditionerne og introducerer et radikalt nyt design. Clio er ikke gået den elektriske vej og fås kun som både som benzinbil eller Hybrid!!
Den nye Clio 2026 er visuelt en helt anden bil end sine forgængere. Inspireret af Renault Emblème-konceptet har bilen fået et atletisk og moderne udtryk med skarpe, skulpturelle linjer. Fronten domineres af en stor kølergrill med et diamantformet mønster og slanke, let buede LED-forlygter. Særligt iøjnefaldende er de nye LED-lys, der strækker sig næsten over hele fronten og giver bilen et markant udtryk. I siden bevarer Clio sin karakteristiske stil med integrerede håndtag på bagdørene og skjulte vinduesrammer, der giver et strømlinet look. Afhængigt af udstyrsniveauet kan bilen udstyres med op til 18" alufælge. Bagenden har en markant hældning på bagruden, en tydelig bagagerumslinje og todelte baglygter med en ny lyssignatur. Clio 2026 fås i syv farver, hvoraf to er helt nye.Den nye Clio er baseret på en videreudviklet version af CMF-B-platformen, hvilket giver øget rummelighed. Sporvidden er udvidet med 3,9 cm foran og 0,9 cm bagtil, og de overordnede dimensioner er:
Vægten er steget med 25-50 kg, især i indgangsmodellerne, som nu starter ved 1.155 kg på grund af øget standardudstyr. Renault har optimeret motorudvalget til Clio 2026 og fjernet dieselmotoren for at fokusere på mere miljøvenlige alternativer. Modellen tilbydes nu med tre motorvarianter, hvor hybridmodellen, E-Tech nu er topmodellen. Den første variant er en 1,2-liters TCe-benzinmotor, hvor vi desværre vinker farvel til den gamle 1 -liters turbo. Motoren er også på trecylindre og yder 115 hk. Denne kan fås med enten manuel gearkasse eller en sekstrins EDC-dobbeltkoblingsgearkasse . Den anden mulighed er 1,2 ECO-G, en trecylindret motor på 120 hk, der kan køre på både benzin og LPG. En model nok aldrig vil lande på det danske marked. Hovedattraktionen er dog Full Hybrid E-Tech, som er blevet forbedret med en ny 1,8-liters firecylindret benzinmotor med direkte indsprøjtning, kombineret med to elmotorer og en 1,4 kWh vandkølet batteripakke. Denne hybrid yder 160 hk (en stigning på 15 hk) og 172 Nm (en stigning på 22 Nm). Den accelererer fra 0-100 km/t på 8,3 sekunder og har et imponerende gennemsnitligt brændstofforbrug på 3,9 l/100 km, med et CO2-udslip reduceret til 89 g/km fra tidligere 95 g/km. Dette er den model vi tror, vil give mest mening for det danske marked, hvor den skal kæmpe mod Toyota Yaris Hybrid, Mazda 2 Hybrid eller MG 3+.
Renault Clio 2026 tilbydes i tre udstyrsvarianter – Evolution, Techno og Esprit Alpine.
Renault lover også at den er mere komfortabel at sidde i og et kompakt rat, der forbedrer smidigheden og giver lysten for mere sportslig kørsel. På højere udstyrsniveauer har instrumentbrættet en central 10,12 skærm og en tilstødende førerskærm op til samme størrelse. Ambient LED-belysning tilbyder 48 farvevariationer med et oplyst element indsat i dørpanelerne. I topmodellen Esprit Alpine er instrumentbrættets stof erstattet med Alcantara. Bagagerummet er blevet mere tilgængeligt med en 40 mm lavere læssekant, en kapacitet på op til 391 liter (309 liter i hybridmodellen på grund af batteriplads) og en åbningsknap integreret direkte i bagklappen. Clio understøtter også GoogleAutomotive
Den nye Clio lanceres med forbrændingsmotor, hvilket vi også forventer bliver tilfældet på det danske marked med mulighed for den nye 1,8 Hybrid motor og så 1,2 turbo. Det er dejligt, at der stadig tilbydes en model i mere traditionel forstand, og vi ser frem til at få kendskab til de danske priser. Modellen forventes at være klar til markedet i løbet af næste år.
Brug for hjælp?