Renault fortsætter med at udvide deres elektriske og hybride modelprogram i Europa, men i Indien er fokus stadig på traditionelle benzinbiler. En af deres vigtigste modeller her er Renault Triber, en praktisk og kompakt MPV. Denne model er eksklusiv for Indien, hvad betyder at man ikke kan købe den i Europa!
Seks år efter sin debut har Triber fået en opfriskning, der giver bilen et mere dynamisk look. Fronten er blevet skarpere med en smallere kølergrill, der fremhæver Renaults nye logo. Motorhjelmen har også fået mere markante linjer for et kraftigere udtryk. Siden af bilen er næsten uændret, men nye 15" fælge og mulighed for et sort tag. Bagpå finder man røgfarvede baglygter med nye LED-mønstre, en sort trim på bagklappen og en let omarbejdet kofanger. Trods for at Triber kun måler under 4 meter i længden, hvad er kortere end Renaults egen CLIO minibil, så tilbyder den op til syv passagere. Platformen hedder CMF-A+, og den deler med en anden indisk Renault kaldet KWID. Faktisk er det samme model, der for et par år siden blev solgt i Danmark under navnet Dacia Spring Electric! Under motorhjelmen er der ingen nyhed fra den gamle. Triber fås stadig kun med en virkelig sløv 1,0-liters trecylindret benzinmotor med 71 hk og 96 Nm. Køberne kan vælge mellem en femtrins manuel gearkasse eller en femtrins automatgearkasse kaldet AMT. Begge med forhjulstræk. Triber er så sløv, at selv den langsommeste Renault TWINGO kan køre fra den.
Inde i kabinen har Triber fået en overhaling fra før, men for os europæere ser det mildest talt noget skrabet ud. Et nyt 8" infotainmentsystem sidder højere på instrumentpanelet og suppleres af et 7" digitalt instrumentdisplay. Der er også beige polstring, et redesignet klimaanlægspanel og praktiske tilføjelser som trådløs opladning - wuhu... Hvis budgettet er ekstra stramt, kan Renault Triber leveres i en helt basal udgave uden den 8” touchskærm – og endda uden radio. I stedet efterlades blot et tomt hul dér, hvor infotainmentsystemet normalt ville være. Sædekonfigurationen med tre rækker er uændret og giver plads til syv passagerer, selvom tredje række bedst egner sig til børn eller korte ture. Bagagerummet kan udvides til 625 liter ved at folde de bagerste sæder ned.
Selvom jeg skriver negativt om den, så er det også en bil der ikke er udviklet for os. Den er bygget til lande som indien, hvor der ikke er meget plads. Overraskende er Triber en af de mest solgte biler i indien, og for dem en vigtig bil for deres marked. Med sin lave pris, fleksible indretning og friske design er den opdaterede Renault Triber godt rustet til at appellere til indiske familier, der søger en økonomisk og praktisk bil. Selvom den mangler de teknologiske fremskridt fra Renaults europæiske modeller, rammer den plet i et marked, hvor pris og funktionalitet er afgørende. Vi vil aldrig se denne model i europa, men den minder os tilbage om de dage da bilerne så sådan ud herhjemme for et par årtier siden.
Brug for hjælp?