Renault har netop præsenteret tre nye elektriske varevogne, der trækker på arven fra nogle af deres mest ikoniske modeller. De nye Estafette E-Tech Electric, Goélette E-Tech Electric og Trafic E-Tech Electric er designet til at imødekomme moderne krav til bæredygtighed, samtidig med at de bevarer de funktionelle og praktiske egenskaber, som har gjort Renaults varevogne til favoritter i erhvervslivet gennem årtier. Mest interessante er den nye generation af Trafic som bliver 100% elektrisk.
Den nye Estafette E-Tech Electric er en hyldest til den klassiske Estafette, der blev lanceret i 1959. Dengang blev modellen hurtigt en favorit blandt erhvervsdrivende på grund af sin alsidighed og kompakte størrelse. I sin nye elektriske udgave kombinerer den retrodesign med moderne teknologi og emissionsfri kørsel. Renault har givet den et design, der tydeligt refererer til originalen, men samtidig er tilpasset nutidens behov for bæredygtig transport. Vi kender endnu ikke til dens batteristørrelse eller andet omkring den, udover den måler en længde på 5.27 meter lang og 1.92 meter bred.
Goélette E-Tech Electric trækker på arven fra den oprindelige Goélette, som blev introduceret i 1956. Den var kendt for sin robusthed og evne til at klare selv de mest udfordrende arbejdsopgaver. Den nye elektriske udgave bevarer disse egenskaber, samtidig med at den reducerer driftsomkostninger og CO₂-udledning. Renault har optimeret interiøret, så varebilen nu byder på bedre ergonomi og mere opbevaringsplads, hvilket gør den ideel til logistik- og servicebranchen.
Den elektriske udgave af Renault Trafic bygger videre på den succesfulde model, som har været en af de mest populære varevogne i Europa gennem flere årtier. Denne gang forventer vi ikke, at Trafic får søskende modeller fra Opel, Fiat eller Citroén. Derimod er den sin helt egen varebil. Med sin rummelige kabine og fleksible indretning er Trafic E-Tech Electric velegnet til en bred vifte af erhvervsopgaver. Vi kender heller ikke de specifikke dater, men mon ikke den kommer til at sætte standarden for de mere kompakte elektriske varebiler i Danmark.
Renaults nye elektriske varevogne bliver udviklet i samarbejde med Volvo Group som en del af et strategisk partnerskab inden for elektriske erhvervskøretøjer. Volvo har stor erfaring med elektriske lastbiler og varevogne, og denne ekspertise bliver integreret i Renaults nye modeller.
Volvo og Renault arbejder blandt andet på at udvikle en fælles platform for elektriske varevogne, der skal sikre lavere produktionsomkostninger og hurtigere udvikling af nye modeller. Det betyder, at vi kan forvente avancerede batteriteknologier, bedre ladeinfrastruktur og et effektivt energiforbrug i de kommende Renault-varevogne.
Renault har endnu ikke offentliggjort de præcise lanceringsdatoer for de nye elektriske varevogne, men de forventes at blive introduceret i løbet af 2026. De første informationer tyder på, at de vil blive tilgængelige i Europa inden for de næste to år, og at de vil tilbyde konkurrencedygtige priser i forhold til andre elektriske varevogne på markedet. Renaults kombination af klassisk design, moderne teknologi og samarbejde med Volvo lader til at kunne skabe en serie elektriske varevogne, der vil appellere til både nostalgiske bilentusiaster og de professionelle brugere. Vi tror helt sikkert at de nye varebiler fra Renault bliver en forsat succes.
Forfatter
Christian Koed
Motorjournalist med en stor passion for biler i alle afskygninger
Mit arbejde spænder fra at anmelde de nyeste bilmodeller til at dykke ned i historier
og unikke fortællinger, der fortæller deres egen historie. Jeg elsker at teste nye biler
og dele mine erfaringer med fokus på for formidle min viden videre med artikler eller
video.
Brug for hjælp?