
SEAT markerer sit 75-års jubilæum med en opdatering af to af mærkets mest populære modeller – Ibiza og Arona. Begge modeller har fået et mere markant design, et opgraderet interiør for at klare sig gennem 2026 mod den nye Renault Clio og Suzuki SWIFT.
Den nye SEAT Ibiza og SEAT Arona præsenteres med et mere frisker design, selvom det er ikke meget nyt og anerledes at se på dem. Foran ses en ny sekskantet frontgrill og smallere Full LED-forlygter, som giver et mere teknisk og selvsikkert udtryk, samtidig med at de forbedrer sigtbarheden og reducerer energiforbruget. Designet er blevet mere skulpturelt, med et nyt frontkofangerdesign og en markant bagende, der især på Ibiza fremhæver bilens sporty karakter. Ibiza får desuden nyt bagkofangerdesign , mens Arona kan vælges med to kontrastfarver på taget: Midnight Black og den nye Manhattan Grey. De nye alufælge fås i størrelser fra 15” til 18”, med fire helt nye designs i 17” og 18”, og farvepaletten har fået et frisk pust med nuancer som Liminal, Oniric og Hypnotic, der giver modellerne et mere ungdommeligt udtryk.


Indvendigt løfter begge modeller niveauet for både materialekvalitet, og komforten. IBIZA eller ARONA har altid været i den billig ende end sin søskende. Dog præsenterer SEAT for nye tekstimaterialer og bedre sidde komfort. Loftet er også beklædt i mørkere loftbeklædning og neutrale accenter omkring luftdyserne, som giver et mere eksklusivt og harmonisk udtryk. En ny sortlakeret “greenhouse”-finish binder designelementerne sammen, mens tekstilbeklædte dørpaneler, bløde touch-overflader og embosset stof til sæderne. Det nye læderrat i 100 % perforeret læder er også nyt, og i FR-udgaverne er sportssæder med skålform nu standard, hvilket giver ekstra støtte og en mere dynamisk køreoplevelse.


Der er ingen hybrid- eller elvarianter i modelprogrammet. SEAT holder sig til de velkendte benzinmotorer. Ibiza fås fra den økonomiske udgave med 80 hk og manuel gearkasse til den mere spændende FR-version med en 1,5 liters turbomotor på 150 hk. Arona deler samme drivlinjer og starter med den 1,0 liters TSI med 95 hk, mens topmodellen også her fås med 1,5 TSI med 150 hk. Begge modeller kan fås med en 7-trins DSG-automatgearkasse, mens de mindste Ibiza og Arona fås med manuel 5-trins gearkasse
| Motor | Ydelse (hk) | Cylindre | Gearkasse | Drivmiddel |
|---|---|---|---|---|
| 1.0 MPI | 80 hk | 3 | 5-trins manuel | Benzin |
| 1.0 TSI | 95 hk | 3 | 5-trins manuel | Benzin |
| 1.0 TSI | 115 hk | 3 | 6-trins manuel / 7-trins DSG | Benzin |
| 1.5 TSI | 150 hk | 4 | 7-trins DSG | Benzin |
| Motor | Ydelse (hk) | Cylindre | Gearkasse | Drivmiddel |
|---|---|---|---|---|
| 1.0 TSI | 95 hk | 3 | 5-trins manuel | Benzin |
| 1.0 TSI | 115 hk | 3 | 6-trins manuel / 7-trins DSG | Benzin |
| 1.5 TSI | 150 hk | 4 | 7-trins DSG | Benzin |
Det er formentlig den sidste SEAT Ibiza med forbrændingsmotor, vi kommer til at se og det samme gælder Arona. Ibiza har en lang og stolt historie, der strækker sig helt tilbage til 1980’erne, mens Arona, som i øvrigt blev kåret til Årets Bil i 2017, har haft en kortere, men succesfuld tid i modelprogrammet. Om begge modeller kommer til Danmark, vides endnu ikke, men håbet er der. Det er dog ikke utænkeligt, at Ibiza og Arona genopstår som elbiler inden for de kommende år. Vi glæder os samtidig over, at SEAT stadig holder liv i de klassiske køreglæder med en “mini-GTI” i form af Ibiza FR med 150 hk – en bil, vi tidligere har testet med stor fornøjelse og blev positivt overraskede over.

Brug for hjælp?