I Danmark har vi endnu ikke set meget til de nye generatioener af elektriske Smart-biler. I Europa findes der tre modeller i serien: #1, #3 og nu den større SUV #5. Men hvad er det, der gør #5 til en spændende nyhed for både Smart og forbrugerne?
Smart #5 er den største model fra Smart indtil videre, med en længde på 4.705 mm. Denne SUV deler mange tekniske komponenter med andre biler fra Geely-gruppen, som omfatter mærker som ZEEKR, Polestar og Volvo. Selvom den ikke kan rumme syv passagerer, som nogle større SUV'er, tilbyder den alligevel plads til fem personer med komfort og stil.
Selvom alle tekniske specifikationer endnu ikke er offentliggjort, ved vi, at Smart #5 er udstyret med en 800-volt platform, som muliggør ekstremt hurtig opladning. Den benytter Geelys nye 100 kWh batteri med en superopladningsfunktion (4C), der gør det muligt at oplade op til 70 % af batteriets kapacitet på blot 15 minutter (fra 10 % til 80 %). Dette giver bilen en imponerende rækkevidde på over 740 km, ifølge den kinesiske målemetode (CLTC). Når den måles efter den europæiske WLTP-standard, kan tallet dog forventes at være lidt lavere.
Smart #5 tilbydes i Kina med både firehjulstræk og baghjulstræk, og med en systemydelse, der varierer mellem 340 hk, 370 hk og 422 hk. Derudover har bilen flere køreindstillinger til både vej- og terrænkørsel, såsom Adaptive, Sand, Snow, Mud og Rock, hvilket giver føreren maksimal kontrol i forskellige kørselsforhold.
Kabinen i Smart #5 er designet med fleksibilitet og komfort for øje. Sæderne kan foldes ned for at skabe en sovemulighed, der passer til alt fra en king-size seng til en enkeltseng. Der er desuden 34 opbevaringsrum, en frunk (forreste bagagerum), og et rummeligt bagagerum med kapacitet til 1.530 liter bagage. Interiøret er også gennemført luksuriøst med førsteklasses læder, egetræspaneler og zero-gravity forsæder, der kan lænes tilbage op til 121 grader. Et ambient belysningssystem med 256 farver og et 21-højttaler Sennheiser-lydsystem fuldender oplevelsen.
Selvom interiøret i Smart #5 er elegant, er det den avancerede teknologi, der virkelig stjæler opmærksomheden. Bilen er udstyret med en 10,3” digital instrumentgruppe og to 13” skærme, hvoraf den ene fungerer som infotainmentsystem. Infotainmentsystemet præsenterer en løve-avatar ved navn Leo og inkluderer avanceret generativ AI-stemmeassistent, der kan give præcise svar på næsten ethvert spørgsmål. Derudover har bilen et 25,6” augmented reality head-up display, som forbedrer førerens overblik.
Smart #5 forventes snart at blive lanceret i Europa, men det er stadig usikkert, om den også vil blive tilgængelig i Danmark. Hvis den gør, vil den blive en stærk konkurrent til modeller som Mercedes-Benz EQB og BMW iX3. Desværre har vi endnu ikke set de øvrige Smart-modeller #1 og #3 i Danmark, men der er håb om, at #5 kan blive den første i rækken, der finder vej til de danske veje.
Forfatter
Christian Koed
Motorjournalist med en stor passion for biler i alle afskygninger
Mit arbejde spænder fra at anmelde de nyeste bilmodeller til at dykke ned i historier
og unikke fortællinger, der fortæller deres egen historie. Jeg elsker at teste nye biler
og dele mine erfaringer med fokus på for formidle min viden videre med artikler eller
video.
Brug for hjælp?