Bilhandel
Søg

Sælg din bil gratis

lockIcon

Log ind

Opret bruger

downArrowWhiteSpace
Menu

Subaru Crosstek

Anmeldelse af Subaru Crosstek 2,0 Hybrid

Subaru Crosstek: En Usædvanlig Bil på Danske Veje 

Subaru Crosstek er en meget atypisk bil på de danske veje. Dette er nemlig en hatchback på stylter - i bund og grund en VW Golf med mere frihøjde og permanent firehjulstræk. Men er der et marked for denne biltype i Danmark? 

En Bil for Eventyrlystne men en udfordrende Pris  

For at forstå Crosstek, skal man være klar over, at der findes mennesker, der søger netop denne biltype. En kompakt bil, som kan køre off-road som ingen andre i sin størrelse eller en klassisk SUV. Crosstek er en "ægte" off-roader trods sit design, som antyder noget andet. Helt konkret er Crosstek en Subaru Impreza på stylter og et større facelift af den model, som tidligere hed XV. I Danmark har Subaru altid været et niche-mærke, og det ser ud til, at det samme gælder for denne nye Crosstek – og det er en skam! 

Hvis man allerede skal nævne det værste ved Crosstek, så er det prisen, som starter fra 429.900 kr. Testbilen jeg havde, startede fra 469.900 kr. (LIMITED). Af øvrigt udstyr indeholdt den 2-trins X-Mode, navigation, ratvarme, 6-højttalere og større alufælge på 18”. Men prisen er desværre en stor udfordring for bilen. Den sætter Crosstek i klasse med de tyske storfavoritter som BMW 1-Serie, Mercedes A-klasse eller Audi A3. Her kan Crosstek ikke helt måle sig, trods dens evne til at køre off-road, som ingen af de nævnte kan. Desværre skyldes prisen ikke Crosstek selv, men den måde de danske afgifter beregnes på. Her falder den helt ud af kategorien for en mere miljøvenlig bil, trods sit "Hybrid-navn". 

Hybrid-Skiltet Bedrager 

I den uge jeg lånte den, fik jeg virkelig testet Crosstek igennem, men det sted, hvor den nok havde været i sit es, var off-road. Dette fik jeg desværre ikke testet, da jeg ikke havde adgang til eller kendte steder, hvor dette kunne testes, udover en stor bakke. Her overraskede den ved ikke blot at kunne køre op ad bakken, men også bakke op ad den stejle bakke. For det meste kørte jeg i byen og på motorvej. I byen kører Crosstek som enhver anden moderne benzinbil. Den var dejlig nem og støjsvag at komme rundt med, men jeg syntes ikke, at hybridsystemet havde nogen indflydelse på min kørsel. På motorvejen kunne det godt blive frustrerende. Når man træder på speederen, skal dens Lineartronic automatgearkasse i gang. Navnet Lineartronic lyder måske interessant, men grundlæggende er det blot et CVT-gearsystem, som minder meget om det, man finder hos Toyota. Derfor er det ikke overraskende, at det kan lamme lidt i acceleration. Det mest frustrerende var dens brændstoføkonomi. Den lå på ikke mere end 10 km/l. Måske er det forventeligt, når man tænker på, at motoren er en 2-liter boxermotor (benzin), dernæst firehjulstræk og en totalvægt på 1.692 kg. 

Man kan ikke lade være med at tænke over hybrid-skiltet bagpå bilen, som skulle indikere, at dette skulle være den mere økonomiske Subaru i nyere tid. Det gør en allerede dyr bil dyrere at køre i. Den er dog officielt opgivet til at kunne køre 14 km/l, hvilket heller ikke er imponerende for en ny bil i 2024. På den positive side blev jeg overrasket over, at dens 152 hk og 196 Nm gjorde det mere end godt. På papiret lød det som en svag bil, men jeg følte aldrig, at der manglede power, nok takket være dens firehjulstræk. Derudover var affjedringen, grundet den høje frihøjde på 220 mm, mere end god, og den gav en meget komfortabel affjedring på hullede veje. 

Subaru Crosstek er en interessant bil med sine egne styrker og svagheder. Mens prisen og brændstoføkonomien kan være udfordringer, byder den på en unik kombination af kompakt bil og off-road kapacitet, som få andre biler i dens klasse kan matche. 

En kabine som for 15 år siden. 

Kabinen ser fin ud ved første øjekast, men desværre er den præget af meget, og jeg mener meget, hårdt gråt plastik. Det er noget, jeg husker som værende typisk for Subaru gennem de sidste mange årtier. Den største ændring i Crosstek fra den tidligere model er den større, lodrette skærm på 11,6”. Skærmen er stor og dejlig, men desværre er den lidt sløv i sin responstid, når man trykker på den. Bilen var udstyret med et navigationssystem og 6 højttalere. Navigationssystemet fandt jeg irriterende at bruge på grund af dets langsomme og upræcise respons, hvilket førte til, at jeg endte med at bruge Android Auto i stedet. Desuden var lyden fra de 6 højttalere virkelig dårlig, hvilket skuffede mig, især i en bil af denne prisklasse. 

Heldigvis sad man virkelig godt i sæderne, og der var også god plads til passagererne på de bagerste sæder. 

Se bilen med andre biler for at kunne forstå den.  

Skulle jeg konkludere bilen på pris, brændstoføkonomi eller dens kabine, ville det være meget kort og negativt. Altså en alt for dyr hatchback. Men så glemmer man også, hvem bilen er bygget til. Det er nemlig dem, der leder efter en bil, der skal kunne klare opgaver, som andre biler ikke ville kunne til sin pris. Det her er jo ikke en Premium hatchback, men et arbejdsredskab. En ægte firehjulstrækker i hatchback-form.  

Alt i alt er Subaru Crosstek en bil, der tilbyder noget unikt på det danske marked. Den kombinerer komforten og manøvredygtigheden fra en hatchback med de off-road egenskaber, man normalt kun finder i større SUV’er. Dens evne til at klare både bykørsel og udfordrende terræn gør den til et godt valg for dem, der ønsker en alsidig bil. Prisen kan være en barriere for nogle, men for dem, der søger en bil med både stil og substans, er Crosstek værd at overveje. Subaru Crosstek er ikke bare en bil; det er en livsstil. For dem, der værdsætter eventyr og pålidelighed, tilbyder den en unik kombination, som er svær at finde andre steder. Selvom den ikke er perfekt, leverer den på områder, hvor mange andre biler ikke kan følge med. Derfor slutter jeg på en positiv note: Subaru Crosstek er en bil, der fortjener opmærksomhed og respekt for dens evner og alsidighed. 

Specs 

Motor: 2,0-liters boxermotor 

Hestekræfter: 152 hk 

Drejningsmoment: 196 Nm 

Gearkasse: Trinløs CVT-gearkasse 

Brændstoføkonomi: 14,5 km/l (kombineret) 

Acceleration: 0-100 km/t på 9,3 sekunder 

Tophastighed: 200 km/t 

Bagagerum: 385 liter (1.297 liter med sæderne lagt ned) 

Skrevet af: Christan Koed den 14.08.2024

Hurtige genveje

Bilhandel.dk

Cookieindstillinger

Brug for hjælp?

Bilhandel