Selvom Subaru Outback formentlig ikke længere kommer til at rulle på danske veje, lever denne ikoniske off-road stationcar videre stærkere end nogensinde, fås den forsat i Nordamerika. Den nye 2026-model ruller ud med et helt ny designsprog end vi er vant til fra det ikoniske japanske bilmærke.
Subaru Outback har i årtier været pioneren inden for firehjulstræk . Længe før det blev moderne at kombinere stationcarens praktikalitet med SUV’ens frihøjde og firehjulstræk, var Outback allerede i gang med missionen. Audi Allroad og Volvo XC70 fulgte senere i dens spor. Desværre er OUTBACK den sidste af sin slags, og det er nok også den allersidste OUTBACK vi kommer til at ligge vores øjne på, hvor Subaru's næste træk er den nye elektriske Trailseeker. Den nye Outback går all-in på SUV-designet. Fronten er blevet mere kantet, med opdelte forlygter og en markant U-formet kølergrill med et kæmpe Subaru-logo i midten. Plastskærmkanter understreger det rå look, og Subaru forklarer det selv med ønsket om at "understrege bilens højde og robusthed". Og høj er den. Alle varianter har mindst 220 mm frihøjde, mens Wilderness-versionen når hele 241 mm – perfekt til vildmarken. Tagbøjlerne er heller ikke bare pynt, men de kan bære op til op til 363 kg, hvilket betyder, at du uden problemer kan montere et tagtelt eller slænge dig i en hængekøje spændt op mellem tagbøjlerne.
Motorprogrammet er velkendt, men med små justeringer. Basisudgaven har en 2,5-liters benzinmotor med 180 hk (mod tidligere 182), mens den kraftigere 2,4-liters turbomotor fortsætter med 260 hk. Begge motorer er koblet til Subarus karakteristiske CVT-gearkasse og selvfølgelig standard firehjulstræk. En interessant nyhed er, at bilen nu tilbyder hands-free kørsel på udvalgte motorveje med hastigheder op til 137 km/t.
Indvendigt er det tydeligt, at Subaru har lyttet til feedback fra tidligere kinder. Et ny 12,3" digital instrumentering og en 12,1" infotainment-skærm udgør det visuelle centrum i kabinen, mens fysiske knapper til klimaanlægget er tilbage. Derudover er Apple CarPlay og Android Auto trådløse som standard. Subaru hævder også at støjniveauet i kabinen er reduceret med 10 %, og loftet er hævet med fem centimeter, hvilket giver ekstra plads og øget komfort. Bagagerummet er vokset til 980 liter med bagsæderne oppe med to liter mere end før. Den mest terrængående udgave – Outback Wilderness – er skabt til eventyr. Den kommer med turbomotoren som standard, særligt tunede støddæmpere og forbedrede til- og frakørselsvinkler. AWD-systemet er opdateret, så det reagerer hurtigere i terræn, og hele bilen er konstrueret til at klare sig bedre på ujævne overflader.
Subaru Outback er den slags bil, der skaber et nichepublikum, men et meget loyalt et. I Danmark har den altid været et sjældent syn, ofte solgt i begrænset antal og til dem, der virkelig kendte til dens kvaliteter. Med den nye generation forstærkes indtrykket. Selvom vi herhjemme må nøjes med at kigge misundeligt mod Nordamerika, kan vi glæde os over, at Outback fortsætter med at udvikle sig og holde liv i en biltype, som ellers næsten er forsvundet. Desværre også den sidste gang.
Brug for hjælp?