Bilhandel
Søg

Sælg din bil gratis

lockIcon

Log ind

Opret bruger

downArrowWhiteSpace
Menu

Subaru Solterra

SUBARU’S FØRSTE 100% ELEKTRISKE BIL

Nu med bedre rækkevidde for 2024 


SOL OG JORD er navnet oversat fra Latinsk på den nye og 100% elektriske bil fra Subaru. Dette er nemlig mærkets første elbil. Et samarbejde med Toyota.

Til forskel med Toyota BZ4X er Solterra standard udstyret med firhjulstræk, der i øvrigt udviklet af Subaru dem selv. Designet er også en smule anerledes, i hvertifald foran. Solterra er en stor flot elbil at se på, og for mange vil de se den som en dyre bil end den er. Prisen starter fra 355.610 kr., og er en af klassens billigste, hvor den skal hamle op med Audi Q4-e-tron og BMW IX1. Men er prisen nok til at renfærdig gøre den?

Sidste år kørte jeg Subaru Solterra og dette var ikke en bil som var imponerende. Den havde en ærligtalt udugelig rækkevidde og langsom ladetid. . Min konklusions dengang var skuffende, fordi bilen i sig selv var ret lækker og behagelig at køre i. Dette er dog ændret for 2024, hvor dens batteri har fået en opdatering og nu kan den lade med 11 kw DC ladning . Prisen er også faldet noget siden, hvor den dengang havde en startpris tæt på det store tal af 500.000 kr.!! Heldigvis har der været et par prisfald siden.

BZ4X, LEXUS RZ eller Solterra er samme bil, men alligevel følgelse de alle sammen forskellige. Dog har jeg aldrig kørt i Lexus version, men har fået advide at den har sin måde at være på. Hopper man ind i Subaru, så er det som at være i Toyota eller Lexus, men det er så snart man kører at man opdager de er vidt forskellige. Kort beskrivet kører alle tre biler dejligt og beghageligt, men skulle man bevæge sig mere detaljieret, så er Solterra virkelig en behagelig langvejs cruiser. Det er en af de biler man kan holde ud at køre rigtig langt, god afjedering og nem at komme rundt med i den tætte bytrafik. Det er især dejligt med alle kamerane omkring bilen, så hjælper med at give et ekstra sikkerheds overblik.

Solterra er en af de få elbiler som kan køre på de mere anvaceret veje, og takket være dens frihøjde på 21 cm, har man mulighed for at kunne på flere eventyre end andre elbiler i Danmark. Den kører anerledes end BZ4X, og det skyldes at Subaru selv har stået for udviklingen af undervognen, så den opføre sig som en ægte Subaru ville gøre i terrænet. Men det er dog begrænset, hvor meget den kan køre OFF-Road i forhold til en Subaru Forester.

Subaru Solterras rækkevidde er på 414 km WLTP, men dette er dog et måj jeg personligt finder umuligt at komme tæt på. Det bedste jeg har resulteret, er de 330 km fra bilens 71,4 kWh batteri. Som noget nyt skulle den kunne hurtigoplade, men også her falder den fra. Den er hurtigere end før, men det er stadig ikke som hos konkurrenterne.

Subaru Solterra kabine: Rummelig komfort med et strejf af offroad Indstiger man i Subaru Solterra, mødes man af en rummelig og komfortabel kabine, der tilbyder god plads til både passagerer og bagage. Sæderne er behagelige og støttende, og der er god benplads både for- og bagpå. Bagagerummet sluger 441 liter, og kan udvides til 784 liter ved at folde bagsæderne ned.

 Kabinen er effektivt lydisoleret, hvilket skaber et fredeligt rum under kørslen. Klimaanlægget sørger for en behagelig temperatur uanset vejret. Solterra er fyldt med moderne teknologi, der både øger komforten og sikkerheden. Den store 12,3” multimedieskærm giver nem adgang til navigation, infotainment og diverse indstillinger. Apple CarPlay og Android Auto sikrer integration af din smartphone. Fokus på sikkerhed er tydeligt med en række førerassistentsystemer, der bl.a. inkluderer adaptiv fartpilot, vognbaneassistent og automatisk nødbremsning. Materialerne i kabinen er af høj kvalitet og føles robuste. Designet er moderne og minimalistisk med et rent look, der appellerer til en bred vifte af købere. Udover god plads og komfort, tilbyder Solterra kabine en række praktiske løsninger. Dørpaneler, handskerum og en rummelig midterkonsol giver god opbevaringsplads til diverse småting. Samlet set er Subaru Solterra kabine et behageligt og veludstyret sted at opholde sig. Den tilbyder en god kombination af plads, komfort, teknologi og praktiske løsninger.

Stilfuld design og dejlig komfort

Subaru Solterra er designet til at imødekomme både hverdagens behov og eventyrlystne sjæle. Med sin elektriske opsætning leverer Solterra en jævn og støjsvag køreoplevelse. Derudover har den et stilfuldt og moderne udvendigt design, der skiller sig ud på vejen. Den rummelige kabine er elegant indrettet. Solterra er designet til at være en komfortabel bil at køre i. Den har en blød affjedring, der absorberer ujævnheder i vejen effektivt, og en støjsvag kabine, der giver et fredeligt køremiljø. Sæderne er behagelige og støttende med god justerbarhed for både fører og passagerer. Den højere siddehøjde giver et godt udsyn over vejen og en komfortabel kørestilling, især for højere personer.

Omkring ydeevnen har Solterra tilfredsstillende acceleration med sine 218 hestekræfter og 337Nm. Det er nok kræfter for de fleste. Den er ikke den hurtigste elbil på markedet, men den føles hurtig nok for de fleste bilister. Håndteringen er stabil og forudsigelig, og Solterra føles letkørt og manøvrerbar, selv på smalle veje og i skarpe kurver. Firehjulstrækket giver god trækkraft på glatte veje og i terræn, hvilket gør Solterra velegnet til kørsel i al slags vejr og på forskellige typer af underlag.

Terrænkørsel:

Solterras firehjulstræk og høje frihøjde gør den velegnet til kørsel i terræn. Den kan klare udfordrende terræntyper som grusstier, ujævne veje og lette skovstier. Den bløde affjedring og forskellige køreprogrammer giver god kontrol og komfort ved kørsel i terræn. Dog bliver det aldrig som en Subaru Forester eller lignene. Det er heller ikke det den er designet til, men den kan komme steder andre elbiler i klassen ikke kan!

Jamen hvad koster alt dette så?

 Engang hed startprisen fra 429.900 kr. En pris som gjorde den storset usælgelig til sammenlining med konkurrenterne. Heldigvis har prisen faldet siden hen, hvor i dag kan man snuppe den fra 359.900 kr. Endnu bedre er den kampagne som Subaru kører med lige nu fra blot 319.900 kr. (Til og med den 31. August 2024…).

Næsten i mål!

Subaru Solterra er en velafbalanceret elbil, der tilbyder en kombination af komfort, ydeevne og terrænegenskaber, der gør den til et fremragende valg for både familier og friluftsfolk. Dens rummelige kabine og elegante design skaber en luksuriøs køreoplevelse, som overgår dens pris. Til trods for dens forbedrede batteriopdateringer, der nu tillader hurtigopladning, ligger dens rækkevidde og opladningshastighed stadig lidt bagud i forhold til konkurrenterne. Alligevel tilbyder Solterra en enestående værdi for pengene med en startpris fra 355.900 kr., hvilket gør den til en af de mest overkommelige biler i sin klasse. Med den nuværende kampagnepris på 319.900 kr. frem til 31. august 2024, er Solterra en endnu mere attraktiv mulighed. Samlet set er Subaru Solterra en dejlig, komfortabel og flot bil, der er perfekt til lange køreture og daglig pendling. Subaru har taget et stort skridt fremad med deres første elbil, og med de kommende forbedringer vil de uden tvivl ramme plet næste gang.

Specs

Batterikapacitet: 72,8 kWh

Samlet effekt: 218 hestekræfter

Moment: 332 Nm

Rækkevidde: Op til 465 km (WLTP)

150 kW DC hurtigopladning - 80% opladning på 30 minutter

Frihøjde: 211 mm

Startpris 359.900 kr.

Forfatter

Christian Koed

Motorjournalist med en stor passion for biler i alle afskygninger

Mit arbejde spænder fra at anmelde de nyeste bilmodeller til at dykke ned i historier 
og unikke fortællinger, der fortæller deres egen historie. Jeg elsker at teste nye biler
og dele mine erfaringer med fokus på for formidle min viden videre med artikler eller
video.

Skrevet af: Christian Koed den 11.12.2024

Hurtige genveje

Bilhandel.dk

Cookieindstillinger

Brug for hjælp?

Bilhandel