Bilhandel
Søg

Sælg din bil gratis

lockIcon

Log ind

Opret bruger

downArrowWhiteSpace
Menu

SUBARU UNCHARTED og SOLTERRA

Subaru er klar med to elbiler, der sætter nye standarder i klassen!

Bilhandel var inviteret til Spanien for at se nærmere på to nye elektriske nyheder fra SUBARU. Den opdaterede Solterra og den mindre, kække UNCHARTED.

Sikkerhed Frem For Alt

SUBARU bliver et 100% elektrisk bilmærke i Norden inden året er omme, og derfor satser de stærkt på et nyt lineup af elektriske modeller. Tre nye modeller er allerede præsenteret og er på vej ud til de danske forhandlere, hvor de førnævnte modeller og en stationcar med navnet E-Outback Touring er på vej. Derudover vil SUBARU tilføje yderligere syv nye elektriske biler frem mod 2028. Vi kørte dog kun kort i Solterra og UNCHARTED på bane og offroad-kørsel, hvor der ikke var mulighed for at teste dem på offentlig vej endnu. For at lære begge biler bedre at kende, er det vigtigt at forstå, hvad SUBARU tilbyder i forhold til øvrige modeller i samme størrelse. Mange elbiler tilbyder AWD fra deres mærker, men det er ikke helt på samme niveau som SUBARU har gjort med begge nye modeller. Til at starte med tilbyder Solterra og UNCHARTED symmetrisk firehjulstræk. Den gamle Solterra tilbød også samme funktion, men dette er gjort endnu bedre i den opdaterede Solterra, som var udstyret med det SUBARU kalder X-Mode. Dette system, som i øvrigt også var tilgængeligt i UNCHARTED med firehjulstræk, gjorde, at bilen selv kunne køre op eller ned ad en skråning på egen hånd uden hjælp fra føreren – lige på nær, at man selv skulle dreje rattet. Under testen oplevede vi, hvordan dette system kunne klare ret stejle bakker, blødt sand eller løse småsten spredt ud på ruten. Dertil oplevede vi også, hvor meget greb bilerne havde – især forskellen mellem den nye og gamle Solterra når vejen blev meget våd. UNCHARTED og Solterras smarte firehjulstræk kan få hjulene til at få vejgreb på vejen, og derfor skrider den ikke ud. Det er ret vildt at opleve i forhold til mange andre elbiler, jeg har testet, hvor de bare mister vejgreb og skrider ud, selvom de også er udstyret med firehjulstræk. SUBARU har nemlig gjort meget ud af dette, hvor de selv forklarer, at det ikke blot er essentielt for en SUBARU, men også af kæmpe vigtighed, at sikkerheden er på plads. Vi prøvede den billige udgave af UNCHARTED med forhjulstræk, og selvom den ikke lige frem dumpede testen, var der væsentlig forskel. Den formåede at skabe en del hjulspin og ville gerne kontrastyre, hvorimod udgaven med firehjulstræk blev på sin linje. Begge bilers regenerative bremsesystem var også finjusteret og fungerede behageligt. 

SOLTERRA 

2021 var året, hvor Solterra blev introduceret, og vi testede den i starten af 2024 efter, at modellen fik en mindre opdatering på batteriet. Solterra, som i øvrigt betyder Sol og Jord på spansk, havde en svær start sammen med søsterbilen TOYOTA bZ4X grundet den lave rækkevidde og langsomme opladning dengang. I dag er det ikke det samme problem mere. Den nye og faceliftede Solterra kan lade op til 150 kW DC eller 22 kW AC. Batteriet er også vokset til 73,1 kWh. Ydelsen er også skruet op til 340 hk og 532 km rækkevidde. Det betyder, at den ikke blot kan køre længere på strøm, den lader også markant hurtigere, og så er den også blevet hurtigere. Det kunne vi også mærke under testen, hvordan den bare trak alle hjulene på asfalten og skød bilen afsted i en fart. Omkring dens design lignede den meget sin forgænger, men fronten var dog der, hvor der var sket den største ændring med sin helt nye og flottere front. Bagenden var også ændret, men svært at spotte, med mindre begge biler holdt ved siden af hinanden. I kabinen var der også kommet en større touchskærm på 14" i stedet for den forrige skærm på 12". Skærmen er ikke bare blevet større, men man kan nu justere temperaturen fra fysiske drejeknapper placeret under skærmen i stedet for at finde en undermenu. 

Dette er ændret også for at skabe mere sikkerhed. Derudover var det digitale instrumentarium flyttet længere tilbage og tættere på forruden for at give et bedre overblik over vejen forude og speedometeret. Og jeg kan konstatere, at det virkede bedre for synet. Lidt som et head-up display. Der var også kommet mulighed for at kunne lade op til to telefoner trådløst. Ellers var det meget som før. Du sidder fortsat utrolig godt i Solterra, men bagsædernes pladsforhold skuffer i forhold til nogle af konkurrenterne. Dette egner sig bedst for børn. Bagagerummet rummer desuden 452 liter, hvilket er rigeligt for de fleste. Selvom det blot er et facelift, føles den som en ny model at køre i. Nuvel ser det meget ud som det samme, men når man tester den ved siden af den forrige, kan du godt mærke ændringerne. For eksempel er den blevet 20 % stivere i chassiset end før, og den er derfor også mere sportslig at køre i, hvis det skulle ligge til det. I realiteten betyder det også, at den er blevet en sikrere bil til at undvige uheldige genstande på vejen. Dertil gør, at den også kan komme bedre gennem våde områder end før, med til at støtte dette. SUBARU har derudover også forstærket kabinen for lydisolation udefra og brugt flere bløde materialer i kabinen. Mange vil også blive glade for at høre, at den nye Solterra kan trække op til 1.500 kg på krogen. Den nye SUBARU Solterra starter fra 334.900 kr. (introduktionspris 324.900 kr.) og er klar allerede i starten af næste år.

UNCHARTHED 

UNCHARTED er uden tvivl den model, jeg personligt ser mest frem til, og som ankommer snarest. Den lander lidt senere næste år og er mindre end Solterra, dog ikke meget mindre. Hvor Solterra er bygget på Toyota bZ4X, deler UNCHARTED batteri og platform med Toyota C-HR. Og der slutter lighederne også. UNCHARTED lander i Danmark i tre versioner. Der er en udgave med forhjulstræk og et batteri på 57,4 kWh, som yder 167 hk og har en rækkevidde på 455 km. Dertil kommer en udgave med et større batteri på 77 kWh og forhjulstræk, som yder 224 hk og kan køre op til 600 km. Den mest interessante er deres udgave med firehjulstræk, som i Solterra. Den yder 340 hk og har en rækkevidde på 525 km fra det samme 77 kWh batteri nævnt før. Jeg kørte begge udgaver: Den lille med forhjulstræk og udgaven med 340 hk og firehjulstræk. Jeg nævnte tidligere, at der var en ret stor forskel på de to biler. For det første er den ene noget hurtigere. For det andet føles den også sikrere og mere komplet at køre med dens firehjulstræk. Som SUBARU demonstrerede, oplevede jeg bag rattet, hvordan UNCHARTED med firehjulstræk klarede det markant bedre end udgaven med forhjulstræk. Det er en sjov tanke, at hvis jeg havde kørt begge biler på en normal vej, ville jeg aldrig have tænkt over, hvor vigtigt og sikkert UNCHARTED føles med firehjulstræk. Ikke bare i forhold til udgaven med forhjulstræk, men jeg kan ikke mindes andre elbiler på samme niveau, hvad jeg har oplevet. Især mange af elbilerne fra Kina har det med stadig at miste vejgrebet, selvom modellen er udstyret med firehjulstræk. Med sine 340 hk er det overraskende den hurtigste serieproducerede SUBARU til dato. Jeg prøvede at køre et dragrace mod to moderne legender fra SUBARU. Sportsvogne, som SUBARU ikke længere sælger. Nemlig BRZ og den vildere WRX STI i en Final Edition udgave. Fra 0-100 km/t kunne UNCHARTED sprinte til 100 km/t på 5 sekunder, og det var nok til at tage en stor sejr over de førnævnte biler. Det er dog ikke overraskende, at en elbil tager sejren, når det handler om acceleration mod sportslige benzinbiler. Det, der var mest interessant ved denne test, var dog oplevelsen af at kunne mærke, hvordan bilen kunne formå at få alle sine kræfter ud til hvert hjul uden nogen form for hjulspin.

Udgave

MOTOR

Ydelse

Rækkevidde (estimeret)

 

Singe Range

Enkelt el-motor (forhjulstræk) 57,7 kWh

174 hk

445 km

 

Long Range

To el-motorer (AWD – Symmetrical AWD) 77 kWh

224

585 km

 

Dual-Motor

To el-motorer Symmetrical (AWD 77 kWh

340 Hk

470 km

 

 

UNCHARTED er som nævnt, mere kompakt end Solterra, men alligevel var den næsten lige så rummelig i kabinen. Den har en frihøjde på 21 cm, hvilket også betyder, at du stadig sidder højt. Kabinen er også identisk med Solterra, hvor UNCHARTED ligeledes er udstyret med samme 14" touchskærm, mulighed for at lade to telefoner trådløst, og så er det digitale instrumentarium rykket længere bagud. Komforten fra forsæderne er også godkendt og støttende. Desværre kniber pladsen på bagsædet stadig, og her kan man godt mærke, at UNCHARTED er en smule mindre end Solterra. Bagagerummet rummer 400 liter, og op til 893 liter med bagsæderne lagt ned. Bilerne var såkaldte pre-modeller, altså prototyper, og det nævner jeg, fordi jeg oplevede, at dørene var meget svage at lukke. Det føltes billigt. Jeg husker ikke, at det var et problem for den gamle Solterra, så jeg tænker, at det måske bliver ændret i den færdige model. Et andet problem var sollysets skær, når det ramte den store touchskærm, som var svær at se. Dette tænker jeg også bliver ændret i de færdigt udviklede biler. Det er også værd at nævne, at UNCHARTED med forhjulstræk kun må trække 750 kg, hvorimod den firehjulstrukne model må trække 1.500 kg. Desværre kender vi ikke de danske priser endnu.

Lander Hos De Danske Forhandler Til Næste År!

Det er svært at give et helt endeligt indtryk af begge nye biler, da jeg endnu ikke har kørt dem på en offentlig vej, mærket deres rækkevidde eller generelt levet med dem. Jeg husker, at den gamle Solterra, da jeg testede den, var en elbil, som var super komfortabel at køre i. Allerede i sammenligning med den gamle var det som at køre i en helt ny bil. Faktisk en bedre bil! Det indtryk, jeg dog fik af begge biler, var deres sikkerhed og hvor gode de er til at køre offroad. Med deres HillControl og X-Mode kan enhver køre selv det mest avancerede terræn. I Danmark tænker jeg, at det er UNCHARTED, som bliver den model, der skal sælge. Den vil formentlig blive billigere og tilbyder plads nok til en familie. Den kører også mest sportsligt mellem den og Solterra, og UNCHARTED klarede sig også bedre på offroad-banen grundet sin mindre størrelse. Solterra er blevet en bedre bil end før. At den kun lader med 150 kW DC kan være et frastød for nogle, men det tager heller ikke mere end 28 minutter fra 10-80 %. De små forbedringer har gjort den til en interessant elbil på papiret. Solterra får mest konkurrance i sin klasse. Alligevel kan jeg ikke komme på tanke om, øvrige elbiler som kan klare at køre OFF-Road som UNCHARTED eller Solterra kunne. Det er helt klart en ny standard i klassen for begge, med deres egenskaber for at kunne køre OFF-Road eller sikkerheden for elbiler med firehjulstræk.. Og omkring UNCHARTED ville dens tætteste konkurrent være søsterbilen fra Toyota og CH-R+. Dog tænker jeg, at biler som VOLVO EX30 CROSS COUNTRY eller JEEP AVENGER 4XE, var dem som vil komme tætteste på UNCHARTED, når det handler om at kunne køre OFF-ROAD!  Du kunne måske tænke, hvem der egentlig har brug for en elbil, der kan klare så avanceret terræn i lille Danmark. Men her handler det ikke kun om at kunne køre ekstremt offroad – det handler i lige så høj grad om, hvor meget ekstra sikkerhed du faktisk får med i udgaverne med firehjulstræk. Det er ret tankevækkende. Jeg håber at kunne teste dem næste år på dansk jord og mærke begge biler bedre. Vi må heller ikke glemme, at SUBARU også snart tilbyder en elektrisk stationcar – og den lyder også som et interessant bud! 

Skrevet af: Christian Koed den 13.10.2025

Hurtige genveje

Bilhandel.dk

Cookieindstillinger

Brug for hjælp?

Bilhandel