Suzuki præsenterer sin første elbil til det europæiske marked: eVitara, en elektrisk udgave af den populære Vitara, udviklet i samarbejde med Toyota. Dette markerer en milepæl for Suzuki, som nu endelig træder ind på elbilsmarkedet.
Med en længde på 4.275 mm og en bredde på 1.800 mm placerer eVitara sig blandt stærke konkurrenter som KIA EV3, VOLVO EX30 og Škoda Elroq. Modellen er en kompakt crossover, der rammer et voksende marked i Europa.
eVitara bygger på Suzukis HEARTECT-e-platform, udviklet med fokus på rummelighed og batteriplacering. Batteriet er placeret så lavt som muligt, hvilket forbedrer både pladsudnyttelse og stabilitet.
Kabinen repræsenterer et stort spring for Suzuki, med tydelige lån fra Toyota. eVitara er udstyret med en innovativ dobbeltskærm, som kombinerer digitalt instrumentpanel og infotainment i én sammenhængende løsning – en feature, der hæver komforten og det moderne udtryk i kabinen.
Standardversionen af eVitara leveres med forhjulstræk, men for dem, der ønsker ekstra greb, tilbyder Suzuki firehjulstræk gennem deres AllGrip-system. Modellen med 4WD har desuden en frihøjde på 18 cm, hvilket gør eVitara unik i sin klasse.
eVitara kommer med to batteristørrelser. Basismodellen har et 49 kWh batteri, der yder 144 hk og op til 400 km i rækkevidde. Alternativt kan man vælge et større 64 kWh batteri med 174 hk og en rækkevidde på op til 500 km. Firehjulstræks-versionen med det store batteri får en ekstra elmotor på bagakslen, hvilket bringer den samlede ydelse op på 184 hk og 300 Nm. eVitara understøtter desuden opladning på op til 120 kW, hvilket ikke er klassens bedste, men gøre opladningsstoppet kortere.
Den nye Suzuki eVitara forventes at lande hos danske forhandlere til sommer, og Suzuki-fans kan se frem til et nyt elektrisk alternativ i det kompakte SUV-segment.
Brug for hjælp?