Vi har tidligere haft fornøjelsen af at se nærmere på flere modeller fra Lynk & Co, herunder 01 PHEV og den elektriske 02. Denne gang var det 08, en Plug-in Hybrid, der blev introduceret som en "Ultra Hybrid". Ifølge Lynk & Co selv kan denne model være en markant ændring for PHEV-segmentet – måske en gamechanger.
08 er baseret på samme platform som 01 og Volvo EX40, og benytter den samme benzinmotor fra 01, altså en 1,5 liters turbo med fire cylindre og 137 hk. Det, der virkelig skiller denne model ud, er et 39,6 kWh batteri, som er væsentligt større end mange andre PHEV-batterier på markedet. Batteriet yder alene 208 hk, og den samlede systemeffekt er 345 hk. Ifølge Lynk & Co kan bilen køre op til 200 km udelukkende på elektricitet – et tal, der i sig selv virker som en potentiel gamechanger for PHEV-bilerne. Samlet set skulle bilen kunne nå en rækkevidde på omkring 1.000 km med både benzinmotoren og elmotoren i spil. På papiret virker dette som en model, der kunne bringe os tættere på en elektrisk fremtid uden de typiske begrænsninger forbundet med PHEV'er.
Specifikationer: Lynk & Co 08 PHEV (Modelår 2026) |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
Batteri & Rækkevidde |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
Brændstofforbrug & CO₂ |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
Mål & Kapacitet |
||||||||||||||
|
Vores testdag starter tidligt om morgenen ved Lynk & Co's designcenter i Göteborg. Først får vi mulighed for at køre i den elektriske 02, mens vi er på vej til et andet sted, hvor 08 er parkeret. Jeg vil vente med at dele mere om 02, da den kræver sin egen gennemgang. Designet af 08 er slående, og den fremstår både stilfuld og raffineret, især i den guld-brune farve med sorte sidespejle. Sammenlignet med modeller som Volvo EX30 virker den mere imødekommende i størrelsen, men den føles stadig kompakt i forhold til SUV’er som BMW X5. Ved første øjekast virker den meget mere premium end mange af sine konkurrenter, og dette første indtryk er noget, der holder hele vejen igennem. Prisen på 08 i Sverige starter ved blot 549.999 SEK, hvilket omregnet til danske kroner svarer til cirka 376.000 kr. Denne pris er markant lavere end mange af dens konkurrenter, hvilket gør modellen særligt attraktiv. Skulle bilen blive solgt i Danmark, vil prisen dog nok være højere på grund af vores afgifter. Jeg nævner "hvis" da Lynk & Co desværre endnu ikke er tilgængelige på det danske marked. Der er dog håb om, at vi snart vil få mulighed for at se mærket på vores hjemlige veje. I forhold til prisen virker det som en utrolig god deal, da denne bil kan måle sig med både de billigere modeller som Ford Kuga, MG ES og Hyundai Tucson, men samtidig føles langt mere eksklusiv. Sammenlignet med dyrere alternativer som BMW X5 50e eller Audi Q7, virker den dog som en betydeligt mere økonomisk løsning, selvom de to sidstnævnte biler selvfølgelig tilbyder en anden slags motoroplevelse og Premium udstyr.
Når vi taler om kvaliteten i kabinen, er det tydeligt, at Lynk & Co har prioriteret materialer, der føles luksuriøse. Der er ingen synlige tegn på hård plastik, og sæderne – som ikke er ægte læder – føles virkelig komfortable og af høj kvalitet. Der er masser af plads, og man sidder fremragende, hvilket gør kørslen langt mere behagelig. Desuden tilbyder bilen en særdeles god massagefunktion i sæderne, hvilket er en ekstra luksus, der forbedrer komforten. Skærmen på 12,3” fungerer som hovedkontrollen for infotainment, og selvom jeg kun havde mulighed for at bruge bilen i omkring to timer, var det hurtigt klart, at skærmen kan være udfordrende at navigere i. Men det er noget, der kræver tid og tilvænning, og jeg er sikker på, at det vil blive lettere at bruge, jo mere man kender bilen. En ting, der kunne være forbedret, er, at soltaget betjenes gennem en menu på skærmen i stedet for at være tilgængeligt via en fysisk knap . Bilen er udstyret med stemmestyring, som fungerer til en vis grad, men jeg er ikke helt overbevist om, at den forstår min dansk-engelske accent helt korrekt endnu. Derudover er udsynet fra bagruden og c-stolpen noget begrænset, hvilket kan være en udfordring. Heldigvis er bilen udstyret med et bakkamera og 360-graders visning, hvilket gør parkering og manøvrering meget lettere. Når vi ser på pladsforholdene, er 08 en bil, der imponerer. Bagagerummet rummer 540 liter, hvilket er ganske rummeligt, og der er generøs ben- og hovedplads både foran og bagi. Selvom batteriet normalt optager noget af pladsen i PHEV-biler, er dette ikke et problem i 08, hvor passagererne bagtil har fremragende plads. Desuden leverer Harman Kardon-lydanlægget med sine 23 højtalere.
Køreoplevelsen er noget, der også fortjener ros. Selvom 08 ikke er udstyret med en luftundervogn, håndterer affjedringen selv de værste vejrforhold med stor lethed. På trods af dens størrelse og vægt på over to tons føles den stabil og komfortabel, selv på lange køreture. De 345 hk er tilstrækkelige til at give bilen en solid og hurtig acceleration, og selvom bilen er tung, mærkes kræfterne godt. Under testen havde vi dog ikke mulighed for at afprøve benzinmotorens ydelse alene, så det vil kræve en længere test for at få et klart billede af, hvordan motoren fungerer, når batteriet er tomt. Hvad angår rækkevidden, er det stadig for tidligt at sige, om Lynk & Co’s påstand om 1.000 km er realistisk, men i løbet af testen viste bilen sig at være effektiv med hensyn til brændstofforbrug. Jeg kunne ikke tømme batteriet helt så hurtigt som jeg regnede med, hvilket antyder at den er ret økonomisk.
Sammenfattende er 08 en fantastisk bil, og selvom der er små detaljer som den udfordrende skærm eller det begrænsede udsyn fra bagruden, er det svært at finde større kritikpunkter. Bilen udmærker sig som en fremragende familiebil, og dens økonomi, komfort og køreegenskaber gør den til et attraktivt valg i PHEV-segmentet. Skal den konkurrere med de store tyske mærker som BMW og Audi, er den stadig et langt billigere alternativ, hvilket gør den endnu mere interessant. Det er et stærkt produkt, der vil have stor succes, især når Lynk & Co endelig kommer til Danmark. Med en elektrisk rækkevidde på op til 200 kilometer angriber Lynk & Co 08 direkte de fuldelektriske biler, som ellers har domineret overskrifterne i de senere år. For mange bilkøbere kan denne "Ultra Hybrid" være den gyldne middelvej for mange der ikke er klar til at gå hele vejen med en elbil. Bilen føles solid og godt designet – helt i tråd med Volvo's arv, som Lynk & Co også er en del af. Jeg ser frem til at se mere af mærket på vores marked!
Forfatter
Christian Koed
Motorjournalist med en stor passion for biler i alle afskygninger
Mit arbejde spænder fra at anmelde de nyeste bilmodeller til at dykke ned i historier
og unikke fortællinger, der fortæller deres egen historie. Jeg elsker at teste nye biler
og dele mine erfaringer med fokus på for formidle min viden videre med artikler eller
video.
Brug for hjælp?