Toyota har netop præsenteret en ny elektrisk udgave af deres populære C-HR-model. Den nye Toyota C-HR+ bliver en central del af Toyotas elektriske SUV-offensiv i Europa og vil kombinere et iøjnefaldende design og stærke præstationer.
Toyota C-HR+ bygger videre på det coupé-inspirerede design fra den eksisterende Hybrid-C-HR, men med et endnu mere aerodynamisk og strømlinet udtryk. Den bevarer sine sportslige proportioner uden at gå på kompromis med rummelighed og komfort. Bagpartiet er skarpt defineret med en stejl bagrude og integreret spoiler, mens fronten prydes af unikke LED-lygter og en eksklusiv frontgrill, som adskiller den fra de øvrige elektriske modeller i Toyotas portefølje. Bilens design er inspireret af Toyota bZ4X, men har sin egen identitet med en mere kompakt og skarpere profil. Toyota har arbejdet intensivt med aerodynamikken, hvilket blandt andet ses på den lave luftmodstand og detaljer som skjulte dørhåndtag og strømlinede sidespejle. Taglinjen er udformet for at bevare en coupé-lignende silhuet uden at ofre loftshøjde bagi.
Kabinen i Toyota C-HR+ er designet med komfort og funktionalitet for øje. Den har en hjulbase på 2.750 mm, hvilket sikrer god plads på bagsæderne. Bagagerummet rummer 416 liter, og interiøret er præget af kvalitetsmaterialer og et moderne layout som vi kender det fra BZ4X. I kabinen finder man et større 14" infotainmentskærm, to trådløse smartphone-ladere og et panorama glastag. Derudover har Toyota C-HR+ en række nye funktioner, som øger bekvemmeligheden for både fører og passagerer. Blandt andet en digital nøgle, som gør det muligt at låse og starte bilen via en smartphone, samt et nyt stemmegenkendelsessystem, der kan kontrollere bilens funktioner ved simple stemmekommandoer.
Toyota C-HR+ vil blive tilbudt med to batteristørrelser: 57,7 kWh (eksklusivt med forhjulstræk) 77 kWh, som kan fås med både for- og firehjulstræk. Afhængigt af variant kan rækkevidden ifølge WLTP-normen nå op på 600 km, hvilket placerer den i toppen af segmentet for elektriske SUV’er. Toyota har udviklet et nyt batteristyringssystem, som optimerer energiforbruget og forbedrer holdbarheden af batteriet. Derudover har bilen en ny batteriforvarmningsfunktion, der sikrer optimal ladehastighed under kolde vejrforhold. Opladning sker via en 11 kW onboard lader som standard, mens højere udstyrsniveauer får 22 kW onboard lader, hvilket gør det muligt at oplade hurtigere ved AC-ladere. Hurtigopladning kan ske med op til 150 kW, hvilket sikrer, at batteriet kan lades fra 10-80% på omkring 30 minutter under ideelle forhold.
Batteri | Ydelse (hk/kW) | Drivlinje | 0-100 km/t | Rækkevidde (WLTP, op til) | Opladning (DC) |
---|---|---|---|---|---|
57,7 kWh | 167 hk / 123 kW | Forhjulstræk | Ikke oplyst | Ikke oplyst | 150 kW |
77 kWh | 224 hk / 165 kW | Forhjulstræk | Ikke oplyst | 600 km | 150 kW |
77 kWh | 343 hk / 252 kW | Firehjulstræk (AWD) | 5,2 sek. | Ikke oplyst | 150 kW |
Toyota har sat fokus på både effektivitet og køreglæde i udviklingen af C-HR+. Den kraftigste variant med firehjulstræk yder hele 343 hk og accelererer fra 0-100 km/t på blot 5,2 sekunder. Forhjulstrukne varianter yder enten 167 hk med et 57,7 kWh batteri eller 224 hk med 77 kWh batteri. Den dedikerede e-TNGA platform sikrer lavt tyngdepunkt og dynamiske køreegenskaber, mens affjedring og styretøj er nøje afstemt for at give en engagerende køreoplevelse. Toyota har finjusteret undervognen med et nyt affjedrings- og dæmpersystem, der giver bedre vejgreb og stabilitet. Derudover er den elektriske servostyring blevet optimeret for at give en mere præcis og direkte styrefølelse, hvilket gør bilen mere dynamisk og sjov at køre.
Toyota planlægger at lancere C-HR+ i udvalgte europæiske markeder i slutningen af 2025, mens en bredere udrulning til resten af Europa – herunder Danmark – forventes i 2026. C-HR+ skal ligge sig mellem den nye Urban Cruiser og BZ4X. Vi håber også, at vi kommer til at se den smarte BZ3C Toyota i fremtiden for et europæisk debut.
Forfatter
Christian Koed
Motorjournalist med en stor passion for biler i alle afskygninger
Mit arbejde spænder fra at anmelde de nyeste bilmodeller til at dykke ned i historier
og unikke fortællinger, der fortæller deres egen historie. Jeg elsker at teste nye biler
og dele mine erfaringer med fokus på for formidle min viden videre med artikler eller
video.
Brug for hjælp?