Volkswagen er i fuld gang med sin elektriske transformation, og mærket har annonceret en ambitiøs plan om at lancere op til ni nye elbiler frem mod 2027. Fokus er rettet mod elektrificering, hvor vi blandt andet kan se frem til en kompakt SUV/crossover på el. På trods af dette har Volkswagen netop præsenteret en ny crossover med forbrændingsmotor, kaldet Tera. Men hvad er det for en model, og kunne den have potentiale til det europæiske marked? Lad os dykke ned i detaljerne.
Volkswagen Tera er udviklet specifikt til det brasilianske marked, hvor efterspørgslen på prisvenlige, kompakte crossovers fortsat er høj. Men selvom modellen primært er tiltænkt Sydamerika, er det ikke utænkeligt, at den kan finde vej til Europa. Et lignende eksempel er Volkswagen Nivus, som også oprindeligt blev udviklet til Brasilien, men senere blev lanceret i Europa under navnet Taigo.
Tera er bygget på den velkendte MQB A0-platform, som vi kender fra modeller som VW Polo og T-Cross. Bilen måler knap fire meter i længden, hvilket placerer den mellem Taigo og den større T-Roc. Selvom platformen er velafprøvet, er materialevalget og kabinekvaliteten tilpasset det sydamerikanske marked, hvilket betyder, at interiøret har en mere simpel og funktionel opbygning sammenlignet med de europæiske modeller. Kabinen i Volkswagen Tera bærer præg af en mere prisbevidst tilgang, hvilket kan ses på materialevalget, hvor hård plastik dominerer. Dog er bilen udstyret med en moderne touchskærm til infotainmentsystemet samt et digitalt instrumentpanel bag rattet, der efterhånden er standard i alle nye biler.
Under motorhjelmen finder vi en velkendt 1.0-liters TSI-benzinturbo, som tilbydes med enten en manuel gearkasse eller en automatisk DSG-gearkasse. Det forventes, at der vil være en 6-trins manuel og en 7-trins DSG tilgængelig, hvilket giver kunderne fleksibilitet i deres valg af transmission. Motoren er kendt for sin gode balance mellem ydeevne og brændstoføkonomi.Det er samme motor som også fås i Taigo,T-Cross eller Polo.
Det bliver spændende at se, om Volkswagen vælger at lancere Tera i Europa, måske endda som en ny variant af Taigo eller T-Cross. Hvis efterspørgslen er til stede, kan det meget vel blive en realitet. Indtil videre må vi dog nøjes med at holde øje med udviklingen og se, hvor Tera ender med at blive solgt.
Forfatter
Christian Koed
Motorjournalist med en stor passion for biler i alle afskygninger
Mit arbejde spænder fra at anmelde de nyeste bilmodeller til at dykke ned i historier
og unikke fortællinger, der fortæller deres egen historie. Jeg elsker at teste nye biler
og dele mine erfaringer med fokus på for formidle min viden videre med artikler eller
video.
Brug for hjælp?