Volvo har opdateret deres elegante S90 sedan med en række designmæssige forbedringer, men chancen for at se den på danske eller europæiske veje er minimal. Den faceliftede model, som deler mange af sine nyheder med XC90 SUV’en, er nemlig målrettet det asiatiske marked og det betyder, at de fleste lande må kigge langt efter den- øv!
S90 ser godt ud med sit Facelift med smallere LED-forlygter i "Thor’s Hammer"-design, der nu går helt ind til den nyudformede frontgrill, som er konveks i stedet for konkav. Motorhjelmen, skærmene, kofangerne og fælgene er også fornyet, og baglygterne har ligeledes fået en visuel overhaling. Alt sammen bidrager til et mere moderne og eksklusivt udtryk, som klæder den store sedan. Et design der minder om den nye XC90. Motorprogrammet byder på en 2.0-liters mild-hybrid med forhjulstræk samt en plug-in hybrid-version med firehjulstræk og op til 80 km elektrisk rækkevidde. Men selvom det tekniske lyder lovende, er S90’s skæbne allerede beseglet i mange lande. Modellen er blevet fjernet fra sortimentet i både USA, Storbritannien og Frankrig – og den kommer næppe tilbage til det danske marked. Det betyder også at VOLVO ikke har tænk sig, at give Stationcar-udgaven V90 et Facelift også og modellen er helt død på VOLVO's modelprogram.
Indvendigt er S90 også blevet opdateret med et nyt og større 11,2"infotainment-skærm, bedre støjdæmpning og over-the-air-opdateringer, som minimerer behovet for værkstedsbesøg. Adaptiv affjedring er nu standard, hvilket forbedrer komforten yderligere.
Volvo selv erkender, at den opdaterede S90 primært er rettet mod Asien, og kun et "begrænset antal andre markeder" vil få glæde af den. For de, der ønsker en elektrisk pendant, lanceres den fuldelektriske ES90 til Danmark meget snart. Desværre må modeller som BMW 5-serie og den helt nye Audi A6 kæmpe videre uden VOLVO om salget i den klasse.
Brug for hjælp?