Næste år forventes XPENG at lancere deres nyeste topmodel, P7+, og den har potentiale til at blive en af de hotteste elbiler på markedet. XPENG har allerede markeret sig stærkt i Norden med modeller som den rummelige G9 og den mindre G6, som begge har opnået stor succes. Dog havde deres elektriske sedan, P7, ikke helt samme gennemslagskraft. Nu er en opgraderet version på vej, og den har fået et "+" – både i navnet og i størrelse.
P7+ er vokset betydeligt i forhold til forgængeren, både i længde og bredde, hvilket placerer den i samme liga som større konkurrenter som NIO eT7 og Mercedes EQS. Hvor den oprindelige P7 allerede var en stor bil, så er P7+ vokset til over fem meter i længden – 168 mm længere end sin forgænger – og dermed en værdig rival til de "store drenge" i elbilsklassen.
En af de mest markante ændringer er, at P7+ skifter fra at være en traditionel sedan til nu at være en hatchback. Denne ændring giver ikke blot et mere rummeligt bagagerum, men øger også komforten for de bagerste passagerer. P7+ bliver desuden den første XPENG-model, der kører på deres nye AD-platform, som vi formentlig også vil se i den næste generation af G9.
Selvom der endnu ikke er offentliggjort detaljer om en europæisk version, forventes det, at vi snart får flere oplysninger. I Kina fås P7+ allerede med to batteristørrelser: et 60,7 kWh eller et 76 kWh batteri, og P7+ har en rækkevidde på op til 710 km. Denne rækkevidde er dog målt efter den kinesiske CLTC-standard, som normalt giver højere tal end den mere konservative europæiske WLTP-standard. Det store spørgsmål er, om XPENG vil tilbyde et større batteri til det europæiske marked.
Kabinen i P7+ minder meget om tidligere XPENG-modeller, men en væsentlig nyhed er tilføjelsen af en 8” touchskærm til de bagerste passagerer – noget der minder om det, Tesla introducerede i deres Model 3. Foran finder man en 15,6” touchskærm, der drives af en Qualcomm Snapdragon 8295P-chip, hvilket sikrer en hurtig og smidig brugeroplevelse.
Vi ser frem til at få flere detaljer om P7+, når den rammer det europæiske marked. Der er dog allerede spekulationer om, at den nye model vil blive dyrere end forgængeren. Men med P7+ får man også en elbil i luksusklassen, hvor teknologi, design og komfort går hånd i hånd.
Hvis du ikke er på udkig efter en splinterny bil som denne, bør du tage et kig på vores store udvalg af brugte biler. På Bilhandel har vi mere end 20.000 brugte biler i alle prisklasser og kategorier. Uanset om du søger en elbil, en billig lille bil eller stor SUV med plads til hele familien, er der gode muligheder for at finde din næste bil.
Når du har fundet bilen du leder efter, kan du med få klik kontakte bilforhandleren ved at følge anvisningerne på siden og bl.a. booke en prøvetur. Se alle brugte biler her.
Forfatter
Christian Koed
Motorjournalist med en stor passion for biler i alle afskygninger
Mit arbejde spænder fra at anmelde de nyeste bilmodeller til at dykke ned i historier
og unikke fortællinger, der fortæller deres egen historie. Jeg elsker at teste nye biler
og dele mine erfaringer med fokus på for formidle min viden videre med artikler eller
video.
Brug for hjælp?