Indholdsoversigt
Det bliver fortsat mere og mere populært at køre i elbil, og det er ikke kun de miljømæssige fordele, der er skyld i det. Der er nemlig også en økonomisk fordel i at køre på el frem for benzin eller diesel. Men hvad koster det egentlig at have en elbil?
I denne artikel dykker vi ned i de omkostninger, der kan være forbundet med at eje en elbil, så du kan danne dig et overblik over hvad en elbil koster.
Er du nysgerrig på at se priserne på de elbiler, som er til salg her på Bilhandel? Klik her, og bliv præsenteret for mere end 5.000 elbiler.
Den første og mest åbenlyse omkostning ved en elbil er naturligvis købsprisen. Ligesom biler, der kører på brændstof, kan prisen også variere meget på elbiler. Det er især mærke, batterikapacitet og udstyr, som prisen afhænger af.
Små brugte elbiler starter typisk fra mellem 55.000 og 150.000 kr. her på Bilhandel. Det er f.eks. biler som VW E-UP! og Renault Zoe, som ofte kan findes i den prisklasse.
Mellemstore brugte elbiler starter typisk fra mellem 150.000 og 270.000 kr. her på Bilhandel. Det er f.eks. biler som Tesla Model 3 og Hyundai Kona, som ofte kan findes i den prisklasse.
Store brugte elbiler starter typisk fra mellem 270.000 kr. her på Bilhandel. Det er f.eks. biler som Skoda Enyaq og Kia Niro, som ofte kan findes i den prisklasse.
En af de store fordele ved at skifte til en elbil er, at driftsomkostningerne er lavere sammenlignet med benzin- og dieselbiler. Det koster betydeligt mindre at oplade en elbil, end det gør at fylde en benzintank med benzin.
Driftsomkostningerne afhænger naturligvis af hvor meget du kører, og hvor stor batterikapacitet, elbilen har. Formlen til at beregne, hvad det koster at oplade en elbil lyder således: batterikapacitet x kWh-prisen.
Det vil altså sige, at hvis vi tager udgangspunkt i en Tesla Model Y RWD, som har en batterikapacitet på 57 kWh, og antager, at kWh-prisen er 0,95 kr., så vil det koste 54,15 kr. at oplade hele batteriet derhjemme, hvilket er nok til at køre 455 km. Hvis bilen bliver opladet på en offentlig tilgængelig ladestander, kan kWh-prisen svinge mellem 2,5 og 4 kr. pr. kWh.
Vil du læse mere om opladning af elbil? Vi har lavet en guide til dig om opladning af elbil.
Derfor er det altså væsentlige økonomiske besparelser i driftsomkostningerne.
En elbil vil også typisk være billigere at vedligeholde, fordi der er færre mekaniske dele i en elbil, end der er i en brændselsbil. Det betyder også, at der er færre ting, der kan gå i stykker eller skal skiftes med tiden, og derfor koster service på en elbil typisk 20 - 50% mindre end på en brændselsbil.
Elbilens batteri er en af de dyreste komponenter i bilen. Et batteri har typisk en levetid på 12 - 20 år, og langt de fleste bilmærker tilbyder garanti på batteriet de første 8 år efter bilen er produceret. Hvis batteriet falder til under 70% ydeevne indenfor de 8 år, er det producentens ansvar at udbedre problemet.
Forfatter
Oliver Lindgaard Larsen
Digital marketing specialist
Jeg arbejder som digital marketing specialist hos Bilhandel, hvor jeg blandt andet Hvis du har feedback eller spørgsmål, er du velkommen til at kontakte mig på mail: ol@pace.dk
skriver artikler om biler og om bilmarkedet generelt. Jeg har en stor interesse for
udviklingen på bilmarkedet, som jeg til dagligt beskæftiger sig med.
Oprettet 07.08.2024, 10.40.42
Opdateret 03.12.2024, 08.25.43
Brug for hjælp?