Kategori
Stamdata og detajler
Tilføj flere mærker/modeller
Begræns søgning til
Udstyr
Farve
Sæder og døre
Afstand til sælger
Vi har fundet
Kategori: Brugte biler
Subaru
Sorter efter
Gem søgningen og få automatisk besked, når vi finder biler der matcher din søgning
Kategori: Brugte biler
Subaru
Gem søgningen og få automatisk besked, når vi finder biler der matcher din søgning
Kategori: Brugte biler
Subaru
Den Japanske officer Chikuhei Nakajima var en mand med stor interesse i alt mekanik. Om det kunne køre eller flyve, så var spændingen for at vide mere det samme.
Historien om Subaru starter tilbage i 1917, Nakajima får til opgave at designe fly for den Japanske hær, og igennem de næste 20 år, er han Japans største flyfabrikant. Det er især under 2. Verdenskrig, at der er stor efterspørgelse på hans fly.
Efter krigen er Japan hårdt ramt, men befolkningen holder mod og følger med udviklingen i den vestlige verden. Blot ét år efter 2. Verdenskrig, kommer Subaru ud med deres første køretøj. Modellen hedder Rabbit og er en trehjulet Scooter, og ikke mange år efter er Subaru klar med en bus.
Den store efterspørgelse for biler i Japan stiger mere og mere, dertil bliver konkurrencen mellem de Japanske fabrikanter også større og større. Først i 1958 præsentere Subaru for deres første bil. Modellen hedder 360, og er måske det man kan kalde for en den Japanske version af VW’s egen Beetle. En lille bil for folket, og en stor succes blev 360 også. Få år senere var de klar med en minibus kaldet Sambar, og igen var den mere end inspireret af den originale VW T1 Samba Bus.
Subaru 1000 var den næste model på listen, hvor denne lille Sedan var den første forhjulstrukket bil fra Japan. Subaru 1000 var ikke den første forhjulstrukket bil i verden, men den var alligevel foran sin tid. Mange år før at andre fabrikanter ude fra Japan, så fordelene med at bilerne trak med de forreste hjul end de bagerste hjul, for at spare på brændstoffet. Dog så Subaru selv en bedre fremtid i at deres biler træk med alle fire hjul.
Ude i den store verden, væk fra den travle industri i Japan, hørte man om det pålidelige mærke Subaru, og i 70’erne kom de første modeller til Europa og Nordamerika. Subaru lagde meget energi i deres første såkaldte verdensbil, hvor den var meget anderledes end andre biler på marked. Den var nemlig udstyret med permanent firehjulstræk, og så var motoren det Subaru kaldte for en Boxermotor. Modellen i tale hed Leone og kunne først fås som en Stationcar. Dog senere kom den som Sedan og endda i en smart Coupé-form.
I 80’erne begyndte Subaru for alvor at blive et hit i visse dele af verden. Steder hvor man havde brug for biler med firehjulstræk for at komme rundt. 80’erne og starten af 90’erne, var også året hvor Subaru præsenteret deres første Sportsvogn med navnet XT. En model der aldrig blev nogen succes, men det gjorde dog Subaru Legacy . Legacy var efterfølgeren af Leone, og skrev Subaru mærket ind i historien med deres deltagelse i WRC-rally løbene
Colin McRae var manden bag Subaru’s enorme succes i motorsporten, og med introduktionen af Impreza, blev modellen en kultbil med sit avanceret firehjulstræk og sejrer i WRC.
I dag er det meget sjældent man ser Subaru på de danske veje. Det er ikke fordi det er et dårligt mærke, hvor Subaru i mange år har været øverst på listen for mest holdbare biler, men fordi at Subaru har et lille udvalg af kunder i Danmark. Dog er Subaru’s kunder nogen af de mest loyale kunder derude. De ved hvad man får når man køber en Subaru. En bil som kan køre næsten i alt terræn, og det er noget som fanger mange kunder med en aktiv livsstil. Subaru’s modelprogram er ikke så stort som det har været. I dag fås Legacy endnu, og der er også en mere Rugged version kaldet Outback med mere frihøjde. Impreza sælges dog ikke længer i Danmark, efter fald i salget gennem de sidste år.
Selvom man ikke kan købe en Impreza mere, så findes den dog herhjemme i sin højbenet fætter kaldet XV. XV er fuldstændig samme bil som Impreza, men har mere frihøjde, og det betyder at den kan køre i mere avanceret terræn. XV bruger også ny motor teknik kaldet e-Boxer. Det betyder at XV nemlig er en Hybrid, og samme e-Boxer motor findes også i den helt store SUV Forester.
Subaru er bilen for dem der gerne vil købe noget som naboen ikke har, dertil skabe et mere energi til at dyrke sin livsstil. Subaru er et meget pålideligt mærke, og der er nok derfor at tidligere Subaru kunder altid vender tilbage i en Subaru end andre mærker.
Brug for hjælp?