Guiden handler om BYD Atto 2 Boost (Årgang 03/2025 og frem)
BYD Atto 2 Boost er en kompakt SUV med 130 kW (177 hk). Den har en netto batterikapacitet på 45,1 kWh og en rækkevidde på 250 km ifølge ADAC Ecotest. Vendekredsen på 10,9 m gør den ideel til bykørsel.
Komforten er god ved rolig kørsel, men bilen føles ustabil ved høj hastighed. Klimaanlægget er ikke altid pålideligt, og traction control reagerer langsomt.
Batteriet kan lades med en maksimal effekt på 65 kW, hvilket er lavere end konkurrenter. BYD giver 8 års batterigaranti op til 200.000 km samt 6 år/150.000 km generel garanti.
Indholdsoversigt
Der findes to varianter af BYD Atto 2. De hedder Active og Boost. Begge er elektriske biler med forskelligt udstyr.
BYD Atto 2 har både styrker og svagheder. Her er en oversigt over fordele og ulemper:
| Fordele | Ulemper |
|---|---|
-
|
-
|
Testresultater viser en samlet ADAC-vurdering på 2,9, hvor køreglæde scorer højt med 2,4. Økotesten angiver et forbrug på 20,4 kWh/100 km og en rækkevidde på 250 km. Støjniveauet ved 130 km/t blev målt til 64,8 dB(A).
Bremselængden fra 100 km/t ligger på 34,2 meter. Testbilen vejede 1.576 kg og havde en nyttelast på 404 kg. Den blev testet den 28. januar 2025 med 6.023 km kørt.
BYD Atto 2 har konkurrenter med forskellige fordele. Flere elbiler i samme klasse tilbyder bedre ydeevne og features.
Rækkevidden er cirka 250 km ifølge ADAC Ecotest ved blandet kørsel. Ved rolig bykørsel kan tallet komme over 300 km. På motorvej eller i frostvejr kan rækkevidden falde til under 150 km.
Ved 70% batterikapacitet ligger rækkevidden på cirka 180 km. Strømforbruget er målt til 20,4 kWh/100 km. Batteriet har en netto kapacitet på 45,1 kWh. For at lade helt op kræves der 51,3 kWh inklusive ladetab.
Batteriet i BYD Atto 2 Boost har en netto kapacitet på 45,1 kWh. Det kræver 51,3 kWh strøm for fuld opladning fra tomt, da ladetab skal dækkes.
Batteriet giver bilen et lavt tyngdepunkt. Det er placeret under gulvet for bedre pladsudnyttelse. Batteriet er også designet med mulighed for manuel opvarmning ved lave temperaturer.
En softwareopdatering for automatisk opvarmning er planlagt.
En BYD Atto 2 kan lades på flere måder. Det afhænger af din ladestander og strømtype.
Opladningstiden afhænger af, hvilken lader der bruges. Fra en stikkontakt (10 A) tager det cirka 23 timer. Med en wallbox (11 kW) tager det omkring 4,5 timer. DC-hurtigladning op til 65 kW kan oplade batteriet fra 10-80 % på cirka 36 minutter.
Ved brug af Type 2-lader (enfaset, 230 V) tager opladning mellem 7 og 39,5 timer. Bilen når hurtigt sin maksimale ladeeffekt og holder den til cirka to tredjedele af opladningen. Fuld opladning bruger omkring 51,3 kWh inklusiv ladetab.
Batteriets temperatur og vejret kan påvirke tiden.
BYD Atto 2 Boost har en permanent elektrisk motor på forakslen. Motoren yder maksimalt 130 kW (177 hk) og leverer et drejningsmoment på op til 290 Nm.
Motoren har ingen gearkasse, da den dækker et bredt omdrejningsområde. Den er støjsvag og vibrationsfri. Føreren kan vælge mellem to regenerationsniveauer til motorbremsning. Skift mellem fremad og bak sker hurtigt og nemt.
Den elektriske motor i Boost-versionen yder 177 hestekræfter. Den har en maksimal effekt på 130 kW og et drejningsmoment på 290 Nm.
Motoren er permanent magnetiseret og uden gearskift. Dette gør, at den kan levere jævn kraft ved alle hastigheder.
Tophastigheden for en BYD Atto 2 Boost er 160 km/t. Denne hastighed er elektronisk begrænset. Formålet er at optimere rækkevidden og øge sikkerheden.
Forhjulene trækker op til maksimal hastighed. ESP-systemet reagerer dog ikke hurtigt nok ved topfart. Kørestilen kan påvirke bilens ydeevne ved høje hastigheder. Motoren leverer 130 kW ved højeste omdrejningstal.
BYD Atto 2 Boost går fra 0-100 km/t på 7,9 sekunder. Den elektriske motor med 130 kW giver stærk acceleration i klassen.
Bilens vægt på under 1,6 ton hjælper også med de hurtige tal. Trækkraften på forhjulene kan dog give hjulspin ved hård acceleration. Traction control reagerer ikke altid hurtigt nok, hvilket kan mærkes ved fuld gas.
Længden er 4,31 meter. Bredde med sidespejle er 2,07 meter. Højden måler 1.675 millimeter.
Vendekredsen er 10,9 meter. Egenvægten er 1.570 kilo. Døråbningen er 56 centimeter over vejbanen.
Bagagerummet i BYD Atto 2 har en volumen på 260 liter i standardopstilling. Den øverste bund kan hæves, hvilket giver ekstra 90 liter og samlet 350 liter. Uden bagagerumsdæksel kan det udvides til 410 liter.
Nedfældning af bagsæder øger pladsen til 735 liter. Hvis rummet udnyttes til taget, bliver der plads til 1.295 liter. En høj ladekant på 76 cm kan påvirke ind- og udpakning. Desuden er der 10 liters ekstra opbevaring under den laveste bund i bagagerummet.
Ja, anhængertræk kan monteres på en BYD Atto 2. Det er ikke standard, men findes som ekstraudstyr. Den maksimale anhængervægt er 750 kg, både bremset og ubremset. Anhængertrækket fås til både Active og Boost-modellerne, men elektrisk betjent anhængertræk er ikke en mulighed.
Taglasten er begrænset til 50 kg, og bilens nyttelast er 404 kg. Disse grænser må ikke overskrides. Anhængertrækket tilbyder praktisk brug for lette trailere og mindre transportopgaver.
Den maksimale anhængervægt for BYD Atto 2 er 750 kg. Dette gælder både bremset og ubremset trailer. Anhængertrækket er ekstraudstyr og følger ikke med som standard.
Producenten angiver, at vægtgrænserne ikke må overskrides. Bilens egenvægt er 1.576 kg, og den maksimale nyttelast er 404 kg. Taglasten må maksimalt være 50 kg, hvis der bruges tagbøjler.
BYD Atto 2 leveres med standardfælge, der er designet til at passe til bilens elektriske bybil-stil. Disse fælge fokuserer på komfort og funktionalitet.
Vinterdæk skal give godt greb og sikre optimal kørsel. Valget afhænger af bilens vægt, fælge og rækkevidde.
BYD Atto 2 har front- og sideairbags samt hovedairbags, der dækker hele kabinen. Bageste sideairbags og knæairbags findes ikke. Isofix-fæstninger er på ydre bagsæder, men uden iSize-standard.
De forreste nakkestøtter beskytter personer op til 1,90 m, mens de bageste beskytter op til 1,75 m. Midterste plads på bagsædet mangler en nakkestøtte. E-Call-funktionen laver automatisk nødopkald via SIM-kort.
Førstehjælpskasse og advarselstrekant ligger under bagagerummet.
Interiøret har bløde materialer foran. Panoramaglastaget giver lys i kabinen. Midterkonsollen er massiv og gør kabinen lille at føle. Hårde plastmaterialer findes i bagagerummet.
Håndskuffen er lille og mangler lys og lås. Bagsæderne kan foldes for ekstra plads. Temperaturen styres via touchskærm eller stemme. Opbevaringsplads i dørene og kabinen er begrænset.
Standardbelysningen er ensfarvet.
BYD Atto 2 har plads til fem personer. Fire voksne kan sidde komfortabelt. Bagsædet passer bedst til to, da tre personer vil sidde trangt.
Høje passagerer op til 1,90 meter kan sidde forrest uden problemer. Bag en fører på 1,90 meter kan en person på 1,85 meter også sidde uden at mangle plads.
Lydsystemet har seks højttalere. Systemet leverer god lydkvalitet til en elektrisk bybil. Det passer til daglig brug og urban design.
BYD Atto 2 tilbyder moderne apps, der gør kørsel og opladning smartere. Disse apps kobler bilen til dagligdagen med nyttige funktioner.
Softwaren kan muligvis opdateres automatisk. Producenten har lovet opdateringer til hurtigladestationer. Detaljer om processen er ikke præciseret. Testresultater tyder på, at nogle opdateringer kræver aktivering ved en hurtigladestation.
BYD Atto 2 tilbyder flere muligheder for tilbehør og ekstraudstyr. Her kan du vælge praktiske og visuelle tilføjelser, der passer til dine behov.
Dette udstyr gør BYD Atto 2 både smartere og mere praktisk i hverdagen!
Motoren i bilen leverer 130 kW (177 hk) og et drejningsmoment på 290 Nm. Den elektriske motor giver nul CO2-udledning ved brug. Batteriet har en kapacitet på 45,1 kWh og anvender litium-jernfosfat-teknologi fra Blade-serien.
Denne batteritype øger sikkerheden og forbedrer holdbarheden. Med en rækkevidde på op til 312 km ved rolig kørsel passer bilen godt til daglig brug. Energiforbruget er på cirka 16,0 kWh/100 km.
En roterbar touchskærm styrer mange funktioner. Den forbinder nemt med apps og underholdning. Bilen understøtter både AC (Type 2) og DC (CCS Type) ladning. Ved en ladeeffekt på maks 65 kW kan batteriet oplades hurtigt ved brug af lynladere.
Med en wallbox tager opladning ved 11 kW kun 4,5 timer. Modernisering af software sker automatisk, hvilket sikrer adgang til nye funktioner uden ekstra besvær.
En BYD Atto 2 Boost koster i 2024 780 kr i årlig ejerafgift. I Danmark koster alle elbiler det samme beløb, da de ikke udleder noget CO2 under kørsel.
En BYD Atto 2 skal typisk til service én gang om året. Vedligeholdelsen afhænger af bilens alder og brug.
Elektriske biler som BYD Atto 2 har færre bevægelige dele. Det reducerer behovet for store reparationer. Batterierne skal dog altid tjekkes for optimal ydeevne.
Nogle dele på BYD Atto 2 kan være mere sårbare end andre. Det er vigtigt at kende til mulige svagheder, før man køber bilen.
Garantien på batteriet dækker 8 år eller op til 200.000 km. Den generelle køretøjsgaranti gælder i 6 år eller op til 150.000 km. Fra januar 2024 gælder 6 år eller 150.000 km samt 12 års produktionsgaranti.
BYD Atto 2 har en generel køretøjsgaranti, der dækker i 6 år eller op til 150.000 km fra januar 2024. Batteriet er dækket af en separat garanti i 8 år eller op til 200.000 km.
Garantien dækker fabrikationsfejl på bilen og batteriet. Slitage, som ikke skyldes fejl fra producenten, er ikke inkluderet.
Hvis du skal ud at investere i en ny bil, er det en god idé at dobbelttjekke oplysningerne fra denne side, da specifikationerne kan variere på de enkelte varianter der sælges i Danmark. Bilhandel kan ikke holdes ansvarlig for rigtigheden af indholdet. Oplysningerne på denne side er baseret på en række forskellige kilder, som kan være ufuldstændige, og der kan derfor forekomme ukorrekt information.
Oprettet 31.10.2025, 13.41.55
Opdateret 21.11.2025, 15.00.26
Brug for hjælp?