Guiden handler om Dacia Spring Electric 45 Comfort Plus (Årgang 10/2021 - 06/2022)
Dacia Spring Electric 45 Comfort Plus er Danmarks billigste elbil med en lav pris. Den har en rækkevidde på cirka 185 km takket være et 27,4 kWh batteri. Energiforbruget ligger på 17,9 kWh/100 km inklusive lade-tab.
Sikkerheden er dog lav, da bilen kun fik 1 ud af 5 stjerner i Euro NCAP-test.
Bilen er ideel til bykørsel og kortere ture. Komfort og kvalitet er begrænset. Den digitale instrumentering og gearvælger er basale, men funktionelle. Med en kompakt størrelse og elektrisk drift er den bæredygtig og praktisk til små daglige behov.
Indholdsoversigt
Dacia Spring findes i flere varianter. Comfort Plus-versionen kommer med 2WD og en motor på 33 kW (44 hk). Denne variant er kendt som en af Danmarks billigste elbiler. Den egner sig især til bykørsel og bæredygtig transport.
Den lave basispris gør den til Danmarks billigste elbil. Den kompakte størrelse og kurveradius på lidt over 10 meter passer godt til bykørsel. Lavere driftsomkostninger ifølge ADAC er en klar fordel.
Kvaliteten og komforten er begrænset. Kørekomforten er middelmådig, og der mangler standardudstyr. Der tilbydes kun få moderne assistancesystemer, hvilket kan føles som en ulempe.
Dacia Spring fik kun 1 ud af 5 stjerner i Euro NCAP sikkerhedstest. Passiv sikkerhed blev vurderet til 49 procent i december 2021. Dette viser svagheden på sikkerhedsområdet.
I ADAC autotest blev Comfort Plus-modellen rost for lave driftsomkostninger, hvilket gav en 5-stjernet vurdering i ADAC Ecotest. Modellen har funktioner som bagparkeringssensorer, rygkamera, navigationssystem og smartphone-integration med Apple CarPlay og Android Auto.
Hyundai Kona Elektro har længere rækkevidde og større batterier. Den passer godt til både bykørsel og længere ture. Peugeot e-2008 tilbyder også mere plads og avanceret digital instrumentering.
Opel Mokka-e og KIA e-Soul har moderne teknologier som Apple CarPlay og Android Auto. DS 3 Crossback E-Tense fokuserer på komfort og stil i en kompakt elektrisk bil. Alle er gode alternativer til Danmarks billigste elbil.
Dacia Spring Electric 45 Comfort Plus har en rækkevidde på ca. 185 km. Dette gør den ideel til bykørsel og korte ture.
Rækkevidden afhænger af kørestil og vejrforhold. Batteriet på 27,4 kWh (netto) leverer effektiv energi til daglig brug.
Batteriet har en netto kapacitet på 27,4 kWh. Den totale batterikapacitet er 28,3 kWh.
For at oplade batteriet fuldt kræves der 33,3 kWh inklusiv lade-tab.
Dacia Spring kan oplades via en almindelig stikkontakt med 3,7 kW AC. Det tager over 13,5 timer at oplade bilen fuldt. For hurtigere opladning kan CCS-ladestik bruges ved ladestationer.
Ladeeffekten kan nå op til 33 kW, hvilket betyder, at 10-80% opladning kun tager ca. 40 minutter.
Bilen er fleksibel med opladningsmuligheder til både hjem og offentlige steder. Med ladebokse eller hurtigladning bliver processen mere effektiv. Dette gør Dacia Spring praktisk for købere, der søger Danmarks billigste elbil.
Opladning via en almindelig stikkontakt tager over 13,5 timer med 3,7 kW AC. Hurtigopladning med CCS-ladestik fra 10% til 80% tager cirka 40 minutter.
Dacia Spring Electric 45 Comfort Plus har en elektrisk motor. Den yder 33 kW, svarende til 44 hestekræfter.
Motoren leverer et drejningsmoment på 125 Nm. Den sikrer en jævn og stille kørsel.
Den elektriske motor yder 44 hestekræfter (33 kW). Den er tilstrækkelig til bykørsel og kortere ture.
Tophastigheden for en Dacia Spring Electric 45 Comfort Plus er 125 km/t. Denne hastighed gør den velegnet til bykørsel og korte ture på landevejen.
Dacia Spring Electric 45 Comfort Plus bruger 19,1 sekunder på at accelerere fra 0 til 100 km/t. Fra 15 til 30 km/t tager det kun 1,8 sekunder.
Denne bil er 3.734 mm lang, 1.579 mm bred og 1.516 mm høj. Kurveradius er lidt over 10 meter. Dimensionerne gør den let at manøvrere i byen og parkere på små pladser.
Bagagerummet i en Dacia Spring rummer 270 liter. Det kan udvides til 605 liter, hvis bagsædets ryglæn foldes ned til vindueskanten. Foldes sæderne helt ned, bliver kapaciteten 955 liter.
Dette gør det muligt at transportere op til seks kasser drikkevarer.
Bagagerummet passer til daglig brug og små ture. Det er praktisk for familier eller dem, der søger Danmarks billigste elbil med god plads til varer.
Dacia Spring kan ikke fås med anhængertræk. Bilen er designet som en lille og økonomisk elbil uden trækevne. Dette skyldes dens konstruktion og motorens begrænsede styrke på 45 hk.
Anhængertræk på en Dacia Spring er ikke designet til at trække en trailer. Den maksimale vægt for et anhængertræk er derfor 0 kg. Bilen er lavet til let bykørsel og små ture, ikke tunge opgaver som at trække anhængere.
Dacia Spring leveres med 14-tommer stålfælge som standard. Der er mulighed for at opgradere til 14-tommer alufælge for et mere moderne udseende. Fælgene passer til bilens lette vægt og elbilens energieffektivitet.
Vælg vinterdæk med lav rullemodstand og høj energieffektivitet. Continental WinterContact TS 870 passer godt til elbiler som Dacia Spring. De giver godt vejgreb og sikre køreegenskaber i sne og is.
Michelin Alpin 6 er også et solidt valg. De sikrer lang levetid og stabil kørsel på vådt underlag. Tjek dækkenes dimensioner, som passer til bilens fælge, før køb.
Dacia Spring fik kun 1 ud af 5 stjerner i Euro NCAP sikkerhedstesten. Passiv sikkerhed blev vurderet til 49 procent i december 2021. Det betyder, at bilen har lav beskyttelse ved ulykker sammenlignet med andre biler.
Den har front- og sideairbags samt hovedairbags, der dækker hele kabinen. Kollision advarsel og nødbremse virker op til 125 km/t. Funktionen kan dog ikke fuldt kompensere for bilens lave sikkerhedsscore.
Materialerne i kabinen virker billige og simple. Kvaliteten er lav sammenlignet med konkurrenter. Ratpositionen og sædehøjden kan ikke justeres, hvilket kan gøre kørestilen mindre komfortabel for nogle.
Få opbevaringsmuligheder findes foran, og der er ingen lukkede rum til privat opbevaring. Klimaanlægget har enkle funktioner, men betjeningsknapperne sidder lavt og kan være svære at nå under kørsel.
Dacia Spring har plads til fire personer. Bagsæderne er bedst til mindre voksne eller børn, især hvis forsæderne er justeret til personer op til 1,85 meter.
Personer på omkring 1,70 meter vil kunne mærke forsædet mod knæene. Der er dog okay plads bagtil for personer op til 1,85 meter i højden.
Bilen har et lydsystem med DAB+-radio. Det inkluderer også Bluetooth, AUX- og USB-stik. Apple CarPlay og Android Auto er en del af teknologipakken. Systemet gør det nemt at forbinde enheder og bruge apps som My Dacia App.
My Dacia-appen giver ejeren kontrol over bilen. Den kan bruges til at administrere batteriopladning og se oplysninger om bilen. Funktionen gør det nemt at tjekke batteristatus hjemmefra.
Apple CarPlay og Android Auto er tilgængelige. De lader føreren tilslutte sin smartphone for navigation og musik. Disse apps forbedrer kørestilen og gør kørslen mere bekvem.
Softwaren i en Dacia Spring opdateres ikke automatisk. Ejeren skal besøge et autoriseret værksted for at få opdateringer installeret. Dette gælder også for eventuelle forbedringer af funktioner som Apple CarPlay og Android Auto.
CCS-ladestik kan tilføjes for hurtiglading ved CCS-søjlesteder. Det er praktisk for dem, der ofte kører lange ture.
Apple CarPlay og Android Auto fås som en del af infotainment-systemet. Dette gør det nemt at bruge navigation og musik direkte fra din telefon.
Dacia Spring har en teknologipakke med DAB+-radio, Bluetooth og USB-stik. Den understøtter også Apple CarPlay og Android Auto, som gør det muligt at spejle telefonen.
My Dacia-appen giver information om bilen og batteriets status. Appen hjælper også med planlægning af opladning. Funktionen gør det let at holde styr på bilen.
En Dacia Spring Electric 45 Comfort Plus koster i 2024 780 kr i årlig ejerafgift. I Danmark koster alle elbiler det samme beløb, da de ikke udleder noget CO2 under kørsel.
En Dacia Spring skal til service én gang om året eller for hver 30.000 kilometer, alt efter hvad der kommer først. Serviceplanen er enkel og designet til at passe elbilen.
Service inkluderer kontrol af batteri, dæk, bremser og væsker. Elektriske biler som denne kræver mindre vedligeholdelse end biler med forbrændingsmotor.
Forruden kan ofte få stenslag på grund af dens størrelse og design. Gearvælgeren kan også være udsat for slid over tid. Elektriske systemer som Apple CarPlay og Android Auto kan opleve fejl, især hvis softwaren ikke opdateres regelmæssigt.
Batteriets levetid kan påvirkes af kørestil og temperaturer. Vær opmærksom på disse ting for at undgå større reparationer.
Garantien på en Dacia Spring gælder i tre år eller op til 100.000 km, hvad end der kommer først. Batteriet har en særskilt garanti på to år uden kilometerbegrænsning. Derudover dækker batteriets garanti otte år eller op til 120.000 km med mindst 75 % af den oprindelige kapacitet sikret.
Batterigarantien dækker to år uden kilometerbegrænsning. Desuden dækker den op til otte år eller 120.000 km, alt efter hvad der kommer først. Batteriet garanteres en restkapacitet på mindst 75 procent af den oprindelige kapacitet i garantiperioden.
Garantien sikrer tryghed for købere af Danmarks billigste elbil. Den gælder fejl og skader på batteriet inden for de nævnte rammer.
Hvis du skal ud at investere i en ny bil, er det en god idé at dobbelttjekke oplysningerne fra denne side, da specifikationerne kan variere på de enkelte varianter der sælges i Danmark. Bilhandel kan ikke holdes ansvarlig for rigtigheden af indholdet. Oplysningerne på denne side er baseret på en række forskellige kilder, som kan være ufuldstændige, og der kan derfor forekomme ukorrekt information.
Oprettet 17.02.2025, 12.06.48
Opdateret 17.02.2025, 12.06.48
Brug for hjælp?