Guiden handler om Dacia Spring Electric 65 Extreme (Årgang 05/2023 - 04/2024)
Før du køber en Dacia Spring, er der nogle vigtige ting at overveje. Denne elektriske bil har en maksimal hastighed på 125 km/t og kan køre op til 195 km på en enkelt opladning i byen.
Du skal vide, at den kommer med et batteri på 27,4 kWh. Hvis du vil oplade hurtigere, kan CCS-stik vælges mod ekstra betaling, hvilket giver en opladningshastighed på op til 30 kW. Er det vigtigt for dig med hurtig opladning, så kig efter biler med CCS på brugtmarkedet.
Prisen på Dacia Spring varierer afhængigt af modellen. Basisprisen starter ved Essential 45, og for den mere kraftfulde Extreme 65-model er prisen højere. Bilen har dog fået kritik for sin byggekvalitet og sikkerhedsniveau, idet den kun fik en stjerners bedømmelse i Crashtest NCAP.
Derfor skal man overveje, hvad der er vigtigst: pris, elektrisk kørsel eller sikkerhedsfunktioner som automatisk nødbremsesystem.
Indholdsoversigt
Dacia Spring kommer i forskellige varianter for at passe til forskellige behov. Disse inkluderer Dacia Spring Electric 65 Extreme og Essential 45.
Begge modeller understøtter moderne teknologier som Android Auto og Apple CarPlay, hvilket gør det let at forbinde din smartphone til bilen for musik, navigation og meget mere.
Fordele | Ulemper |
---|---|
- Lav basispris | - Begrænset rækkevidde på 198 km |
- Lave månedlige omkostninger til opladning | - Lang ladetid fra 10% til 80% på 41 minutter |
- 3 års garanti eller op til 100.000 km | - Moderat topfart på 125 km/t |
- Forholdsvis kvik acceleration | - Simple interiør og funktioner |
- Effektivt energiforbrug på 16,7 kWh/100 km | - Begrænset plads i bagagerum |
Dacia Spring Electric har både gode og dårlige sider i tests. Den får kun en stjerne i NCAP-crashtest, hvilket viser, at den ikke er den sikreste bil på vejen. Dens fodgængersikkerhed er også lav med kun 39% i samme test.
På den anden side gør den det godt i ADAC Ecotest. Her får den fem stjerner med 101 point totalt. Den viser sig at være miljøvenlig med et gennemsnitligt CO2-udslip på 84 g/km og et strømforbrug på 16,7 kWh pr.
100 km.
Bilen har også fået høje point for at have få skadelige stoffer, med 46 ud af 50 mulige i ADAC Ecotest. Dette betyder, at selvom den måske ikke er den sikreste, er den en af de mere miljøvenlige elektrisk bil du kan vælge.
Der findes flere elbiler på markedet, som kan sammenlignes med Dacia Spring. Her er nogle af de nærmeste konkurrenter:
Disse biler viser et bredt udvalg af muligheder for købere, der leder efter elbiler ligesom Dacia Spring, men måske ønsker forskellige funktioner eller har andre behov for deres køretøj.
Dacia Spring Electric 65 Extreme kan køre 198 km på en opladning. Det viser WLTP-testen. Denne bil er god for folk, der kører korte ture. Man kan lade batteriet hurtigt. Fra 10% til 80% tager det kun 41 minutter ved en ladestation.
Det giver 136 km ekstra at køre på. Batteriet i bilen er på 26,8 kWh. Det sørger for, at bilen kan køre langt uden pause. Med Dacia Spring kommer man nemt rundt i hverdagen.
Batteriet i en Dacia Spring har en kapacitet på 27,4 kWh netto. Dette giver bilen mulighed for at køre op til 198 km på en opladning ifølge WLTP-testen. Med en batterikapacitet på 26,8 kWh (netto) sikrer producenten også en 8-årig garantiperiode på batteriet.
I denne periode garanterer de, at batteriet vil bevare mindst 75% af sin kapacitet. Dette er vigtigt for folk, der tænker på at købe denne elbil, da det viser bilens levetid og ydeevne over tid.
At lade en Dacia Spring er let og praktisk. Du kan oplade batteriet på flere måder, afhængigt af hvad der passer dig bedst.
Husk altid at tjekke dit bilens manual for specifikke instruktioner om opladning og passe godt på din varmepumpe og batterier for at sikre lang levetid på din Dacia Spring.
Det tager ca. 41 minutter at lade en Dacia Spring fra 10% til 80% med en strømkilde som giver hurtig opladning. Dette skyldes bilens CCS-tilslutning, der tillader en høj ladehastighed på op til 30 kW.
Hvis man bruger en almindelig stikkontakt i hjemmet, tager det omkring 13,5 timer at lade batteriet helt op. Dette viser forskellen på opladningstid, afhængigt af hvilken strømkilde man bruger.
Dacia Spring har en elektrisk motor foran. Denne motor yder op til 65 hestekræfter og har et drejningsmoment på 113 Nm. Motoren får sin kraft fra et batteri og bruger elektricitet til at køre bilen fremad.
Den er designet til at være effektiv og stille under kørsel.
Denne bil bruger et reduktionsgear, så den kan køre længere på hver opladning. Med en effekt på 48 kW, passer denne motor godt til bykørsel og små ture. Kraften og teknikken bag motoren gør Dacia Spring til et godt valg for dem, der vil have en miljøvenlig bil.
En Dacia Spring Electric 65 Extreme har 65 hestekræfter (hk). Dette gør bilen stærk nok til bykørsel og små ture. Med dens elektriske motor foran, leverer den fin kraft til acceleration.
Den når fra 0 til 100 km/t på 13,7 sekunder. Dette viser, at selvom det er en lille bil, har den god kraft til daglig brug. Den passer godt til folk, der vil have en praktisk og økonomisk bil.
Dacia Spring Electric 65 Extreme kan køre op til 125 km/t. Det gør den til en god bil for dem, der søger en elbil med en anstændig hastighed. Denne model bruger energi smart og har et batteri, som holder til mange ture.
Med en hastighed på 125 km/t kan købere nyde hurtige ture rundt i byen eller på landevejen. Kraften i motoren er også stærk, med 48 kW/65 hk, hvilket hjælper bilen med at komme hurtigt op i fart.
Dens acceleration fra 0 til 100 km/t på kun 13,7 sekunder viser, hvor kvik denne bil er. Dacia Spring passer godt til e-mail og salg af biler, da den tilbyder en god blanding af hastighed og effektivitet.
Dacia Spring har en længde på 3.734 mm og en bredde på 1.622 mm. Højden er 1.516 mm. Disse mål gør bilen tilpas stor til bykørsel og nem at parkere. Akselafstanden, som er afstanden mellem for- og baghjulene, er 2.423 mm.
Dette tal er vigtigt, fordi det påvirker, hvor godt bilen kører.
Den vejer 970 kg, hvilket er let for en bil. Bagagerummet kan rumme 290 liter. Det er nok til indkøbsposer eller mindre kufferter. Bilen har også forskellige sporvidder; foran er den 1.402 mm og bagpå 1.384 mm.
Dette påvirker, hvordan bilen føles, når man kører den.
Bagagerummet i en Dacia Spring er ret lille. Det passer ikke godt, hvis man har lange ben og sætter forsæderne langt tilbage. Man kan ikke ændre meget på pladsen indeni. Bagsæderne kan klappes ned, men kun en ad gangen.
Der er ikke mange steder at lægge ting i bilen.
Den har et rum, der kan virke trangt for nogle. Forsikringen for bilen er middel, og man betaler ikke årlig skat før efter 2031.
Ja, man kan få anhængertræk på en Dacia Spring. Bilen er lavet til bykørsel og har en begrænset evne til at bære tung last. Men den kan trække en lille mængde. Dacia Spring Electric 65 Extreme har en maksimal trækvægt.
Det betyder, at du kan hænge noget bag på, men ikke for meget.
Den har en elektrisk motor og kører på forhjulene med en særlig gearkasse. Den vejer næsten et ton. Med dens strøm og vægt skal man tænke over, hvad man vil trække med den.
Den er god til små ture i byen med noget ekstra bagpå.
Dacia Spring Electric 65 Extreme kan trække op til 375 kg. Det betyder, at du kan tage en lille trailer med, når du skal bruge det. Denne vægt er det mest, din bil kan trække sikkert.
Det er godt at vide, hvis du planlægger at bruge din Dacia Spring til at trække. Husk altid at tjekke, hvad du må trække med din bil, før du sætter noget på anhængertrækket.
Du kan vælge mellem forskellige hjul til din Dacia Spring. Det afhænger af, hvad du foretrækker.
Vinterdæk er vigtige for Dacia Spring i koldt vejr. De skal have godt greb på sne og is. Her er en liste over, hvad du skal tænke på ved valg af vinterdæk:
Disse trin hjælper dig med at finde de rette dæk til din Dacia Spring om vinteren.
Dacia Spring Electric 65 Extreme fik kun en stjerne i Crashtest NCAP. Dette resultat viser, at bilen har gennemsnitlig passiv sikkerhed med kun 49% af de mulige point. Beskyttelsen af voksne og børn i bilen er kun middelmådig ifølge NCAP-testen.
For børnesikkerhed gør den det endnu dårligere, som vist i test fra 12/2021.
Denne bil har nogle aktive sikkerhedsfunktioner som kollisionsadvarsel og nødbremsesystem. Men disse systemer genkender ikke cyklister og fodgængere. Dette kan være en bekymring for dem, der bor i byområder med mange fodgængere og cyklister.
I en Dacia Spring finder man et indre, der kan virke enkelt ved første øjekast. Arbejdsstationen er let at forstå, men mangler gode justeringsmuligheder for føreren. Dette kan være en ulempe for nogle, da det påvirker komforten under kørslen.
Materialerne i kabinen føles desværre billige og ikke af høj kvalitet, hvilket spejler sig i bilens overordnede indtryk.
Indgangen og udgangen er gjort nemmere med hjælp fra de veludformet døråbninger og en siddehøjde, der letter adgangen. Bagagerummet byder på plads, som kan blive større med nogle justeringer.
Selvom dette er praktisk, kan den generelle følelse og afslutning i kabinen skuffe nogle brugere. Kvaliteten af sammenføjningerne og materialerne når ikke op på et niveau, som nogle måske forventer fra en ny bil.
Dacia Spring Electric 65 Extreme kan have fire mennesker indeni. Dette betyder, at bilen er god for små familier eller grupper, der rejser sammen. Selvom bagagerummet er lille og benpladsen bag i er begrænset, passer det godt til kortere ture.
Folk over 1,85 m vil finde forsædet mere behageligt end bagsædet. Dette gør Dacia Spring til et praktisk valg for bykørsel og daglige ærinder. Med en garanti på 3 år eller 100.000 km og en batterigaranti på 2 år, giver bilen også en vis tryghed for købere, der bekymrer sig om vedligeholdelse og levetid.
Dacia Spring Electric 65 Extreme har et lydsystem med flere muligheder. Denne bil har Digitalradio og Bluetooth for at snakke i telefon uden at bruge hænderne. Der er også tilslutninger som AUX og USB, så du kan spille din egen musik eller oplade din telefon.
Lydsystemet gør køreturen sjovere med god musik eller radio.
Du kan nemt forbinde din smartphone med bilen. Dette betyder, at du kan streame musik eller podcasts direkte fra din telefon til bilens højttalere. Lyden i bilen er klar, så du og dine passagerer kan nyde turen med god underholdning.
Du kan bruge flere forskellige apps med en Dacia Spring. Disse apps gør din køreoplevelse nemmere og mere behagelig.
Disse apps sammen skaber en komplet pakke til at styre og nyde din Dacia Spring på den bedste måde muligt.
Dacia Spring Electric 65 Extreme får opdateringer til sin software over luften, helt automatisk. Dette betyder, at ejere ikke skal gøre noget selv for at få de nyeste opdateringer.
Bilen sørger selv for at hente og installere opdateringerne. Det holder bilens systemer opdaterede for bedre ydeevne og sikkerhed. Denne funktion gør det nemmere at holde din bil i topform uden ekstra arbejde.
Alle opdateringer sendes trådløst til bilen. Det sikrer, at Dacia Spring altid kører med den nyeste software. Ejere behøver ikke besøge et værksted for at få disse opdateringer.
Det sparer tid og gør livet med en Dacia Spring mere bekvemt. Automatiske softwareopdateringer er en del af pakken, når du ejer en Dacia Spring Electric 65 Extreme, hvilket forbedrer både brugeroplevelsen og funktionaliteten af bilen.
Tilbehør og ekstraudstyr udvider brugen af Dacia Spring. Denne bil kan tilpasses forskellige behov med både praktisk og teknologisk udstyr.
Med disse muligheder kan ejere af en Dacia Spring skræddersy deres bil efter personlige præferencer og krav til både funktioner og udseende.
Dacia Spring bruger avanceret teknologi til at køre rent på strøm. Den har en permanent elektrisk synkronmotor, der giver god kraft med sine 48 kW/65 hestekræfter. Denne motor og den smarte brug af fronttræk og reduktionsgear hjælper bilen med at køre glat og effektivt.
Batteriet i bilen kan rumme 27,4 kWh, hvilket betyder, at den kan køre langt på en opladning. Opladning er nemt med en CCS-tilslutning, der kan lade batteriet hurtigt op. Fra næsten tomt til 80% fyldt tager det kun omkring 41 minutter.
Teknologien i Dacia Spring sikrer også en god rækkevidde. Med en fuld opladning kan du forvente at køre op til 136 km ifølge Ecotest. Dette gør Dacia Spring perfekt til både bykørsel og kortere ture ud af byen.
Desuden er den udstyret med teknologier, der gør din kørsel sikker og behagelig. Disse inkluderer forskellige førerassistance-systemer såsom nødbremseassistent. Derudover er bilens software designet til at blive opdateret automatisk, hvilket sikrer, at du altid har de seneste funktioner og forbedringer til rådighed.
En Dacia Spring Electric 65 Extreme koster i 2024 780 kr i årlig ejerafgift. I Danmark koster alle elbiler det samme beløb, da de ikke udleder noget CO2 under kørsel.
Dacia Spring Electric 65 Extreme skal tjekkes en gang om året. Dette er vigtigt for at holde bilen kørende godt. Hvis du kører meget, skal den til tjek efter hver 15.000 km. Det betyder, at hvis du når 15.000 km før et år er gået, skal den til service tidligere.
Dette hjælper med at sikre, at alt er som det skal være og bilen er sikker at køre i.
Service på bilen holder den i god stand og kan forhindre store reparationer senere. Det er en god måde at spare penge på i det lange løb. At følge serviceplanen gør også, at batteriet varer længere.
Batteriet i Dacia Spring har en garanti på 8 år eller 120.000 km og en kapacitetsgaranti på 75%.
Dele på en Dacia Spring kan gå i stykker ligesom på andre biler. Her er de mest almindelige problemer.
Disse punkter viser nogle af de dele, der mest sandsynligt vil gå i stykker i en Dacia Spring.
En Dacia Spring har en generel garanti på 3 år eller 100.000 kilometer, alt efter hvad der kommer først. Der er også en særlig garanti på bilens batteri. Denne batterigaranti varer i 8 år eller indtil bilen har kørt 120.000 kilometer.
I denne periode skal batteriet holde mindst 75% af sin kapacitet. Det er godt for dig, der køber bilen, for det betyder, at du ikke skal bekymre dig om store reparationer eller udskiftning af batteriet i mange år.
Garantien på en Dacia Spring Electric 65 Extreme sikrer dig mod fejl i tre år eller indtil du har kørt 100.000 km. Dette giver tryghed ved køb af bilen. Batteriet i din bil er også dækket, men med en særlig garantiperiode.
Her får du 2 års garanti uden begrænsning på antal kørte kilometer.
For batteriet er der mere. Det har nemlig en kapacitetsgaranti, som betyder, at det skal kunne holde til mindst 75% af sin oprindelige kapacitet i op til 8 år eller indtil du har kørt 120.000 km.
Dette er en vigtig del af garantien, fordi batteriet er hjertet i din elbil. Med disse garantier kan du føle dig sikker, når du køber en Dacia Spring.
Hvis du skal ud at investere i en ny bil, er det en god idé at dobbelttjekke oplysningerne fra denne side, da specifikationerne kan variere på de enkelte varianter der sælges i Danmark. Bilhandel kan ikke holdes ansvarlig for rigtigheden af indholdet. Oplysningerne på denne side er baseret på en række forskellige kilder, som kan være ufuldstændige, og der kan derfor forekomme ukorrekt information.
Oprettet 10.09.2024, 14.36.24
Opdateret 10.09.2024, 14.36.24
Brug for hjælp?