Guiden handler om Fiat Grande Panda Electric La Prima (Årgang 07/2025 og frem)
Fiat Grande Panda Electric La Prima er en kompakt elektrisk SUV med plads til fem personer. Den har en synkronmotor, som yder 113 hk og 122 Nm. Batteriets brutto kapacitet er 44 kWh, og den kan køre cirka 250 km på en opladning.
På motorvejen kan rækkevidden være helt ned til 150 km ved høj fart.
Bagagerummet rummer 310 til 1.100 liter, afhængigt af om bagsæderne er slået ned. Anhængertræk kan monteres, men den maksimale vægt for traileren er 550 kg. En fuld opladning med en 11 kW wallbox tager omkring 4,5 timer.
Hurtigladning fra 10% til 80% tager cirka 34-35 minutter med DC-lader. Bilen kommer med to års garanti og otte års batterigaranti.
Indholdsoversigt
Der findes to varianter af Fiat Grande Panda Electric. Begge varianter har forskelligt udstyr og forskellige funktioner.
Fiat Grande Panda E har både stærke sider og udfordringer. Nedenfor er en oversigt over bilens fordele og ulemper:
| Fordele | Ulemper |
|---|---|
| - Kompakt størrelse på fire meter gør den ideel til bykørsel. | - Højt energiforbrug på ca. 20 kWh/100 km begrænser rækkevidden. |
| - Lille venderadius på 10,8 meter er praktisk i smalle gader. | - Mangler batterikonditionering; ladehastigheden påvirkes især i koldt vejr. |
| - Affjedringskomfort over gennemsnittet for bilklassen. | - Isofix-beslag bagtil er svære at tilgå. |
| - Betjeningen er intuitiv, da der bruges klassiske knapper. | - Indvendig materialekvalitet føles enkel og skrøbelig. |
| - God til hverdagsbrug i tætte byområder. | - Ingen adaptiv fartpilot, blindvinkelassistent eller head-up display. |
| - Bagagerumslåget åbnes nemt manuelt. | - Ingen mulighed for klimaanlæg med individuelle luftudtag bagtil. |
ADAC-testen giver bilen fine resultater. Karosseri og kuffert får 3,3, mens sikkerhed scorer 3,0. Komfort vurderes til 3,1, og indvendigt design får 2,9. Bremselængden fra 100 km/t er målt til 36,2 meter.
Indvendig støj ved 130 km/t rammer 68,3 dB(A).
Energiforbruget ligger på 19,8 kWh/100 km i ADAC Ecotest. Bilens samlede score er 91 ud af 110 point, hvilket næsten svarer til fem stjerner. CO2-balancen baseret på tysk strømmix er 99 g/km.
NOx-emissioner er lave med 80 mg/km og giver 41 ud af 50 mulige point. Opladningstab ligger på 13%.
Flere biler kan sammenlignes med Fiat Grande Panda Electric. De tilbyder lignende funktioner og er elektriske.
Fiat Grande Panda Electric La Prima har en forventet rækkevidde på cirka 250 km ved blandet kørsel. Ved bykørsel kan rækkevidden komme over 300 km. På motorvejen og i koldt vejr kan den falde til omkring 150 km.
Batteriet har en netto kapacitet på 43,8 kWh. Opladningstab på 13% reducerer den reelle rækkevidde yderligere. WLTP-forbruget er opgivet til 16,8 kWh/100 km, mens ADAC Ecotest måler et forbrug på 19,8 kWh/100 km.
Navigationssystemet eller e-Routes app hjælper med automatisk at planlægge ruter inklusiv ladestationer.
Batterikapaciteten er 44 kWh brutto og 43,8 kWh netto. Batteriet leveres med 8 års garanti eller op til 160.000 km.
En fuld opladning kræver 50,2 kWh strøm inklusive tab. Strømreduktion aktiveres ved lavt batteriniveau. Batteriadvarslen starter ved 24% State of Charge (SoC). Batteriet har ingen aktiv konditionering.
Fiat Grande Panda Electric La Prima kan oplades både med vekselstrøm (AC) og likestrøm (DC). Læs her, hvordan du kan oplade bilen effektivt.
Opladningstiden afhænger af ladetypen. Ved et husholdningsstik (1-faset, 230 V, 10 A) tager det cirka 22 timer med en effekt på 2,3 kW. Bruges Type 2-ladning (3-faset, 230 V, 16 A) kan bilen lades på cirka 4,5 timer med en ladeeffekt på 11 kW.
DC hurtigopladning via CCS er langt hurtigere. Det tager omkring 34-35 minutter at lade batteriet fra 10% til 80%. Efter 10 minutters DC-ladning opnås cirka 77 kilometer rækkevidde, mens 20 minutter giver omkring 138 kilometer.
Ladeeffekten falder dog til cirka 25 kW ved 80% opladning. Husholdningsstik har også større opladningstab sammenlignet med andre metoder.
Fiat Grande Panda Electric La Prima har en permanentmagnet synkronmotor. Den yder 83 kW, svarende til 113 hk. Motoren har et maksimalt drejningsmoment på 122 Nm.
Den har frontdrift og en 1-trins reduktionsgearkasse. Ingen traditionel gearkasse er nødvendig. Motoren klarer næsten 1,5 ton bilvægt uden problemer. Den giver jævn acceleration og beskytter komponenterne med en blid start.
Motorydelsen i Electric La Prima er 113 hestekræfter (83 kW). Det maksimale drejningsmoment er 122 Nm. Motoren er en permanentmagnet synkronmotor, der også bruges i Electric RED.
Ydelsen giver en acceleration fra 0 til 100 km/t på 11,5 sekunder. Tophastigheden ligger på 132 km/t. Alle versioner af modellen har samme motorkraft uden mulighed for opgradering fra fabrikken.
Tophastigheden er elektronisk begrænset til 132 km/t. Begrænsningen hjælper med at forlænge rækkevidden og beskytter batteriet. Denne hastighed gælder for både Electric RED og La Prima-modellerne.
Ved motorvejshastigheder er køreoplevelsen stabil. Ved 132 km/t kan bilen køre cirka 150 km før et ladestop er nødvendigt. Ingen fabriksoptioner tilbyder højere tophastighed, da dette ville påvirke rækkevidden markant.
ADAC-testen vurderer hastigheden som passende for bilklassen.
Fiat Grande Panda Electric La Prima går fra 0-100 km/t på 11,5 sekunder. Fra 0-30 km/t tager det kun 1 sekund, hvilket giver en hurtig start i byen.
Acceleration fra 60-100 km/t sker på 6,2 sekunder. Tiden fra 80-120 km/t er 8,7 sekunder. Den elektriske motor sikrer en jævn kørsel uden gearskift eller rystelser. Alle tal gælder også for Electric RED-modellen og bygger på ADAC’s testdata.
Bilen har en længde på 4 meter. Højden på bagagerumslåget er 1,90 meter, mens ladelågets højde over jorden er 78 cm.
Venderadiusen er 10,8 meter. Den maksimale taglast er 70 kg, og den maksimale nyttelast er 424 kg. Dørbredderne passer til minibilsklassen.
Bagagerummet i en Fiat Grande Panda E rummer 310 liter under ladelåget. Uden ladelåg kan det udvides til 390 liter. Seks kasser drikkevarer kan nemt opbevares.
Med bagsæderne lagt ned stiger kapaciteten til 680 liter op til vindueskanten. Det maksimale volumen når 1.100 liter op til vindueskanten. Der er ingen ekstra opbevaringsrum under ladebunden.
Bagagerumsvolumen er imponerende for en minibil ifølge ADAC-testresultater.
Anhængertræk kan tilkøbes som ekstraudstyr til Fiat Grande Panda E. Det er ikke en standarddel og skal bestilles separat. Den maksimale vægt, bilen kan trække, er 550 kg. Trækvægt er lav sammenlignet med andre biler i samme klasse.
Trækket kan også bruges til montering af cykelholder. Elektrisk anhængertræk tilbydes ikke. Taglasten er begrænset til 70 kg, hvilket påvirker transportmulighederne ved fuld last.
Den maksimale tilhængervægt på en Fiat Grande Panda E er 550 kg. Dette gælder kun for trailere uden bremser. Anhængertræk er ekstraudstyr og skal tilkøbes. Vægten er lav sammenlignet med større elbiler.
Maksimal taglast er 70 kg. Det begrænser mulighederne for tung last. Fabrikken tilbyder ikke højere trækvægt. Oplysningerne dækker både Electric RED og La Prima.
Fiat Grande Panda Electric La Prima har flere fælgmuligheder. Disse giver både stil og funktion til bilen.
Vinterdæk er vigtige for sikkerhed og komfort i koldt vejr. Valget skal passe til bilens ydeevne og vægt.
Fiat Grande Panda E har front- og sideairbags til fører og passager. Langsgående hovedairbags beskytter sidesæderne. Den mangler dog en central airbag mellem forsæderne og sideairbags til bagsædet.
Sikkerhedssystemer som ESP, nødbremsesystem og træthedsovervågning er standardudstyr.
Et eCall-system udfører automatisk nødopkald ved uheld. Nakkestøtter foran beskytter personer op til 1,90 m, mens bagtil op til 1,75 m. Fiat Grande Panda E mangler blindvinkelassistent og adaptiv fartpilot.
Ingen NCAP-crashresultater findes for modellen endnu, men det vurderes ud fra Jeep Avenger platformen. Akustisk alarm advarer mod ikke-fastspændte seler.
Farverige designelementer præger interiøret og skaber et moderne cockpitdesign. Materialerne er enkle, men under ladebunden kan de føles skrøbelige. To displays dominerer instrumentbrættet.
Det første er et 10 kombiinstrument, mens det andet er en 10,25 touchscreen. Klimaanlægget er adskilt fra touchskærmen, så betjeningen forbliver nem og hurtig. Rattet har multifunktion med tydelige symboler, der gør navigation let.
Seks højttalere sikrer god lydkvalitet i kabinen. Der findes trådløs Apple CarPlay og Android Auto til hurtig app-integration. En induktiv oplader og to USB-C-porte giver muligheder for opladning af flere enheder samtidig.
Mange opbevaringsrum findes foran i bilen, selvom de bageste rum er mere begrænsede.
Fiat Grande Panda E har plads til fem personer. Fire voksne kan sidde komfortabelt. Forsæderne passer til personer op til 1,90 m. Bagsædet kan rumme to voksne op til 1,85 m eller tre børn.
Bagagerummet yder også ekstra plads. Nyttelasten er 424 kg. Isofix på bagsædet findes, men de er svære at nå. Børnesæder monteres bedst foran med sikkerhedssele. Mørkt tag og C-søjler kan give mindre luft bagtil.
Lydsystemet har seks højttalere som standard i La Prima. Bluetooth, FM- og DAB-radio er understøttet.
Trådløs Apple CarPlay og Android Auto er inkluderet. Tilslutning af smartphone kan ske via USB-C. Induktiv opladning til mobiltelefoner er også tilgængelig. Subwoofer er ikke en del af standardudstyret.
Lydkvaliteten vurderes som god i forhold til bilklassen.
Fiat Grande Panda Electric La Prima har flere smarte app-løsninger. De gør kørslen nemmere og mere praktisk.
Softwareopdateringer sker ikke automatisk på nuværende tidspunkt. Nogle opdateringer kræver værkstedsbesøg.
Fiat-appen kan få opdateringer gennem App Store eller Google Play. Navigationssystemet opdateres med trafikoplysninger, men infotainmentsystemet opdaterer sig ikke selv. Der kan komme fremtidige muligheder for OTA-opdateringer.
Fiat Grande Panda E tilbyder mange tilvalg for købere. Disse ekstraudstyr og tilbehør kan tilpasses efter behov.
Permanentmagnet synkronmotor giver 83 kW (113 hk) og 122 Nm drejningsmoment. Batteriet har en brutto kapacitet på 44 kWh og nettokapacitet på 43,8 kWh.
Opladning sker via husholdningsstik med 22 timers opladningstid. En 11 kW wallbox reducerer tiden til 4,5 timer. DC-opladning med CCS tager kun 35 minutter fra 10 % til 80 %.
En Fiat Grande Panda Electric La Prima koster i 2024 780 kr i årlig ejerafgift. I Danmark koster alle elbiler det samme beløb, da de ikke udleder noget CO2 under kørsel.
En Fiat Grande Panda Electric La Prima skal til service cirka en gang om året eller for hver 15.000 km, afhængigt af hvad der kommer først. Serviceintervallet inkluderer teknisk inspektion, bremsekontrol og dækservice.
Eftersyn er vigtigt for at sikre bilens kørekomfort og forlænge dens levetid. Elektriske biler kræver mindre vedligeholdelse end traditionelle biler, da der ikke er behov for olieskift eller motorservice.
Flere dele på en Fiat Grande Panda E kan kræve reparation over tid. Det skyldes almindeligt slid og muligvis fejl i visse komponenter.
Garantien på batteriet i en Fiat Grande Panda E gælder i 8 år eller op til 160.000 km. Selve køretøjet har 2 års garanti uden nogen kilometerbegrænsning. Garantien dækker reparationer og vedligeholdelse inden for den angivne periode.
Garantien gælder for elektriske komponenter og assistentsystemer i bilen. Batteriet dækkes i 8 år eller 160.000 km. Batteriets kapacitet skal forblive mindst 70 % i denne periode.
Der ydes også 2 års garanti på bilen uden kilometerbegrænsning. Dette sikrer dækning af fejl i bilen inden for perioden.
Hvis du skal ud at investere i en ny bil, er det en god idé at dobbelttjekke oplysningerne fra denne side, da specifikationerne kan variere på de enkelte varianter der sælges i Danmark. Bilhandel kan ikke holdes ansvarlig for rigtigheden af indholdet. Oplysningerne på denne side er baseret på en række forskellige kilder, som kan være ufuldstændige, og der kan derfor forekomme ukorrekt information.
Oprettet 31.10.2025, 09.52.21
Opdateret 31.10.2025, 09.52.21
Brug for hjælp?