Guiden handler om Mazda CX-30 1.8 SKYACTIV-D Selection (Årgang 09/2019 - 04/2021)
Mazda CX-30 1.8 SKYACTIV-D Selection har en brændstoføkonomi på 5,5 liter pr. 100km (20,0 km/L) Den er baseret på Mazda 3-platformen, hvilket betyder, at den deler motorer og interiørdesign med Mazda 3.
Den elektriske bagklap gør den praktisk, modsat Mazda 3's manuelle åbning.
Motoren kører jævnt ved lave omdrejninger men kan miste kraft ved højere hastigheder. Produktionen af denne model fandt sted fra september 2019 til april 2021. Den mangler et SCR-system til at reducere kvælstofoxid, hvilket påvirker dens miljøscore i ADAC Ecotest til 35 ud af 50.
Indholdsoversigt
Mazda CX-30 findes i flere varianter. Disse tilbyder forskellige motorer og funktioner.
Disse varianter giver mulighed for at vælge den type motor, der bedst passer til dine behov og præferencer.
Fordele | Ulemper |
---|---|
- Generøst standardudstyr | - Begrænset plads på bagsæderne |
- Høj kvalitet i interiøret | - Høj læssehøjde i bagagerummet |
- Sikker og smidig kørsel | - Langsom respons fra dieselmotoren |
- Stille dieselmotor | - |
- Lavt brændstofforbrug på 5,5 liter pr. 100km (20,0 km/L) /td> | - |
Mazda CX-30 scorer mellem 2,2 og 3,5 i ADAC's tests af køreegenskaber. Bilen har god brændstoføkonomi med et gennemsnit på 5,5 liter per 100 km i Ecotest. Assistsystemerne er omfattende og svarer til dem, der findes i Mazda 3.
Her er nødbremsesystem, adaptiv fartpilot, vognbaneassistent og træthedsgenkendelse inkluderet.
Motoren trækker kraftigt ved lave omdrejninger, men præstationen falder ved højere omdrejninger. Karosseri og bagagerum er velbygget. Bagagerummet rummer op til 1.050 liter. Sikkerhedsudstyret inkluderer også et head-up display og city brake assistance.
Der findes flere biler på markedet, som er alternativer til Mazda CX-30. Disse konkurrenter varierer i design, ydeevne og funktioner.
Mazda CX-30 1.8 SKYACTIV-D Selection har en gennemsnitlig brændstoføkonomi på 5,5 liter pr. 100km (20,0 km/L) ifølge Ecotest. I bykørsel bruger bilen 5,1 liter pr. 100km (20,0 km/L) mens den uden for byerne bruger 4,9 liter pr.
100km (25,0 km/L) På motorvejen ligger forbruget på 6,8 liter pr. 100km (16,7 km/L)
CO2-udledningen er lav for en bil i denne klasse med 145 g/km ifølge Ecotest. Den samlede rækkevidde er imponerende med op til 925 km på en fuld tank. Mazda CX-30 scorer også 60 point og får tre stjerner i ADAC Ecotest.
Det gør den til et energieffektivt valg for bilkøbere.
Mazda CX-30 1.8 SKYACTIV-D Selection har en 1,8 liters dieselmotor. Motoren yder 85 kW (116 hk) ved 4.000 o/min. Drejningsmomentet er på 270 Nm ved 1.600 o/min.
Denne motor giver god balance mellem kraft og effektivitet. Brændstofforbruget er 5,1 l/100km (20,0 km/L) (WLTP). Mazda3 bruger også lignende teknologi som denne motor.
Mazda CX-30 1.8 SKYACTIV-D Selection har 116 hestekræfter (hk). Dieselversionen giver en effekt på 85 kW (116 hk).
Tophastigheden for en Mazda CX-30 1.8 SKYACTIV-D Selection er 183 km/t. Det betyder, at bilen kan nå denne hastighed på motorvejen uden problemer.
Motoren med 116 hk sikrer gode præstationer, som giver en jævn og stærk kørsel ved alle hastigheder.
Mazda CX-30 1.8 SKYACTIV-D Selection accelererer fra 0-100 km/t på 10,8 sekunder. Fra 60 til 100 km/t tager det 6,5 sekunder. Den er hurtig nok til hverdagskørsel.
Apple CarPlay og Android Auto er tilgængelige i denne bil. Det gør det nemt at bruge din smartphone.
Mazda CX-30 måler 4.395 mm i længden, 1.795 mm i bredden og 1.540 mm i højden. Den har en tomvægt på 1.419 kg og en maksimal nyttelast på 530 kg.
Bagagerummet rummer 430 liter normalt og op til 1.406 liter, når bagsæderne er nedfældet. Denne bil kan trække op til 600 kg uden bremser og 1.300 kg med bremser.
Bagagerummet i en Mazda CX-30 er 325 liter under bagagerumsdækslet. Uden dækslet rummer det 405 liter. Lægger man bagsæderne ned til skiven, øges kapaciteten til 675 liter. Den maksimale kapacitet kan nå op på 1.050 liter.
Bagagerummet har begrænset belysning med kun én lampe. Der er ingen opbevaringsmulighed til bagagerumsdækslet under gulvet. Desuden mangler bagagerummet opbevaringskroge eller adskillelsesnet, hvilket kan være en ulempe ved høj belastning.
Ja, man kan få monteret anhængertræk på en Mazda CX-30. Bilens maksimale anhængerlast er 600 kg uden bremser og 1.300 kg med bremser. Dette gør det muligt at trække en mindre trailer eller en campingvogn.
Mazda CX-30 tilbyder muligheden for ekstraudstyr som et aftageligt anhængertræk. Det gør det nemt at tilpasse bilen efter behov.
En Mazda CX-30 kan trække op til 600 kg på en ubremset anhænger. På en bremset anhænger kan den trække op til 1.300 kg. Dette gør den velegnet til både små og større trailere.
Mazda CX-30 findes med forskellige slags fælge. Kunder kan vælge mellem flere størrelser og designs.
Disse fælge passer til Mazda CX-30's stil og funktionalitet.
For at køre sikkert om vinteren, skal du vælge de rigtige vinterdæk til din Mazda CX-30. Her er en liste over vigtige punkter at overveje:
Ved at følge disse punkter kan du vælge de bedste vinterdæk til din Mazda CX-30 og sikre en tryg kørsel gennem vinteren.
Mazda CX-30 1.8 SKYACTIV-D Selection har fået fem stjerner i sikkerhedsvurdering fra NCAP. Bilen scorer 99 % i passiv sikkerhed og 86 % i børnesikkerhed.
Sikkerhedsudstyret omfatter nødbremsesystem, afstands- og kollisionsadvarsel, samt vognbaneassistent. Træthedsgenkendelse og adaptiv fartpilot er også standard. Head-up display og blindvinkelsassistent øger sikkerheden yderligere.
Interiøret i en Mazda CX-30 giver god hovedplads, selv for personer over 2 meter. Men den høje sideskilt gør, at rumfornemmelsen føles gennemsnitlig. For- og bagsæderne tilbyder tilstrækkelig plads for folk op til 1,90 m høje.
Bagagerummet kan rumme op til 1.050 liter. Cockpittet minder om Mazda 3 med en opryddet og intuitiv betjening. Fokus på børnesæders sikkerhed og installation er tydeligt. Ved 130 km/t måles bilens indvendige støjniveau til 66,1 dB(A).
Mazda CX-30 har plads til fem personer. Forsæderne giver god plads, selv for personer op til 1,90 m høje.
Bagsædet har mindre benplads og er bedst for personer op til 1,75 m. Asymmetrisk foldbare bagsæder giver ekstra fleksibilitet.
Mazda CX-30 1.8 SKYACTIV-D Selection har et Bose lydsystem med tolv højttalere. Lydsystemet giver en god lydoplevelse i bilen.
Systemet inkluderer ikke en CD- eller DVD-afspiller. Du kan dog få trådløs opladning af smartphones som ekstraudstyr.
Mazda CX-30 giver adgang til mange apps via MZD Connect-systemet. Disse apps gør kørslen lettere og sjovere.
MZD Connect tillader enkel adgang til alle disse apps og gør køreturen bedre og mere sikker ved at holde førerens fokus på vejen.
Softwaren i en Mazda CX-30 opdateres ikke automatisk. For at få de nyeste softwareopdateringer, skal bilejeren besøge et autoriseret Mazda-værksted. Dette sikrer, at bilen kører med den mest opdaterede software til systemer som regnsensor og elektronisk post-forbindelse.
Mazda CX-30 tilbyder mange tilbehør og ekstraudstyr. Dette gør bilen mere komfortabel og praktisk.
Dette tilbehør forbedrer oplevelsen i Mazda CX-30 betydeligt.
Mazda CX-30 bruger mange smarte teknologier. Den har et adaptivt undervognssystem, som hjælper med at give en glat kørsel. Automatisk klimaanlæg holder bilen behagelig ved at justere temperaturen selv.
Trådløs Bluetooth-håndfri giver mulighed for at tale i telefon uden at bruge hænderne. Navigationssystemet sikrer, at du altid ved, hvor du skal hen. Sikkerhedsfunktioner som kollision advarsel/nødbremsesystem beskytter dig ved at advare og bremse automatisk, hvis en kollision er nært forestående.
Blindvinkelsassistent og spurassistent hjælper med at holde øje med vejene og forbedrer sikkerheden yderligere.
En Mazda CX-30 koster i 2024 ca. fra 780 kr til 5.100 kr i årlig ejerafgift.
Bemærk, at ejerafgiften kan variere lidt fra den ene variant til den anden, da den bl.a. er afhængig af hvor langt bilen kører på literen, og dermed hvor meget CO2 den udleder. På TjekBil kan du slå en konkret bil op og tjekke den præcise ejerafgift.
En Mazda CX-30 skal til service hver 20.000 km eller en gang om året, alt efter hvad der kommer først. Regelmæssig service er vigtigt for at holde bilen i god stand og sikre, at garantien forbliver gyldig.
Fabriksservice inkluderer kontrol af motorolie, bremser, dæk, og andre vitale dele. Ved at følge serviceplanen kan man undgå større reparationer og bevare bilens værdi.
Nogle dele på en Mazda CX-30 går oftere i stykker end andre. Her er en liste med de mest almindelige problemområder.
Testresultater fra ADAC i november 2019 viser, at bilen har stærke bremselængder fra 100 km/t på 33,8 meter.
Mazda CX-30 har tre års fabriksgaranti eller op til 100.000 km. Desuden har den 12 års garanti mod gennemrustning og tre års garanti på lak. Garantien kan forlænges mod ekstra betaling op til fem år eller 150.000 km.
Sølvfarvet Mazda CX-30 er også dækket af disse garantier.
Garantien på en Mazda CX-30 dækker fabrikationsfejl og materialefejl i tre år eller op til 100.000 km. Lakken er dækket i tre år mod fejl. Der er også 12 års garanti mod gennemrustning.
Man kan forlænge garantien mod ekstra omkostninger. Den forlængede garanti kan dække op til fem år eller 150.000 km. Garantien dækker ikke sliddele som bremseklodser og dæk.
Hvis du skal ud at investere i en ny bil, er det en god idé at dobbelttjekke oplysningerne fra denne side, da specifikationerne kan variere på de enkelte varianter der sælges i Danmark. Bilhandel kan ikke holdes ansvarlig for rigtigheden af indholdet. Oplysningerne på denne side er baseret på en række forskellige kilder, som kan være ufuldstændige, og der kan derfor forekomme ukorrekt information.
Oprettet 10.09.2024, 14.35.36
Opdateret 27.09.2024, 14.24.44
Brug for hjælp?