Guiden handler om Mazda MX-30 e-SKYACTIV R-EV Makoto (Årgang 02/2023 og frem)
Mazda MX-30 e-SKYACTIV R-EV Makoto er en elbil med en elektrisk rækkevidde på 65 km. Den har mange smarte hjælpesystemer som ESP, kollisionsvarsel, vognbaneassistent og et display, der viser info foran dig.
Batteriet på bilen holder i 8 år op til 160.000 km, og du kan regne med at have mindst 70% strøm tilbage efter den tid. Men, denne bil har ikke meget plads til ting i bagagerummet.
Mazda MX-30 e-SKYACTIV R-EV Makoto passer til folk, der vil have en moderne bil med god teknologi og ikke kører super lange ture hver dag.
Indholdsoversigt
Mazda MX-30 kommer i to hovedtyper. Disse er designet til at møde forskellige behov hos køberne.
Begge modeller kan køre op til 140 km/t og er udstyret med moderne teknologi som adaptiv fartpilot og smart brake support bag. De passer godt til blandet kørsel og bykørsel med deres freestyle-døre og kompakte størrelse.
Fordele | Ulemper |
---|---|
- Kombineret motor giver fleksibilitet i kørslen. | - Lav effektivitet på lange ture. |
- Opladning kan ske hurtigt: 1,5 timer med en wallbox. | - Forbruger meget brændstof og olie ved høje hastigheder. |
- Unikt og iøjnefaldende design med to modstående bagdøre. | - Dørkonstruktionen kan være besværlig og døren kan ramme én. |
- Elektrisk rækkevidde på 65 km dækker mange daglige behov. | - Problematisk døråbning i trange parkeringspladser. |
- Maximal lasteevne på 423 kg. | - Kræver at forsædepassagerer åbner dør for adgang til bagsædet. |
Mazda MX-30 e-SKYACTIV R-EV Makoto har gjort det godt i sikkerhedstests. Den har fået 91% af de mulige point i NCAP-testen. Det giver den fem stjerner for passiv sikkerhed. Dette viser, at bilen er meget sikker for passagererne.
Men i ADAC Ecotest har den en kort elektrisk rækkevidde på 65 km og bruger 26,3 kWh/100 km. Det betyder, at den kører godt, men ikke langt på strøm. Batteriet holder dog godt, med en garanti på 8 år eller op til 160.000 km.
Restkapaciteten i batteriet vil være mindst 70%.
Mazda MX-30 bruger meget benzin, når batteriet er tomt. Derfor er det bedre at køre på strøm for at spare benzin. Dens serviceintervaller er hvert 20.000 km eller en gang om året.
Dette gør MX-30 let at vedligeholde. Kort sagt klarer Mazda MX-30 sig godt i test med høj sikkerhed og rimelig vedligeholdelse.
For dem, der er interesserede i elbiler som Mazda MX-30, findes der flere alternativer. Disse biler tilbyder lignende funktioner og præstationer.
Alle disse alternativer har hver deres fordele sammenlignet med Mazda MX-30, alt efter hvad man vægter højest – om det er rækkevidde, plads eller køreglæde.
Mazda MX-30 e-SKYACTIV R-EV Makoto kører op til 65 km på ren el. Den bruger 26,3 kWh strøm hver 100 km. Dette gør den til et godt valg for korte ture. Bilens batteri har en lang levetid.
Der er garanti på batteriet i 8 år eller indtil bilen har kørt 160.000 km. Dette viser Mazdas tro på deres bil og batteri. For folk, der kører meget i byen, passer denne bil godt.
Den hjælper med at holde luften ren, fordi den ikke udleder CO2, når den kører på strøm.
Batteriet i en Mazda MX-30 e-SKYACTIV R-EV Makoto har en kapacitet, der sikrer bilens kørsel. Dette batteri giver bilen energi til at køre på vejen. Med dette batteri følger der også en garanti.
Den er på 8 år eller op til 160.000 km, med en sikkerhed for at batteriet stadig kan holde på mindst 70% af dets oprindelige kapacitet.
Denne bil bruger strøm effektivt. Over 240.000 km bruger den kun 64,5 kWh pr. 100 km, hvilket viser, hvor godt bilen og dens batteri arbejder sammen. Dette hjælper med at holde omkostningerne nede og gør Mazda MX-30 e-SKYACTIV R-EV Makoto til et godt valg for dem, der ønsker en bil, der passer på miljøet og pengepungen.
At lade en Mazda MX-30 er nemt og kan gøres på flere måder. Her er de mest almindelige metoder:
Hver ejer skal finde den løsning, der passer bedst til deres daglige rutine og behov. Med disse muligheder er Mazda MX-30 designet til at passe ind i forskellige livsstiler uden besvær.
En Mazda MX-30 e-SKYACTIV R-EV Makoto kan blive fuldt opladet hurtigt. Bruger man en wallbox, tager det kun 1,5 time. Denne bil kan også oplades med forskellige hastigheder. Over AC (3-faset) kan den oplade med op til 11 kW.
Bruger man CCS, kan den oplade med op til 36 kW. Dette gør det nemt og hurtigt at få strøm på bilen, så man kan komme videre. Denne hurtige opladning er en stor fordel for dem, der ofte er på farten.
Mazda MX-30 e-SKYACTIV R-EV Makoto bruger en stærk elektrisk motor. Denne motor giver 125 kW, eller 170 hestekræfter. Det gør bilen hurtig og kraftfuld.
Dette køretøj er bygget til at køre langt og hurtigt. Med sådan en motor kan bilen let tage dig fra sted til sted. Kraften i motoren passer godt til dem, der vil have en sjov køretur.
Denne bil bruger 3,9 liter brændstof og 15,9 kWh strøm på de første 100km (33,3 km/L) i kombineret kørsel. Det viser, hvordan den blander elektricitet og benzin for at køre effektivt. Mazda MX-30 e-SKYACTIV R-EV Makoto er designet til folk, der vil have en bil, der kan køre langt på lidt.
Denne hybridbil er god for miljøet med kun 186 g/km i CO2-udledning. Den viser, at du kan spare penge på brændstof og passe på naturen.
Mazda MX-30 e-SKYACTIV R-EV Makoto har 170 hestekræfter. Denne styrke gør bilen kraftig og sikrer god ydelse på vejen. Modellen er en del af Mazda's bestræbelser på at skabe biler, der er sjove at køre, men som også tager hensyn til miljøet.
Kraften i motoren matcher godt med bilens design og teknologi, hvilket gør den til en attraktiv mulighed for købere.
Tophastigheden for Mazda MX-30 e-SKYACTIV R-EV Makoto er 140 km/t. Denne model har en motor, der kan køre hurtigt og oplade batteriet, mens man kører. Dette gør den både hurtig og effektiv.
Med en hastighed på 140 km/t og en kombineret energiforbrug på 2,1 l/100km (50,0 km/L) og 8,7 kWh/100 km, viser den sig som en bil, der klarer sig godt både i byen og på motorvejen. Denne bil er designet til folk, der vil have en miljøvenlig bil uden at gå på kompromis med hastigheden.
En Mazda MX-30 e-SKYACTIV R-EV Makoto når 100 km/t på kun 9,1 sekunder. Dette viser, at bilen er hurtig og kan få en god start. Den kan køre op til 140 km/t. Så hvis du vil have en bil, der føles kvik i byen og på landevejen, passer denne model godt.
Mazda MX-30 viser, hvordan størrelse og form sammen skaber en bil, der både er smuk og praktisk. Detaljer om dens størrelse hjælper købere med at forstå, om denne bil passer til deres behov. Her er hovedpunkterne:
. Længden på Mazda MX-30 gør den nem at parkere og manøvrere i byen.
. Bredden sikrer god plads indeni, så passagererne kan sidde komfortabelt.
. Højden på bilen betyder, at ind- og udstigning er let, selv for højere personer.
. Bagagerummet starter ved 290 liter, hvilket er fint til daglige ærinder. Skal man have mere med, kan det udvides til 955 liter ved at lægge bagsæderne ned.
Disse mål viser en bil designet til både hverdagsbrug og weekendeventyr.
Bagagerummet i en Mazda MX-30 e-SKYACTIV R-EV Makoto har plads til 290 liter. Når man lægger bagsæderne ned, bliver pladsen større. Den kan gå op til 955 liter. Dette giver god plads til ting, når man skal ud at køre.
Bilkøbere vil finde denne bil nyttig til både daglig brug og længere ture.
Der kan ikke monteres anhængertræk på en Mazda MX-30 e-SKYACTIV R-EV.
En Mazda MX-30 e-SKYACTIV R-EV Makoto kan ikke monteres med anhængertræk.
Mazda MX-30 tilbyder et udvalg af fælge, der matcher dens unikke stil og ydeevne. Købere kan vælge mellem forskellige designs og materialer for at tilpasse deres bil.
Valget af fælge kan påvirke både udseendet og køreegenskaberne af din Mazda MX-30, så det er vigtigt at overveje dine behov nøje før du træffer et valg.
Vælg vinterdæk til Mazda MX-30, der har god trækkraft og stabilitet på glatte veje. Det er også vigtigt, at dækkene har den rette størrelse og tryk, som passer til bilens vægt og køreegenskaber.
For at holde bilen effektiv, skal man kigge efter dæk med lav rullemodstand. Dæk, der holder længere og er stærke mod slid, er gode valg. Sikkerhedssystemerne i MX-30 kræver kompatible dæk for at virke bedst.
Dækkene skal have godt vejgreb og sikre kort bremselængde på sne og is. Disse egenskaber er afgørende for en sikker kørsel i vintermånederne. Ved at vælge de rette vinterdæk, sikrer man, at Mazda MX-30 kører godt hele vinteren.
Mazda MX-30 e-SKYACTIV R-EV Makoto fik fem stjerner for passiv sikkerhed i NCAP-testen i 2020. Bilen har mange sikkerhedsfunktioner. Den har system til nødbremse, advarsel om afstand og kollision, genkendelse af fodgængere og cyklister, hjælp til at holde kørebanen og skifte bane, træthedsgenkendelse og skiltgenkendelse.
Mazda MX-30 er også god til beskyttelse af børn. Den har Isofix-beslag med i-Size-godkendelse og ankerkroge.
Bilen er udstyret med en række hjælpeteknologier som gør kørslen sikker. Disse teknologier hjælper føreren med at undgå ulykker. Med disse sikkerhedsfunktioner, viser Mazda MX-30, at sikkerhed er en vigtig del af deres design.
Bilen hjælper med at beskytte alle i bilen, voksne såvel som børn.
Interiøret i en Mazda MX-30 byder på et 8,8-tommer skærm, DAB+ og Bluetooth forbindelse. Dette giver føreren nem adgang til musik og navigation med blot et tryk. Bagsædet har dog begrænset plads, hvilket gør det svært for tre personer at sidde behageligt sammen.
På trods af dette leverer bilen en komfortabel oplevelse med sin bløde affjedring og gode siddekomfort. Sikkerheden er også i top med en omfattende pakke, der inkluderer nødbremsesystem og køretræthedsgenkendelse, hvilket sikrer, at alle i bilen er beskyttet under kørslen.
En Mazda MX-30 e-SKYACTIV R-EV Makoto kan have fem personer med. Foran er der masser af plads. Bagi kan det dog føles trangt, hvis der sidder tre personer. Dette gør den til en passende bil for mindre familier eller grupper, der ønsker en bil med god plads til fire, men kan justere sig med lidt mindre plads, når de er fem.
Mazda MX-30 kommer med et avanceret lydsystem. Det giver føreren og passagerer en rig lydoplevelse. Systemet har flere højttalere rundt i bilen. Disse højttalere arbejder sammen for at skabe klar lyd.
Man kan nyde musik, podcasts og radio med god lydkvalitet.
Denne bil har også teknologi til at forbinde med smartphones. Så man kan nemt bruge apps til musik eller navigation. Dette lydsystem gør køreturen mere behagelig og underholdende for alle i bilen.
Mazda MX-30 ejere har adgang til flere nyttige apps. Disse apps gør kørslen lettere og mere fornøjelig.
Disse apps hjælper med at holde forbindelsen og gøre hver tur i en Mazda MX-30 glat og underholdende.
Ja, softwaren i en Mazda MX-30 opdateres automatisk. Dette sker gennem Mazda's OTA-system, som står for Over-The-Air. Det betyder, at ejerne ikke behøver at gøre noget selv for at få de nyeste opdateringer.
Disse opdateringer forbedrer bilens teknologi, ydeevne og sikkerhed. Det gør også, at bilen kører bedst muligt uden mange besøg på værkstedet.
Ejere af Mazda MX-30 kan nyde en problemfri opdateringsproces. Systemet sørger for, at bilen altid har de seneste forbedringer. Med denne funktion er Mazda MX-30-ejere sikre på en god køreoplevelse.
Til Mazda MX-30 kan man købe mange forskellige ting for at gøre bilen endnu bedre. Her er en liste over nogle af de ting, du kan tilføje:
Disse tilbehørsdele er designet til at forbedre oplevelsen med din Mazda MX-30 og gøre den mere praktisk i dagligdagen.
Mazda MX-30 bruger avanceret teknologi. Den har en Kreiskolbenmotor, som arbejder med en plug-in hybrid teknologi. Dette giver bilen kraft og gør den miljøvenlig. Bilen kan oplades hurtigt, på kun 1,5 time med en wallbox.
Denne opladning kan ske med 11 kW over almindelig vekselstrøm (AC) og op til 36 kW over et kombineret opladningssystem (CCS). Dette viser bilens høje opladningskapacitet.
Bilen kommer også med meget sikkerhedsudstyr. Det inkluderer ESP (elektronisk stabilitetsprogram), afstandsadvarsler, kollisionsadvarsler og en vognbaneassistent. Disse funktioner hjælper med at holde føreren og passagererne sikre på vejen.
Så, Mazda MX-30 er ikke kun hurtig og effektiv, men også sikker.
En Mazda MX-30 e-SKYACTIV R-EV Makoto koster i 2024 780 kr i årlig ejerafgift. I Danmark koster alle plugin-hybrid det samme beløb.
En Mazda MX-30 skal til kontrol hvert år eller efter 20.000 km, alt efter hvad der kommer først. Dette sikrer, at bilen kører godt og sikkert. Det er vigtigt for ejere at følge disse serviceintervaller for at holde deres bil i topform.
Mazda giver også en køretøjsgaranti på 6 år op til 150.000 km og en batterigaranti på 8 år op til 160.000 km med en garanteret restkapacitet på 70%. Dette viser Mazdas tillid til deres biler og giver ejere ro i sindet.
Købere skal vide, hvilke dele på Mazda MX-30 de ofte skal reparere. Dette giver et klarere billede af bilens holdbarhed og vedligeholdelsesomkostninger.
Hver af disse punkter viser vigtige områder at være opmærksom på før et køb.
En Mazda MX-30 har flere typer garantier. Køretøjsgarantien varer i 6 år op til 150.000 km. Dette inkluderer de fleste dele af bilen. Der er også en særlig garanti mod gennemtæring, som dækker 12 år.
Lakken på bilen er beskyttet af en 3 års garanti. Batteriet i bilen har sin egen garanti på 8 år op til 160.000 km. Den sikrer også, at batteriets kapacitet ikke falder under 70%.
Disse garantier hjælper med at sikre, at din Mazda MX-30 forbliver i god stand. De viser også Mazdas tillid til deres biler og batterier. Med disse garantier kan du føle dig mere sikker, når du køber en Mazda MX-30.
Garantien på en Mazda MX-30 sikrer køberen mod mange typer problemer. Bilen kommer med en 6 års køretøjsgaranti for op til 150.000 km. Dette betyder, at bilen er beskyttet mod fejl i lang tid.
Derudover har den en 12 års garanti mod rustskader, hvilket viser, at producenten stoler på bilens holdbarhed. Lakeringen af bilen er også dækket af en 3 års garanti. For batteriet, som er hjertet i en elektrisk bil, tilbydes der en særlig garanti på 8 år op til 160.000 km.
Dette sikrer, at batteriet har mindst 70% restkapacitet efter denne periode. Ejerne skal heller ikke bekymre sig om ofte servicebesøg, da serviceintervallerne er fastsat til hver 20.000 km eller hvert år.
Disse garantier giver ro i sindet til dem, der køber en Mazda MX-30. De viser, at Mazda står bag kvaliteten af deres køretøjer og er klar til at støtte ejerne længe efter købet.
Garantierne dækker vigtige dele af bilen og sikrer, at ejerne ikke skal stå med uventede reparationer eller fejl, som kan være dyre at ordne. Det er gode nyheder for dem, der overvejer at gøre MX-30 til deres næste bil.
Hvis du skal ud at investere i en ny bil, er det en god idé at dobbelttjekke oplysningerne fra denne side, da specifikationerne kan variere på de enkelte varianter der sælges i Danmark. Bilhandel kan ikke holdes ansvarlig for rigtigheden af indholdet. Oplysningerne på denne side er baseret på en række forskellige kilder, som kan være ufuldstændige, og der kan derfor forekomme ukorrekt information.
Oprettet 10.09.2024, 14.36.38
Opdateret 10.09.2024, 14.36.38
Brug for hjælp?