Guiden handler om Mazda MX-5 2.0 SKYACTIV-G 184 Homura (Årgang 11/2022 - 10/2023)
Mazda MX-5 2.0 SKYACTIV-G 184 Homura er en let bil på 1.074 kg. Den har været populær siden introduktionen i 1989. Med over en million solgte enheder, har den opnået klassisk status.
Bilen er kendt for sin jinba ittai filosofi, som betyder enhed mellem fører og bil.
Den bruger en 2.0 SKYACTIV-G motor med 184 hestekræfter. Den tilbyder sikkerhedsfunktioner som Blind Spot Monitoring system (BSM) og lane keep assist (LAS). Interiøret har perforerede lædersæder og moderne teknologier som Apple CarPlay og Android Auto.
Indholdsoversigt
Mazda MX-5 findes i flere varianter. Her er en liste over de mest populære:
Disse modeller kommer med forskellige fælge og ekstraudstyr, som adaptive LED-forlygter og aluminiumsfælge.
Fordele | Ulemper |
---|---|
- Overbevisende køredynamik | - Lav praktisk anvendelighed |
- Relativt lave driftsomkostninger | - Begrænset bremseevne |
- Sportskvalitet i gearskifte og styring | - Plads i kabinen er begrænset |
- Brændstoføkonomi på 6,3 liter pr. 100km (16,7 km/L) /td> | - Uegnet for personer over 1,85 m |
Mazda MX-5 klarer sig godt i test. Den går fra 0 til 100 km/t på kun 6,5 sekunder. Bremserne stopper bilen fra 100 km/t på 36,7 meter. ADAC tester også bilens elasticitet, og her får den gode resultater.
Topfarten er 219 km/t. Det viser, at bilen er hurtig og sikker. Testresultaterne understøtter dens gode image som en cabriolet med dynamisk stabilitetskontrol (DSC).
Der er flere gode alternativer til Mazda MX-5. Hvert valg har sine egne styrker og svagheder.
Disse biler tilbyder forskellige oplevelser, men alle kan være spændende at køre som alternative valg til Mazda MX-5.
Mazda MX-5 2.0 SKYACTIV-G 184 Homura kører 15,9 km på literen. Den bruger 6,3 liter brændstof for hver 100km (16,7 km/L) I byen er forbruget 6,1 liter pr. 100km (16,7 km/L) På landevejen bruger den 5,7 liter pr.
100km (20,0 km/L) På motorvejen stiger forbruget til 7,3 liter pr. 100km (14,3 km/L) Den har en rækkevidde på 710 km og udsender 171 g CO2 pr. km.
En Mazda MX-5 2.0 SKYACTIV-G 184 Homura har en 4-cylindret motor. Dens slagvolumen er 1998 ccm. Den leverer en effekt på 184 hk ved 7.000 omdrejninger pr. minut.
Motoren opnår et maksimalt drejningsmoment på 205 Nm ved 4.000 omdrejninger pr. minut. Saugmotoren reagerer direkte på gaspedalen og giver jævn acceleration.
Mazda MX-5 2.0 SKYACTIV-G 184 Homura har 184 hk ved 7,000 omdrejninger. Motoren er kraftfuld og giver bilen god ydeevne.
Drejningsmomentet er 205 Nm ved 4,000 omdr/min. Bilen leverer hurtig acceleration og en spændende køreoplevelse.
Topfarten for en Mazda MX-5 2.0 SKYACTIV-G 184 Homura er 219 km/t. Den har en kraftfuld motor og godt vejgreb. Denne bil giver en spændende køreoplevelse med sin høje ydeevne.
Mazda MX-5 Homura kombinerer hurtighed og stil. Den asymmetriske differentialespærre sikrer stabilitet ved høj hastighed. Med denne bil kan man trygt nyde både bykørsel og motorvejsture.
Mazda MX-5 2.0 SKYACTIV-G 184 Homura går fra 0 til 100 km/t på 6,5 sekunder. Bilen bruger fire sekunder på at gå fra 60 til 100 km/t og fem sekunder fra 80 til 120 km/t.
Mazda MX-5 er en kompakt bil. Den er under 4 meter lang og under to meter bred. Bilen vejer 1.074 kg, hvilket gør den let. Vendekredsen er 10,3 meter, så den er let at manøvrere.
Mazda MX-5 har et lille bagagerum på grund af sin størrelse. Det betyder dog, at bilen er let og hurtig. Med dens dimensioner er den perfekt til bykørsel og små parkeringspladser.
Bagagerummet i en Mazda MX-5 er 115 liter stort. Det giver kun plads til en standard drikkevarekasse. Den høje læssekant gør det besværligt at læsse og aflæsse.
Der er ingen muligheder for variabel bagagerumsplads. Enhver vil finde pladsen meget begrænset for en weekendtur.
Ja, man kan få anhængertræk på en Mazda MX-5. Det er dog vigtigt at bemærke, at modellen har begrænsninger for, hvor meget den kan trække. Anhængertræk kan være nyttigt til små trailere eller cykelholdere.
Mazda MX-5 er ikke designet til at trække tunge laster. Det betyder, at man skal være forsigtig med vægten af den anhænger, man vil bruge. Husk også at tjekke specifikationerne og lovkravene i dit område.
Mazda MX-5 2.0 SKYACTIV-G 184 Homura kan trække op til 1.000 kg på anhængertrækket. Det gælder dog kun, hvis man holder sig indenfor bilens totale belastningsgrænser.
Testmodellen har en nyttelast på 186 kg og vejer 1.074 kg i alt. Dette betyder, at den samlede vægt begrænser mængden af last, man kan have med.
Mazda MX-5 giver mange muligheder for fælgdesign. Det lader dig tilpasse bilen efter din egen stil.
Vinterdæk giver sikkerhed på glatte veje. Mazda MX-5 kræver dæk, der passer til dens performance og lav vægt.
Disse vinterdæk tilbyder det bedste greb og sikkerhed til en Mazda MX-5.
Mazda MX-5 er meget sikker. Den har en NCAP vurdering på 84 % for førersikkerhed. Børnesikkerheden får 80 %. Nødbremseassistenten fungerer op til 80 km/t og ved langsom bakke.
Standardfunktionerne inkluderer fartpilot, passiv vognbaneassistent og dødvinkelassistent.
City brake systemet tilføjer ekstra sikkerhed i bytrafik. Asymmetrisk differentialespærre hjælper med bedre vejgreb. Det gør kørsel sikrere, især på glatte veje.
Kabinen i Mazda MX-5 er kompakt, især for folk over 1,85 m. Der er smarte kopholdere, som kan placeres på midterkonsollen. Kvaliteten indvendigt er generelt god, men nogle materialer føles billigere.
Støjniveauet inde i bilen er højt. Ved 130 km/t måles støjniveauet til 78,3 dB(A). Mazda MX-5 har også flere praktiske opbevaringsrum. Interiøret føles sportsligt med en lav siddehøjde og tæt kontakt til vejen.
Mazda MX-5 har plads til to personer. Den er designet som en sportsvogn med kun to sæder. Det gør den ideel til dem, der vil køre med stil og fokusere på køreglæde.
Der er ikke plads til passagerer på bagsædet, fordi der ikke er nogen. Bilen har en kompakt størrelse, som gør den nem at parkere og manøvrere i byen.
Mazda MX-5 har et Bose lydsystem. Det inkluderer ni højttalere og en subwoofer. Dette gælder for alle modeller undtagen basisversionen. Systemet giver klar og fyldig lyd. It adds to the sporty feel of the car.
Mazda MX-5 tilbyder flere apps for en lettere køretur. Her er en liste over tilgængelige apps:
Disse apps forbedrer køreoplevelsen i Mazda MX-5 betydeligt.
Opdatering af softwaren i en Mazda MX-5 sker ikke automatisk. Ejeren skal manuelt installere enhver ny software. Der er ingen automatisk opdateringsproces for softwaren i denne bil.
For at holde systemerne opdateret, skal ejeren selv downloade og installere nye opdateringer. Det kræver regelmæssig kontrol og handling fra ejeren.
Mazda MX-5 2.0 SKYACTIV-G 184 Homura er en populær sportsvogn. Der er mange tilbehør og ekstraudstyr, man kan få.
Disse muligheder forbedrer køreoplevelsen og gør Mazda MX-5 endnu mere fornøjelig at eje og køre i hverdagen.
Mazda MX-5 bruger mange avancerede teknologier. Disse gør kørslen mere komfortabel og sikker.
Disse teknologier forbedrer køreoplevelsen markant.
En Mazda MX-5 koster i 2024 ca. fra 1.200 kr til 6.520 kr i årlig ejerafgift.
Bemærk, at ejerafgiften kan variere lidt fra den ene variant til den anden, da den bl.a. er afhængig af hvor langt bilen kører på literen, og dermed hvor meget CO2 den udleder. På TjekBil kan du slå en konkret bil op og tjekke den præcise ejerafgift.
En Mazda MX-5 skal til service hver 12. måned eller for hver 20.000 km, alt efter hvad der kommer først. Det sikrer, at bilen kører godt og holder længere.
Regelmæssig service hjælper med at opdage små problemer, før de bliver store. Dette kan spare dig penge og tid i længden.
Bremserne på en Mazda MX-5 kan slides hurtigt. De skal ofte udskiftes. Affjedringen kan også give problemer. Især hvis bilen kører meget på ujævne veje. Elektriske systemer som vinduesviskere og lys kan have fejl.
Mange ejere oplever også slid på koblingen. Det skyldes ofte sportskørsel. Man bør holde øje med dækkenes tilstand. Især hvis man kører på forskellige typer veje. Regelmæssigt tjek af disse dele kan forhindre større problemer.
Garantien på en Mazda MX-5 gælder i 3 år eller 100.000 km. Det afhænger af, hvad der sker først. Alle dele, undtagen sliddele som dæk og bremser, er dækket af garantien.
Garantien inkluderer motor og transmission. Dette er en standard garanti for de fleste biler. Mazda MX-5-købere kan derfor føle sig trygge ved deres køb i de første år.
Garantien på en Mazda MX-5 dækker fejl og mangler, der skyldes materiale- eller fabrikationsfejl. Dette gælder i tre år fra bilens første registrering. Garantien sikrer, at du ikke skal betale for at reparere disse fejl.
Desuden er karrosseriet dækket af en 12-årig garanti mod gennemtæring. Denne beskyttelse betyder, at hvis bilens karrosseri ruster igennem, vil Mazda stå for reparationen uden omkostninger for dig.
Hvis du skal ud at investere i en ny bil, er det en god idé at dobbelttjekke oplysningerne fra denne side, da specifikationerne kan variere på de enkelte varianter der sælges i Danmark. Bilhandel kan ikke holdes ansvarlig for rigtigheden af indholdet. Oplysningerne på denne side er baseret på en række forskellige kilder, som kan være ufuldstændige, og der kan derfor forekomme ukorrekt information.
Oprettet 11.10.2024, 14.30.51
Opdateret 11.10.2024, 14.30.51
Brug for hjælp?