Guiden handler om Nissan Leaf (62 kWh) e+ Tekna (Årgang 05/2019 og frem)
Nissan Leaf (62 kWh) e+ Tekna har en rækkevidde på 300 km under Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure (WLTP)-standarderne. Det testede forbrug er 22,7 kWh per 100 km i ADAC Ecotest.
Bilen har en 217 hk elektrisk motor og vejer omkring 150 kg mere end basisversionen med et 40 kWh-batteri.
Batteriet kan lades med både vekselstrøm (AC) og jævnstrøm (DC). Med jævnstrøm hurtiglader tager det omkring 1 time at lade batteriet op til 80 %. Der er også bidirektional ladeteknologi kaldet Vehicle-to-Grid (V2G), som gør det muligt for bilen at dele energi med elnettet.
Nissan Intelligent Mobility og førerassistent-teknologi giver en sikker og behagelig køreoplevelse.
Indholdsoversigt
Nissan Leaf fås i flere varianter, som passer til forskellige behov. Her er en oversigt over de vigtigste versioner:
Disse varianter tilbyder forskellige motor- og batterioptioner samt forskelligt udstyrsniveau.
Fordele og ulemper ved Nissan Leaf
Fordele | Ulemper |
---|---|
- Rækkevidde på 300 km | - Højere pris sammenlignet med nogle konkurrenter |
- Effektivitet med 22,7 kWh/100 km i ADAC Ecotest | - Lang ladetid på almindelige stikkontakter |
- Bidirektional ladeteknologi (V2G) | - Begrænset antal ladestationer med CHAdeMO-stik |
- 217 hk og 340 Nm drejningsmoment | - Ingen mulighed for anhængertræk |
- Høje sikkerhedsscorer: 93% for voksenbeskyttelse, 86% for børnesikkerhed | - Bagagerum på kun 380 liter |
- 8-års eller 160.000 km batterigaranti | - Værditab er en stor post i de månedlige omkostninger |
- Ingen køretøjsafgift på elbiler indtil 31.12.2020 | - Begrænset udvalg af vinterdæk specifikt til modellen |
Nissan Leaf (62 kWh) e+ Tekna klarer sig godt i tests. ADAC Ecotest viser en rækkevidde på 300 km. Batterikapaciteten er på 62 kWh, og forbruget er 22,7 kWh/100 km. Bilen får 74 point og fire stjerner i denne test.
I NCAP crashtest opnår Nissan Leaf fire stjerner. Den får også 93% af de mulige point i Insassensicherheit. Elektromotoren gør, at bilen kan gå fra 0 til 100 km/t på kun 3,6 sekunder.
Renault Zoe tilbyder en lignende elektrisk rækkevidde og batterikapacitet som Nissan Leaf. Zoe har også apple carplay og android auto, hvilket gør det nemt at bruge mobiltelefonen i bilen.
Hyundai Kona Electric er et andet godt valg med tilsvarende batterikapacitet og rækkevidde. Kona Electric inkluderer avanceret teknologi som intelligent around view monitor.
Kia e-Niro er også en populær alternativ elektrisk bil. Den har en stor rækkevidde og god batterikapacitet. E-Niro er udstyret med klimaanlæg og avancerede sikkerhedsfunktioner.
Alle disse biler giver stærke muligheder for dem, der overvejer en Nissan Leaf.
Nissan Leaf (62 kWh) e+ Tekna har en rækkevidde på 300 km ifølge ADAC Ecotest. Dette skyldes det kraftige 62 kWh batteri, som blev introduceret i modelåret 2019. Batteriets forbrug er testet til 22,7 kWh/100 km.
Elektriske biler som denne model kan køre lange ture uden hyppige opladninger.
Bilen har også energieffektiv varmepumpevarme og klimaautomatik, som hjælper med at spare energi. Under opladning kan interiøret forvarmes uden at tage energi fra batteriet. Dette gør den ideel til kolde dage, hvor du vil starte din tur med en varm bil.
Batteriet på en Nissan Leaf (62 kWh) e+ Tekna har en kapacitet på 62 kWh. Det er et stort batteri, der giver bilen en rækkevidde på op til 300 km. Dette er ifølge ADAC Ecotest.
Batteriet er en vigtig del af bilens elektriske system. Det giver strøm nok til både korte og længere ture.
Den store batterikapacitet betyder færre opladninger. Ejere kan køre længere uden at skulle stoppe for at lade bilen op. En anden vigtig detalje er, at Nissan også tilbyder en basisversion med et mindre batteri på 40 kWh.
Nissan Leaf er en populær elbil. At lade den op er nemt og hurtig.
Kort sagt, Nissan Leaf tilbyder fleksible og praktiske muligheder for at opfylde dine ladebehov både hjemme og offentligt.
Opladningstiden for en Nissan Leaf (62 kWh) e+ Tekna varierer efter hvilken strømkilde der bruges. Med et CHAdeMO-stik og en jævnstrømsladestation (DC) på op til 100 kW kan batteriet oplades til 80% på cirka 60 minutter.
Bruger man i stedet en almindelig vekselstrømsladestation (AC) på 7 kW, tager det cirka 10-12 timer at lade batteriet fuldt op.
Oplader du hjemme med en standard stikkontakt på 220V (2.3 kW), skal du forvente en opladningstid på over 24 timer for at nå 100% kapacitet. Hurtigladere er derfor den hurtigste løsning til langdistanceture, mens langsommere opladningsmetoder passer bedre til natten eller arbejdstiden.
Nissan Leaf (62 kWh) e+ Tekna har en stærk motor med 160 kW effekt. Motoren leverer 217 hk og et drejningsmoment på 340 Nm.
Nissan Leaf (62 kWh) e+ Tekna har 217 hestekræfter. Effekten er 160 kilowatt. Det giver bilen kraft til at køre hurtigt og sikkert. Den har også et maksimalt drejningsmoment på 340 Nm, som hjælper bilen med at accelerere hurtigt.
Leaf e+ kan køre fra 0 til 100 km/t på 6,9 sekunder. Dette gør den hurtig i bytrafik og på motorveje.
Tophastigheden for en Nissan Leaf (62 kWh) e+ Tekna er 157 km/t. Den når denne hastighed hurtigt og nemt. Med sin kraftfulde elektriske motor giver den en glat og støjsvag kørsel.
Bilen er perfekt til både bytrafik og længere motorvejsture.
En Nissan Leaf (62 kWh) e+ Tekna kan accelerere fra 0 til 100 km/t på 6,9 sekunder. Bilen har en effekt på 217 hk og et maksimalt drejningsmoment på 340 Nm. Den relativt hurtige acceleration skyldes den kraftfulde elektriske motor og det store batteri.
Nissan Leaf e+ måler 4490 mm i længden, 1788 mm i bredden og 1530 mm i højden. Den er rummelig og kompakt, perfekt til bykørsel og familieudflugter.
Bagagerummet i en Nissan Leaf (62 kWh) e+ Tekna har en kapacitet på 390 liter. Ved at fjerne ladekapslen og fylde op til taget øges kapaciteten til 560 liter.
Op til ni drikkekasser kan opbevares i bagagerummet. Bagsæderne nedfældet giver plads til 655 liter. Maksimalt kan der være 1.275 liter bag forsæderne. Der er ingen ekstra opbevaringsrum under bunden af bagagerummet.
Man kan ikke få anhængertræk på en Nissan Leaf (62 kWh) e+ Tekna. Denne model har en maksimal trækkapacitet på 0 kg. Det betyder, at den ikke kan trække en trailer eller campingvogn.
Der er heller ikke mulighed for at tilføje en trækpakke til denne bil. Det gælder for modellerne fra årgang 2019 og frem.
Nissan Leaf kan ikke få monteret anhængertræk.
Fælgene til en Nissan Leaf er vigtige for både udseende og ydeevne. Her er en liste over, hvad der kan fås:
Nissan Leaf ejere bør vælge vinterdæk omhyggeligt. Dette sikrer sikkerhed og ydeevne i kolde vejrforhold.
Nissan Leaf opnår imponerende resultater i sikkerhedstest. I NCAP Crashtest får den 93% for passagersikkerhed og 86% for barnesikkerhed. Bilen modtager også fem stjerner for sin sammensatte ydeevne, inklusive 71% for fodgængerbeskyttelse.
Aktive sikkerhedsfunktioner som dæktryksovervågning og Lane Depature assistent øger førerens sikkerhed. Isofix-holdere gør det let at installere børnesæder, dog ikke for højere barnesæder på de ydre bagsæder.
Leaf har også en CO2-bilanz på 124 g/km og scorer 74 point med fire stjerner i ADAC Ecotest.
Interiøret i en Nissan Leaf er fyldt med moderne teknologi. Den har et godt multimedia-udstyrsniveau, inklusive radio, navigationssystem og USB-porte. Du kan også bruge Bluetooth, DAB+ radio, Apple Carplay og Android Auto.
Pladsen foran er passende til personer op til 1,85 meter. Bagsædet rummer fint plads til to voksne. Du kan justere bagsædet for mere bagagerumsplads. Bilen har forskellige opbevaringsmuligheder.
Der er dog ingen mulighed for et panoramisk tag.
En Nissan Leaf har plads til fem personer. På forsæderne sidder to voksne komfortabelt. Bagsædet rummer også to voksne, men pladsen bliver trang for den tredje person på grund af bilens bredde.
Det er dog muligt at justere bagsædet for at få mere bagagerumsplads.
Der er forskellige opbevaringsmuligheder i bilen, men der findes ikke ekstra opbevaringsrum under bagagerummet. Op til ni drikkekasser kan opbevares i bagagerummet, hvilket gør det praktisk for indkøb og mindre ture.
Nissan Leaf (62 kWh) e+ Tekna har et Bose-lydsystem. Systemet leverer klar og kraftfuld lyd. Bose-lydsystemet inkluderer en subwoofer, som kan begrænse pladsen i bagagerummet. Udover det flinke lydsystem, finder du også radio, navigationssystem, USB, Bluetooth, DAB+ radio, Apple CarPlay og Android Auto blandt bilens multimedieudstyr.
En Nissan Leaf har forskellige apps, der gør køreoplevelsen bedre. Disse apps giver ekstra funktioner og kontrol over bilen.
Ja, softwaren i en Nissan Leaf opdateres automatisk. Dette sker via bilens internetforbindelse. Man behøver ikke tage bilen til et værksted for at få de nyeste opdateringer. Den smarte teknologi sikrer, at bilen altid er opdateret med de nyeste funktioner og forbedringer.
Overvågning af opladningen kan også ske via en smartphone-app. Dette gør opladningsprocessen nemmere og mere bekvem. Funktionen Vehicle-to-Grid (V2G) er integreret, hvilket gør det muligt at sende strømmen tilbage til elnettet.
Nissan Leaf kommer med en række tilbehør og ekstraudstyr. Dette gør bilen mere bekvem og sikker.
Denne liste giver en god idé om det disponible udstyr og tilbehør for Nissan Leaf ejere eller kommende købere.
Nissan Leaf bruger et 62 kWh batteri. Det giver en rækkevidde på 300 km. Batteriet kan lades med både vekselstrøm (AC) og jævnstrøm (DC). Med Type-2-stik kan den lade op til 6,6 kW.
Med CHAdeMO-stik kan den lade op til 100 kW. Opladningstiderne varierer alt efter brug af AC eller DC.
Den har Vehicle-to-Grid (V2G) teknologi. Denne teknologi lader bilen sende strøm tilbage til elnettet. Funktionen One-Pedal-Driving gør kørsel nemmere. Man kan bremse og stoppe kun ved at slippe speederen.
En smartphone-app hjælper med at overvåge opladningen.
En Nissan Leaf (62 kWh) e+ Tekna koster i 2024 780 kr i årlig ejerafgift. I Danmark koster alle elbiler det samme beløb, da de ikke udleder noget CO2 under kørsel.
En Nissan Leaf skal til service en gang om året eller efter hver 30.000 kilometer. Ved service kontrolleres batteriet, motoren og andre vigtige dele. Det sikrer, at bilen kører godt og holder længe.
Med en otteårig garanti på batteriet op til 160.000 kilometer, er det vigtigt at få regelmæssig service for at bevare garantien.
Service inkluderer også kontrol af bremser, dæk og elektriske systemer. Hvis der er behov for reparationer eller udskiftninger, bliver det gjort ved disse besøg. En velholdt bil er mere sikker og effektiv på lang sigt.
Der er ingen tilgængelige data eller oplysninger om hvilke dele der går mest i stykker på en Nissan Leaf (62 kWh) e+ Tekna (05/2019 og frem). Dette kan skyldes, at bilen er forholdsvis ny på markedet, og der endnu ikke er samlet nok erfaringer fra ejere.
Det er vigtigt at holde sig opdateret med regelmæssig service for at undgå mulige problemer.
Garantien på en Nissan Leaf er meget vigtig at kende. Batteriet har en garanti på otte år eller 160.000 kilometer. Dette betyder, at du er dækket, uanset om du når kilometergrænsen før tiden udløber.
For resten af bilen er garantien kortere. Der gælder tre års garanti eller 100.000 kilometer for de andre dele. Garantien dækker mange af bilens systemer og komponenter.
Garantien på en Nissan Leaf dækker flere vigtige dele. Den mest betydningsfulde dækning er batteriet, som har en garanti på otte år eller 160.000 kilometer, alt efter hvad der kommer først.
Derudover dækker garantien også motoren og andre elektriske komponenter.
Elektroniske systemer og drivlinjen er også omfattet af garantien. Eventuelle fejl, der skyldes produktionsfejl, bliver repareret uden ekstra omkostninger for ejeren. Skulle der være problemer med opladning eller rækkevidde, sikrer garantien hjælp og support.
Hvis du skal ud at investere i en ny bil, er det en god idé at dobbelttjekke oplysningerne fra denne side, da specifikationerne kan variere på de enkelte varianter der sælges i Danmark. Bilhandel kan ikke holdes ansvarlig for rigtigheden af indholdet. Oplysningerne på denne side er baseret på en række forskellige kilder, som kan være ufuldstændige, og der kan derfor forekomme ukorrekt information.
Oprettet 10.09.2024, 14.35.18
Opdateret 10.09.2024, 14.35.18
Brug for hjælp?