Guiden handler om Peugeot 3008 1.2 Hybrid 136 Allure e-DSC6 (Årgang 02/2024 og frem)
Peugeot 3008 1.2 Hybrid 136 Allure e-DSC6 har en samlet motorydelse på 136 hk. Den kombinerer en trecylindret turbobenzinmotor med en lille elmotor på 21 hk. Bilen har et brændstofforbrug på gennemsnitligt 6,3 l/100km (16,7 km/L) og kan komme under 5 liter i byen.
CO2-udledningen er 222 g/km.
Den leveres med forhjulstræk og et avanceret 6-trins dobbeltkoblingsgear. Effektiviteten ligger på 3,9 l/100km (33,3 km/L) pr. ton, hvilket gør den brændstofeffektiv for sin klasse. Den anses dog som dyr for de billigere varianter.
Indholdsoversigt
Peugeot 3008 findes i flere varianter. Modellerne tilbyder både hybrid og benzinmuligheder med forskellig power og udstyrsniveauer.
Fordele | Ulemper |
---|---|
- Effektiv hybridmotor med 100 kW/136 hk. | - Høj pris for den billigste variant. |
- Lavt brændstofforbrug på 6,3 l/100km (16,7 km/L) ifølge ADAC Ecotest. | - Besværlig betjening af touchscreen. |
- Mulighed for adaptiv fartpilot (kræver ekstraudgift). | - Svært tilgængelig infotainment-skærm. |
- God balance mellem benzin og eldrift. | - Omkostninger til ekstra udstyr kan være høje. |
Peugeot 3008 har fået 4 ud af 5 stjerner i ADAC Økotest. Bilen scorer højt for lave emissionsniveauer og brændstofeffektivitet. Den bruger 6,3 l/100 km under normale forhold og under 5 l/100 km i byen.
Nogle kritikpunkter omfatter dens touchscreen, som kan være svær at bruge. Betjeningen kan også føles besværlig. Bagagerummet er rummeligt nok til at rumme op til ni drikkekasser uden den øverste dækning.
Samlet rækkevidde når cirka 870 km.
Flere biler konkurrerer med Peugeot 3008 i SUV-klassen. De tilbyder lignende funktioner og teknologi.
Peugeot 3008 1.2 Hybrid 136 Allure e-DSC6 har en gennemsnitlig brændstoføkonomi på 6,3 l/100km (16,7 km/L) Indendørs kører den 5,2 l/100km (20,0 km/L) mens den udendørs bruger 5,8 l/100km (20,0 km/L) På motorveje stiger forbruget til 8,1 l/100km (12,5 km/L)
Med mildhybrid-teknologi kan forbruget komme under 5 l/100 km. CO2-udslippet er 174 g/km. Denne model kombinerer brændstofeffektivitet med lavere grøn ejerafgift, som mange bilkøbere værdsætter.
Denne bil har en trecylindret turbobenzinmotor, der yder 100 kW (136 hk). En elektrisk motor på 17 kW (21 hk) supplerer benzinmotoren. Sammen giver de en mere effektiv kørsel.
Motoren bruger Miller-cyklussen for bedre brændstofeffektivitet. Den kan levere et maksimalt drejningsmoment på 230 Nm ved 1750 o/min. Bilen er udstyret med en 6-trins dobbeltkoblingsgear og har forhjulstræk.
Peugeot 3008 1.2 Hybrid 136 Allure e-DSC6 har 136 hestekræfter (hk). Den trecylindrede turbobenzinmotor leverer 100 kW.
En elektrisk motor på 17 kW (21 hk) supplerer benzinmotoren. Dette giver en kombineret ydelse på 136 hk.
Tophastigheden er 201 km/t. Motoren yder 100 kW (136 hk) og har en elektrisk motor på 17 kW (21 hk). Den kommer med et 6-trins dobbeltkoblingsgear og forhjulstræk. Dækkene måler 225/55 R19, hvilket sikrer stabilitet ved høj fart.
Peugeot 3008 1.2 Hybrid 136 Allure e-DSC6 går fra 0 til 100 km/t på 10,2 sekunder. Motoren yder 100 kW/136 hk med ekstra kraft fra en 48-V elmotor på 17 kW/21 hk.
Mellem 60 og 100 km/t sker acceleration på kun 6 sekunder. Fra 80 til 120 km/t tager det blot 7,7 sekunder. Bilen når hurtigt fra 15 til 30 km/t på cirka 1,4 sekunder.
Længden er 4,54 meter, og bredden er 2,11 meter. Vende-radiusen er 11,3 meter, hvilket gør den nem at manøvrere.
Ladekantshøjden er 80 cm, hvilket gør det lettere at laste ting. Dækmålene er 225/55 R19 for god vejgreb og stabilitet.
Bagagerummet i en Peugeot 3008 rummer 440 liter under bagagerumsdækket. Det kan udvides til 510 liter ved at justere rummet. Klapper man bagsæderne ned, øges kapaciteten til 845 liter.
Den totale rumkapacitet når op på 1.250 liter, når pladsen bag forsæderne medregnes.
Der er ekstra 45 liter opbevaring under gulvet i bagagerummet. Maksimal lastkapacitet er 475 kg. Op til ni drikkekasser kan placeres i rummet. Denne SUV tilbyder praktisk og rummeligt design til daglige behov.
Peugeot 3008 kan fås med anhængertræk. Den maksimale trækvægt med bremser er 1.200 kg og uden bremser 750 kg. Bilen har en tilladt taglast på op til 80 kg, hvilket gør den praktisk til mindre trailere.
Bilen har en vende-radius på 11,3 meter, som gør det nemt at manøvrere med anhænger. Den kombinerer brændstofeffektivitet fra sin hybridmotor med fleksibilitet ved træk. Anhængertrækket fungerer godt til både kortere ture med elektrisk motor og længere afstande.
Bilen kan trække op til 1.200 kg med bremser. Uden bremser må den maksimalt trække 750 kg. Det gør den velegnet til mindre trailere og campingvogne. Aftageligt træk fås som ekstraudstyr.
Peugeot 3008 tilbyder fælge, der passer til dens SUV-design. De er både praktiske og stilfulde.
Michelin Cross Climate 2 SUV-dæk er et godt valg til vinterkørsel. De passer perfekt til Peugeot 3008 og sikrer sikkerhed i koldt vejr.
Peugeot 3008 SUV klarer sig godt i sikkerhedstests. Ifølge ADAC e.V. kræver bilen kun 35,2 meter for at stoppe fra 100 km/t. Dette viser effektive bremser og god stabilitet.
Bilen scorer fire ud af fem stjerner i ADAC Økotest. Den får 75 point for lave CO2-udslip og minimal forurening. Det gør den til en sikker og miljøvenlig plug-in hybrid.
Interiøret har to 10-tommers displays i Allure-modellen. Et 21-tommers kurvet panoramisk display fra panorama-navigationspakken hæver standarden. Displayet er stilrent og reagerer hurtigt, men placeringen kan føles lidt for langt væk fra føreren.
Under luftdyserne findes et ekstra display med seks felter til ofte brugte funktioner, som gør betjeningen lettere.
Kombinationsinstrumentet sidder over rattet. Det kræver tilvænning for nogle førere. Bilen har god bredde indvendigt, men pladsen til tre voksne passagerer bagtil er trang. Dellæder på sæder giver en luksuriøs følelse, mens sædevarme øger komforten på kolde dage.
Funktionen nøglefri betjening og den elektriske parkeringsbremse sikrer nem håndtering i hverdagen.
Peugeot 3008 har plads til 5 personer. Der er nok plads til personer op til 2,0 meter høje.
Fire voksne kan sidde komfortabelt sammen med bagage. Maksimal lastkapacitet er 475 kg. Bagsæderne kan foldes ned for mere bagagerum. Dørpinde og lommer giver ekstra opbevaringsmuligheder foran.
FOCAL lydsystem er standard i Peugeot 3008. Basisudgaven har 6 højtalere, mens GT-versionen giver 10 højtalere for endnu bedre lyd.
Bilen understøtter både analog og digital radio. Bluetooth handsfree gør det let at streame musik eller tage opkald uden problemer.
Peugeot 3008 tilbyder flere apps, der forbedrer køreoplevelsen. De er lette at bruge og designet til daglig brug.
Softwaren opdateres automatisk via Peugeot Connected Services. Bilen skal dog være koblet til et fungerende netværk. Nogle opdateringer kræver, at bilen står stille. Funktionen sikrer, at bilens systemer som Apple CarPlay og Android Auto altid er up-to-date.
Peugeot 3008 tilbyder mange muligheder for tilbehør og ekstraudstyr. Disse forbedrer både komfort, sikkerhed og funktionalitet.
Bilen har et avanceret mild hybrid-system. Det kombinerer en 136 hk tre-cylindret turbo benzinmotor med en 17 kW elektrisk motor. Systemet reducerer brændstofforbrug og CO2-udledning ved hjælp af en 48-V elektrisk motor.
En 6-trins dobbeltkoblingsgearkasse sørger for jævn kørsel. Regenerative bremser oplader batteriet, mens bilen decelererer. Adaptivt chassis forbedrer komfort og stabilitet.
Eco-LED forlygter giver effektivt lys. Automatisk nødbremsesystem med fodgængerregistrering øger sikkerheden. Vognbaneskiftadvarsel hjælper med at holde bilen på sporet. Elektrisk parkeringsbremse og et dækreparationskit sparer vægt i stedet for et reservehjul.
Connected services og Apple CarPlay integrerer nemt smartphones i bilens digitale cockpit.
En Peugeot 3008 koster i 2024 ca. fra 780 kr til 8.580 kr i årlig ejerafgift.
Bemærk, at ejerafgiften kan variere lidt fra den ene variant til den anden, da den bl.a. er afhængig af hvor langt bilen kører på literen, og dermed hvor meget CO2 den udleder. På TjekBil kan du slå en konkret bil op og tjekke den præcise ejerafgift.
Peugeot 3008 skal til service hvert år eller efter 25.000 km. Dette gælder både hybrid- og dieselmodeller.
Regelmæssig service sikrer, at bilen forbliver brændstofeffektiv og sikker. Tjek omfatter motorolie, bremsesystem og klimaanlæg som f.eks. 2-zoners klimaanlæg.
Nogle dele på Peugeot 3008 kan gå i stykker oftere end andre. Her er en liste over de mest almindelige problemområder:
Garantien på en Peugeot 3008 dækker i 2 år. Denne generelle garanti gælder for bilen som helhed. Lakgarantien strækker sig over 3 år og beskytter mod lakfejl. Mod gennemtæring dækker garantien i hele 12 år, hvilket sikrer bilens karrosseri mod rust.
Peugeot 3008 har 2 års bilgaranti, der dækker mekaniske og elektriske fejl. Denne garanti gælder uden kilometerbegrænsning.
Der er også 3 års lakgaranti mod lakskader og 12 års garanti mod gennemtæring. Det giver ekstra tryghed for køberen.
Hvis du skal ud at investere i en ny bil, er det en god idé at dobbelttjekke oplysningerne fra denne side, da specifikationerne kan variere på de enkelte varianter der sælges i Danmark. Bilhandel kan ikke holdes ansvarlig for rigtigheden af indholdet. Oplysningerne på denne side er baseret på en række forskellige kilder, som kan være ufuldstændige, og der kan derfor forekomme ukorrekt information.
Oprettet 27.02.2025, 10.29.53
Opdateret 27.02.2025, 10.29.53
Brug for hjælp?