Guiden handler om Peugeot e-308 156 GT (Årgang 09/2023 og frem)
Peugeot e-308 156 GT er en femdørs hatchback i mellemklassen. Den har et brutto batteri på 54 kWh og en rækkevidde på cirka 345 km ifølge Ecotest. Ved sommerens økonomiske kørsel kan den nå op til 400 km.
Bilen vejer omkring 1,7 ton og måler 4,37 meter i længden samt 2,07 meter i bredden med sidespejle.
Denne model tilbyder ikke anhængertræk eller støttelast. Peugeot i-Cockpit med kompakt rat giver god køreoplevelse. Grøn ejerafgift er lav, hvilket gør den attraktiv for købere af elektriske biler.
Indholdsoversigt
Der findes to varianter af Peugeot E-308. Begge er elektriske og har forskellige funktioner.
Peugeot e-308 har både fordele og ulemper, som er vigtige at kende, før man træffer et valg.
Fordele | Ulemper |
---|---|
- Høj kørekomfort. | - Kompliceret betjening. |
- Velafstemt undervogn. | - Langsomt infotainmentsystem. |
- Kvalitetsmaterialer. | - Begrænset lastkapacitet. |
- Komfortable sæder. | - Ingen anhængertræk. |
- Mulighed for massagefunktion i sæderne. | - Ingen støttelast. |
- Lavt forbrug ved moderat kørsel. | - Opladning på stikkontakt tager over 30 timer. |
- Omfattende komfortudstyr. | |
- Godt sikkerhedsudstyr. |
ADAC har givet Peugeot E-308 en Ecotest-score mellem 2.0 og 3.6. Sikkerhedsmæssigt scorer bilen fire stjerner i NCAP med 76 % af de mulige point. Bremselængden ved nødbremse er 35,1 meter, hvilket er på niveau med konkurrenter.
Ved 130 km/t måles støjniveauet i kabinen til 64,5 dB(A), hvilket sikrer en behagelig køreoplevelse.
Peugeot e-308 har flere konkurrenter på markedet. Disse biler tilbyder lignende teknologi, ydeevne og funktioner.
Rækkevidden ligger på cirka 345 km ifølge Ecotest. Ved økonomisk kørsel om sommeren kan den nå op til 400 km. Forbruget varierer afhængigt af forhold. I byen bruger den omkring 13 kWh pr.
100 km, mens landevejskørsel kræver 17 kWh pr. 100 km. På motorvejen stiger forbruget til omkring 19 kWh pr. 100 km.
Batteriet i Peugeot e-308 156 GT har en brutto kapacitet på 54 kWh. Ud af dette er 51 kWh nyttig til brug.
Peugeot e-308 kan lades på flere måder. Den understøtter både AC og DC ladning, hvilket gør det fleksibelt at oplade.
Opladning via en almindelig stikkontakt tager over 30 timer. Benyttes en 11 kW-lader, kan bilen lades fuldt op på 5,5 til 8 timer.
Ved brug af CCS-ladning med minimum 110 kW kan batteriet oplades til 80% på kun 29 minutter. Det gør hurtigladning ideel til længere ture.
Peugeot e-308 156 GT har en elektrisk motor. Motoren yder 115 kW, svarende til 156 hk, og leverer et moment på 270 Nm.
Den har 156 hestekræfter (hk). Motoren giver kraft nok til både bykørsel og længere ture.
Tophastigheden for en Peugeot e-308 156 GT er 170 km/t. Denne elbil kombinerer hastighed med grøn teknologi, hvilket gør den ideel til både bykørsel og længere ture. Peugeot E-308 GT tilbyder en jævn og støjsvag køreoplevelse ved høje hastigheder.
Peugeot e-308 156 GT går fra 0-100 km/t på 9,8 sekunder. Den elektriske motor leverer hurtig respons og stabil acceleration. Dette gør den velegnet til både bykørsel og motorvej.
Bilen måler 4,37 meter i længden. Bredden er 2,07 meter, inklusiv sidespejle. Højden er 1,441 meter.
Vende-radiusen er 11,4 meter. Disse dimensioner gør det nemt at manøvrere i byen og parkere på trange steder.
Bagagerummet i en Peugeot E-308 har en volumen på 270 liter. Hvis man fjerner den øverste dækning, stiger kapaciteten til 370 liter.
Lægger man bagsæderne ned, kan rummets maksimale kapacitet nå op på 1.060 liter. Dette gør pladsen fleksibel til både hverdag og længere ture.
Peugeot E-308 kan ikke fås med anhængertræk. Bilen tillader hverken anhængerlast eller støttelast. Dette gælder for alle versioner, inklusive Peugeot E-308 GT og Peugeot E-308 SW.
Den maksimale vægt for et anhængertræk på en Peugeot E-308 er 0 kg. Det betyder, at modellen ikke kan trække en trailer eller anden anhænger. Dette gælder alle varianter af denne elbil, inklusiv Peugeot e-308 156 GT.
Peugeot e-308 tilbyder moderne og stilfulde fælge. De matcher bilens design og ydeevne.
Vinterdæk sikrer bedre vejgreb i koldt vejr. Det er vigtigt at følge producentens specifikationer for optimal sikkerhed.
Peugeot E-308 har en fire-stjernet vurdering i NCAP-sikkerhedstesten. Den opnåede 76 % af mulige point. Det betyder, at bilen klarer sig godt sammenlignet med mange andre modeller.
Den har seks airbags og et multikollisionsbremsesystem. Standardudstyret inkluderer ESP, kollisionsvarnning og nødbremsesystem. Afstandsvarnning hjælper føreren med at holde sikker afstand til andre køretøjer.
Dette gør Peugeot E-308 til et trygt valg for mange bilkøbere.
Interiøret har premium materialer med bløde overflader, der giver en luksuriøs følelse. Sæderne er komfortable og kan fås med massagefunktion for ekstra velvære. Rattet er kompakt, hvilket gør styringen mere præcis.
Peugeot i-Cockpit giver et moderne og brugervenligt design. Instrumentpanelet er digitalt og let at aflæse.
Der er plads til fire voksne med god benplads. Bagagerumsnet sikrer mindre genstande under kørsel. Materialerne holder høj kvalitet og føles solide. Kabinen integrerer teknologi som apps til iOS-telefoner, der gør turen nemmere.
Betjeningen af systemerne er intuitiv og hurtig.
Peugeot E-308 har plads til fire voksne. Beinfrihed og hovedfrihed passer til personer op til 2,05 meter. Sæderne giver god komfort på længere ture. Modellen er ideel til familier og venner, der rejser sammen.
Bilen kommer med seks højtalere som standard. Dette lydsystem giver en god lydoplevelse til dagligt brug.
FOCAL-soundsystemet kan tilkøbes for dem, der ønsker bedre lyd. Det har ti højtalere og leverer en mere kraftfuld og detaljeret lyd.
Peugeot e-308 tilbyder mange nyttige apps. De gør det lettere at bruge bilen og holde styr på vigtig info.
Softwaren opdateres ikke altid automatisk. Brugeren skal ofte selv starte opdateringen via bilens system eller en app. Tjek med producenten for præcise instruktioner.
Peugeot e-308 tilbyder mange tilpasningsmuligheder. Købere kan vælge ekstraudstyr, der forbedrer komfort, teknologi og sikkerhed.
Peugeot e-308 bruger moderne teknologier, der øger komfort og sikkerhed. Flere avancerede systemer gør kørslen lettere og mere effektiv.
En Peugeot e-308 156 GT koster i 2024 780 kr i årlig ejerafgift. I Danmark koster alle elbiler det samme beløb, da de ikke udleder noget CO2 under kørsel.
En Peugeot E-308 skal til service efter producentens anbefalinger. Det typiske interval afhænger af bilens alder og kørte kilometer.
Producenten giver en serviceplan, som ejeren bør følge. Elektriske biler kræver mindre vedligeholdelse end benzinbiler. Tjek batteriets tilstand og sliddele som bremser regelmæssigt.
Peugeot E-308 kræver ligesom andre biler en smule vedligeholdelse. Nogle dele kan dog være mere udsatte for slid og reparation.
Garantien på en Peugeot E-308 dækker i 2 år som standard. Batteriet har en særlig garanti på 8 år eller op til 160.000 km.
Garantien gælder fejl og mangler ved bilen og batteriet inden for de nævnte perioder. Dette sikrer tryghed for bilkøbere, der vælger den elektriske model.
Batteriet på en Peugeot E-308 er dækket, hvis kapaciteten falder under en bestemt grænse i garantiperioden. Den generelle garanti dækker både mekaniske og elektriske defekter på bilen.
Garantien gælder også for systemer som Peugeot i-Cockpit og adaptiv fartpilot, hvis der opstår fejl. Det sikrer tryghed ved køb af en ny bil.
Hvis du skal ud at investere i en ny bil, er det en god idé at dobbelttjekke oplysningerne fra denne side, da specifikationerne kan variere på de enkelte varianter der sælges i Danmark. Bilhandel kan ikke holdes ansvarlig for rigtigheden af indholdet. Oplysningerne på denne side er baseret på en række forskellige kilder, som kan være ufuldstændige, og der kan derfor forekomme ukorrekt information.
Oprettet 09.01.2025, 10.03.47
Opdateret 09.01.2025, 10.30.15
Brug for hjælp?