Guiden handler om Renault 4 E-Tech Electric (52 kWh) Iconic (Årgang 05/2025 og frem)
Renault 4 E-Tech Electric Iconic har en rækkevidde på 345 km i Ecotest. Ved økonomisk kørsel kan den overstige 400 km. Batteriet er på 52 kWh og dækket af 8 års garanti eller 160.000 km.
Den generelle garanti på bilen er 2 år.
Bagagerummet rummer 330 liter under dækslet, men kan udvides til 1.075 liter. Anhængerlasten er op til 750 kg, egnet til små trailere eller cykelholdere. Bilen vejer 1.537 kg uden personer eller bagage.
Topudgaven har meget standardudstyr, men prisen er høj. ADAC giver den en pris/ydelse-score på 3,0, som er midt på skalaen.
Indholdsoversigt
Der er to varianter af Renault 4 E-Tech Electric. Begge har forskellige batterier og ydelser, så du kan vælge efter behov.
Begge modeller har forhjulstræk og ettrins reduktionsgear. Iconic-udgaven tilbyder ekstra funktioner som elektrisk bagklap og Harman/Kardon-lyd for en premium oplevelse.
Renault 4 E-Tech Electric har både styrker og svagheder, som bilkøbere bør overveje.
| Fordele | Ulemper |
|---|---|
| - Rummeligt bagagerum. | - Begrænset udsyn bagud pga. brede D-søjler. |
| - Lav indladekant på 60 cm, gør bagagehåndtering lettere. | - Bagagerummet har et trin på 10 cm mellem bagsædet og lastfladen. |
| - V2L-system giver mulighed for mobil strømforsyning op til 3,7 kW. | - Mærkbar vindstøj ved 130 km/h (67,3 dB(A)). |
| - Anhængerlast op til 750 kg, hvilket er imponerende for biltypen. | - Materialerne i kabinen består primært af hård plast. |
| - Moderne teknologi og praktiske funktioner. | - Begrænset plads på bagsædet og lavt til loftet for høje personer (over 1,85 m). |
| - Attraktivt design kombineret med elektrisk drift. | - Parkeringsassistenten kræver hyppigere justeringer. |
Renault R4 E-Tech Electric får fire stjerner i NCAP-testen fra maj 2025. Passagerbeskyttelsen vurderes til 79 %, og børnesikkerheden scorer 85 % af de mulige point. Stopafstanden fra 100 km/t er 34,4 meter, hvilket er gennemsnitligt for klassen.
ADAC giver bilen en samlet vurdering på 2,1 i familiekategorien. Køreoplevelsen vurderes til 2,8, mens langdistancekørsel scorer 3,2. CO2-udledningen i Ecotest måles til 85 g/km baseret på tysk el-mix.
Strømforbruget ligger på 17,0 kWh/100 km ifølge samme test.
Flere biler konkurrerer med Renault 4 E-Tech i den elektriske småbil- og SUV-klasse. Alle alternativer har kompakte mål og elektrisk drivlinje.
Alle nævnte modeller matcher i størrelse og funktionalitet samt tilføjer variationer i stil og teknologi.
Renault 4 E-Tech Electric har en rækkevidde på 345 km ved blandet kørsel. Ved bykørsel kan rækkevidden overstige 400 km. Batterikapaciteten på 52 kWh netto gør dette muligt.
Strømforbruget er ca. 12,5 kWh/100 km i byen og ca. 18,5 kWh/100 km uden for byen. På motorvejen stiger det til ca. 21,0 kWh/100 km.
Ved lave temperaturer eller meget motorvejskørsel reduceres rækkevidden markant. Garantien dækker batteriet ned til 240 km estimeret rækkevidde ved kapacitetsfald. En øko-scoring hjælper føreren med at optimere kørestilen for at forlænge rækkevidden.
Batteriet har en nettokapacitet på 52 kWh. Den bruttokapacitet er 55,2 kWh. Batteriet bruger NMC-teknologi (nikkel-mangan-cobalt) for høj effektivitet. Det kan oplades med både AC Type 2 og DC CCS Type.
Kapaciteten giver en rækkevidde på op til 349 km ifølge Ecotest-data. Batteriet inkluderer aktiv konditionering, som sikrer god præstation ved lave temperaturer.
En Renault 4 E-Tech kan lades nemt og hurtigt. Følg disse trin for at lade bilen korrekt:
Fuld opladning med et husholdningsstik (10 A, 2,3 kW) tager cirka 26 timer. Bruges en 11 kW wallbox, tager det kun 5,5 timer at oplade batteriet helt.
DC-hurtigopladning fra 10 % til 80 % tager kun 31 minutter med en gennemsnitlig effekt på 77,1 kW. Efter 10 minutters DC-ladning får man 15 kWh og omkring 101 km rækkevidde. Efter 20 minutter kan man få 27 kWh og ca.
181 km. Maksimal ladeeffekt kan nå op til 100 kW, hvilket vises i bilens display.
Renault 4 E-Tech Electric har en elektrisk motor med en effekt på 110 kW (150 hestekræfter). Motoren giver et maksimalt drejningsmoment på 245 Nm og driver forhjulene via et et-trins reduktionsgear.
Multi-Sense-knappen gør det muligt at skifte mellem forskellige kørselsindstillinger. Motorens rekuperationssystem kan justeres i fire niveauer, hvilket også muliggør én-pedal-kørsel.
Motoren yder 110 kW, hvilket svarer til 150 hk. Ydelsen placerer bilen blandt de kraftigste små el-SUV’er i sin klasse.
Den Renault 4 E-Tech Electric (52 kWh) Iconic har en tophastighed på 150 km/t. Hastigheden er elektronisk begrænset for at optimere rækkevidden. Begge motorvarianter, 120 og 150 hk, når samme tophastighed.
Test viser, at bilen nemt opnår denne hastighed i praksis.
Bilen forbliver stabil ved tophastighed, takket være hjul- og affjedringssystemets design. Sikkerhedssystemer som nødbremse fungerer også ved denne hastighed. Tophastigheden er konkurrencedygtig sammenlignet med andre elbiler i klassen.
Renault 4 E-Tech Electric Iconic med 52 kWh-batteri klarer 0-100 km/t på 8,2 sekunder. Motoren yder 150 hk og leverer sit maksimale moment fra start.
Den glidende acceleration skyldes bilens et-trins gear. Der sker ingen mærkbar effektreduktion ved accelerationen, så længe batteriet har mindst 70 % kapacitet.
Bilen er 4,14 meter lang og 2,03 meter bred inklusive sidespejle. Højden er 1,552 meter.
Drejeradius er 11 meter, hvilket gør den let at manøvrere i byerne. Tomvægten ligger på 1.537 kg, mens den maksimale nyttelast er 484 kg.
Bagagerummet rummer 330 liter under dækslet. Uden dæksel øges pladsen til 385 liter. Med bagsæderne lagt ned er der op til 660 liter. Maksimum nås ved at udnytte hele pladsen bag forsæderne, som giver 1.075 liter.
Bagagerumsklappen åbner elektronisk i Iconic-udgaven. Højden fra jorden til bagagerummets kant er 60 cm. En 20-liters beholder med håndtag er indbygget i bunden. Der er fire faste bagageøjer, men ingen frunk foran.
Anhængertræk fås som ekstraudstyr til Renault 4 E-Tech. Det kan trække op til 750 kg, både med og uden bremser.
Cykelholdere og små trailere er egnede til bilen. Dog passer anhængertræk ikke med alle fælge. Støttebelastningen står i manualen, og montering kræver specifikke dele.
Renault 4 E-Tech kan trække op til 750 kg. Dette gælder både bremset og ubremset anhænger. Anhængertrækket er fabriksgodkendt og kræver godkendte anhængere.
Brug af anhængertræk kan mindske bilens rækkevidde. Taglast og anhængerlast kan heller ikke kombineres fuldt ud. Maksimal støttebelastning på taget er 80 kg. Vægtdetaljer kan findes i bilens registreringsattest.
Fælge på en bil er vigtige for både design og kørsel. Renault 4 E-Tech Iconic tilbyder flere muligheder, der passer til dine behov.
Renault 4 E-Tech kræver vinterdæk, der passer til bilen. Dækkene skal opfylde bestemte krav for sikkerhed og ydeevne.
Vinterdæk giver godt vejgreb, men sikkerheden afhænger også af bilens systemer. Renault 4 E-Tech fik fire stjerner i Euro NCAP-testen i maj 2025. Bilen opnåede 79 % for passagerbeskyttelse og 85 % for børnesikkerhed.
Den har airbags foran og i siderne, men ikke til bagpassagerer. Nødbremsesystemet registrerer fodgængere og cyklister op til 85 km/t. Automatisk eCall aktiveres ved uheld, og bilen bremser automatisk efter en kollision.
Adaptiv fartpilot (ACC) leveres som standard.
Interiøret har to skærme. En 10-tommer digital tachometer (7 tommer i basis) og en 10,1-tommer touchskærm til infotainment. Materialerne består mest af hård plast, men finishen ser pæn ud.
Ambient belysning foran giver kabinen et moderne udtryk. Midterkonsollen har to kopholdere og mulighed for induktiv opladning af smartphone.
Bagagerummet inkluderer en integreret 20-liters beholder og fire bagageøjer til nem fastgørelse af ting. Bagsæderne kan foldes asymmetrisk, men der findes ingen midter-gennemladefunktion.
Dørlommerne er små og kan ikke rumme 1-liters flasker. Bageste læselys skaber skygger, og der mangler armlæn bagtil, hvilket kan være upraktisk for passagerer.
Pladsen i Renault 4 E-Tech er til fire voksne personer. Bagsædet kan være trangt for dem over 1,85 m. Hovedhøjden bagtil er også begrænset til denne højde.
Bagsædet mangler armlæn og polstrede armstøtter. Midterkonsollen giver dog ekstra benplads, da den ikke fylder på gulvet.
Renault 4 E-Tech har seks højttalere som standard. Bluetooth, DAB+ radio og USB-C er også inkluderet.
Harman/Kardon 410W-lydanlæg med otte højttalere og subwoofer kan tilkøbes. Systemet styres via bilens 10,1 infotainmentdisplay. Lydprofiler kan tilpasses i indstillingerne. Det understøtter integration med Apple CarPlay og Android Auto.
Renault 4 E-Tech understøtter smart teknologi. Bilen tilbyder integration med flere apps.
Disse apps sikrer en brugervenlig oplevelse bag rattet!
Bilen tilbyder Over-the-Air opdateringer (OTA). Softwaren opdateres automatisk uden behov for værkstedsbesøg.
Ejeren modtager de nyeste funktioner og forbedringer løbende. Det sikrer, at bilen altid er opdateret og kører med den mest aktuelle software.
Softwaren opdateres automatisk i Renault 4 E-Tech. Der findes også tilbehør og ekstraudstyr, som gør bilen mere praktisk og personlig.
Renault 4 E-Tech bruger flere moderne teknologier, der gør bilen smart og effektiv. Disse løsninger øger både komfort og funktionalitet.
En Renault R4 E-Tech Electric 150 Comfort Range (52 kWh) Iconic koster i 2024 780 kr i årlig ejerafgift. I Danmark koster alle elbiler det samme beløb, da de ikke udleder noget CO2 under kørsel.
En Renault 4 E-Tech skal typisk til service én gang om året. Serviceintervallerne kan variere afhængigt af bilens brug og kørte kilometer.
Mange værksteder, som Ejner Hessel, tilbyder serviceaftaler til elektriske biler. Det sikrer, at bilen holdes i topform.
Nogle dele på Renault 4 E-Tech kan kræve mere opmærksomhed over tid. Det er vigtigt at kende de typiske problemområder.
Garantien på Renault 4 E-Tech varer 2 år for bilen som helhed. Batteriet er dækket i 8 år eller op til 160.000 km, alt efter hvad der nås først. Garanti mod gennemrustning gælder i 12 år.
Lakgaranti dækker i 3 år.
Alle garantier sikrer reparation eller udskiftning af fejl helt uden ekstra omkostninger. Det gør ejerskabet mere trygt og forudsigeligt.
Renault 4 E-Tech kommer med en bilgaranti på 2 år. Lakken dækkes i 3 år, og der er 12 års beskyttelse mod gennemrust. Batteriet har en separat garanti på 8 år eller 160.000 km.
Hvis batteriets kapacitet falder under 70 procent i denne periode, aktiveres garantien.
Garantien dækker ikke almindelig slitage eller skader forårsaget af forkert brug. Service og reparationer skal udføres hos godkendte værksteder for at opretholde garantien.
Hvis du skal ud at investere i en ny bil, er det en god idé at dobbelttjekke oplysningerne fra denne side, da specifikationerne kan variere på de enkelte varianter der sælges i Danmark. Bilhandel kan ikke holdes ansvarlig for rigtigheden af indholdet. Oplysningerne på denne side er baseret på en række forskellige kilder, som kan være ufuldstændige, og der kan derfor forekomme ukorrekt information.
Oprettet 31.10.2025, 09.39.30
Opdateret 24.11.2025, 11.30.12
Brug for hjælp?