Guiden handler om Renault Clio ENERGY TCe 120 Intens (Årgang 06/2016 - 08/2018)
Renault Clio ENERGY TCe 120 Intens har en motorkapacitet på 87 kW (118 hk) og en 1,2 liters firecylindret turbobenzinmotor. Den har en gennemsnitlig brændstoføkonomi på 6 liter superbenzin pr.
100 km, ifølge ADAC EcoTest.
Clio kan trække en anhænger op til 1.200 kg (bremset) og 580 kg (ubremset). Udstyr inkluderer LED-forlygter og et manuelt seks-trins gearskifte som alternativ til dobbeltkoblingsgearkassen.
Der er også mulighed for at tilføje R-Link Evolution multimediesystem med TomTom navigation.
Indholdsoversigt
Renault Clio IV findes i flere varianter. Hver variant har sine egne funktioner og motorer.
Disse varianter dækker forskellige behov, fra økonomisk pendling til sporty kørsel.
Fordele | Ulemper |
---|---|
- Facelift i 2016 med LED-forlygter i Intens udstyrsvariant. | - Mangel på moderne assistentsystemer som kollisionsadvarsel og nødbremsesystemer. |
- Godt multimediesystem med 7-tommers touchscreen. | - Begrænset bagudsyn pga. brede bagstolper. |
- Standardfunktioner som radio, Bluetooth og USB-port. | - Høje partikelemissioner. |
- CO2-udledning på 162 g/km. | - Begrænset bagsædeplads og udsyn. |
- Brændstoføkonomi: 6 liter superbenzin pr. 100 km i ADAC EcoTest. | - Ingen adaptiv fartpilot eller vejbaneassistent. |
Renault Clio IV klarer sig middel i tests. Motorens støj er til stede, men dæmpes af vej- og vindstøj. I ADAC-testen fik den en blandet vurdering.
Clio IV mangler moderne assistancesystemer, bortset fra fartpilot og hastighedsbegrænser. Gennemsnitlig brændstoføkonomi er 6 liter superbenzin pr. 100 km. Testen omfatter også acceleration, bremselængde og indvendig støj.
Nissan Micra, Opel Corsa, Peugeot 208 og Volkswagen Polo er gode alternativer. Nissan Micra er kendt for sin pålidelighed og kompakte design. Opel Corsa har et stilfuldt interiør og god brændstoføkonomi.
Peugeot 208 tilbyder moderne teknologi og komfort. Volkswagen Polo er rummelig og har en stærk motor. Alle disse biler har lignende funktioner som Renault Clio IV, som LED kørelys og tågelygter.
Renault Clio ENERGY TCe 120 Intens bruger i gennemsnit 5,3 liter brændstof pr. 100km (20,0 km/L) Tankkapaciteten er 45 liter. Det betyder, at bilen kan køre op til 750 km på en fuld tank ifølge EcoTest-forbruget.
Dette gør den til et økonomisk valg for mange bilkøbere.
Renault Clio ENERGY TCe 120 Intens har en 4-cylindret benzinmotor. Motoren har en kapacitet på 1197 ccm.
Motoren yder en effekt på 87 kW (118 hk) ved 5000 omdrejninger i minuttet. Den har et maksimalt drejningsmoment på 205 Nm ved 2000 omdrejninger i minuttet.
Renault Clio ENERGY TCe 120 Intens har 118 hestekræfter (hk). Dette giver bilen en stærk og effektiv motor.
Tophastigheden for en Renault Clio ENERGY TCe 120 Intens er 182 km/t. Motoren yder 118 hestekræfter og har et drejningsmoment på 205 Nm. Med denne kraftfulde motor kan bilen accelerere fra 0-100 km/t på blot 9 sekunder.
Dette gør den til en hurtig og responsiv bil for sin klasse.
Bilen er let med en vægt lige under 1,2 ton. Den har også en god tankkapacitet på 45 liter, hvilket giver en rækkevidde op til 750 km ifølge EcoTest-forbruget. Dette betyder færre stop ved tankstationen og mere tid på vejen.
Renault Clio ENERGY TCe 120 Intens går fra 0-100 km/t på 9,0 sekunder. Dette viser bilens hurtige acceleration.
Denne model har også en tophastighed på 182 km/t. Motoren er kraftig nok til at give en glat og hurtig kørsel.
Længden på en Renault Clio IV er 4063 mm. Bredde er 1732 mm, og højden er 1448 mm. Bilen vejer 1165 kg uden last. Med last kan den veje op til 494 kg mere. Dette gør bilen let nok til de fleste behov.
Bagagerummet rummer 300 liter i normal tilstand. Med bagsæderne klappet ned øges pladsen til 1146 liter. Det giver god plads til ture og indkøb.
Renault Clio IV har et bagagerum på 285 liter. Uden bagagerumsdækslet kan det udvide til 365 liter. Med bagsæderne klappet ned, får man op til 940 liter plads. Men der er en stigning mellem bagagerumsbunden og ladekanten.
Ja, man kan få anhængertræk på en Renault Clio IV. Den kan trække op til 1.200 kg, hvis anhængeren har bremser. Uden bremser må den trække op til 580 kg.
Nyttelastkapaciteten er på 444 kg. Biltaget kan bære 80 kg, og anhængertrækket kan klare 75 kg.
En Renault Clio IV kan trække anhængere med en totalvægt på op til 1.200 kg, hvis anhængeren har bremser. Hvis anhængeren ikke har bremser, må den trække op til 580 kg. Nyttelasten på anhængertrækket er 75 kg.
Renault Clio IV tilbyder forskellige fælgmuligheder. Disse giver bilen både stil og funktionalitet.
Forskellige designs findes, fra klassiske til moderne stilarter. Man kan også få vinterdæk tilpasset disse fælge for sikker kørsel i koldt vejr.
Vinterdæk er vigtige for sikker kørsel. Vælg de rigtige dæk for at få den bedste ydeevne.
Sørg altid for at tjekke dækkenes dimensioner før køb.
Renault Clio IV har fået en samlet vurdering på 2,4 ud af 5 fra ADAC. Bremseafstanden er 36,8 meter fra 100 km/t. Bilen mangler moderne assistancesystemer som nødbremsesystem og vognbaneassistent.
Forsikringsklassificeringen ligger mellem klasse 18/18/19 og 19/26/25. CO2-udledningen er 162 g/km, med en miljøtestscore på 29 ud af 60.
Interiøret i en Renault Clio IV er brugervenligt og tilpasset forskellige førere. Det har et læderrat og moderne betjeninger. Sæderne er komfortable, og materialerne føles solide.
De skjulte håndtag på de bageste døre kan dog gøre indstigning mindre ergonomisk. Bagagerummets volumen er 285 liter, men med udtaget bagagerumsdæksel kan det udvides til 365 liter.
Renault Clio IV har plads til op til 5 personer. Førersædet kan justeres langsgående. Det giver nok benplads til personer, der er op til 2 meter høje.
Renault Clio IV har et FM/AM og DAB-radio som standardlydsystem. Det inkluderer Bluetooth-håndfri funktion og AUX- og USB-porte.
R-Link Evolution multimediesystem med TomTom navigation kan tilføjes mod tillæg. Android Auto er også tilgængeligt for at koble smartphones, men CarPlay for iOS-brugere er ikke tilgængeligt.
Renault Clio IV har mange nyttige apps. Disse gør kørsel sjovere og sikrere.
Disse apps hjælper dig både før og under kørsel med Renault Clio IV.
Softwaren i en Renault Clio IV opdateres ikke automatisk. Hvis der er behov for en opdatering, skal man besøge en autoriseret værksted. Dette gælder også for modeller som Renault Clio ENERGY TCe 120 Intens fra årgang 2016-2018.
Renault Clio IV kommer med masser af tilbehør og ekstraudstyr. Her er en liste over, hvad du kan få til din bil:
Med denne liste kan du nemt udstyre din Renault Clio IV efter dine behov og ønsker!
Bilen har LED forlygter og Xenon/LED-lys. Den bruger også adaptiv affjedring, regnsensorer og parkeringshjælp. Fartpilot gør kørslen lettere på motorvejen. En 7-tommers touchscreen multimediesystem giver mulighed for smartphone-forbindelse via Android Auto.
Sikkerhedsfunktionerne omfatter airbags, kollisionadvarsel, nødbremsesystem og vognbaneassistent. Dette giver ekstra tryghed. Diesel partikel filter er inkluderet for at reducere forurening.
Automatisk start/stop teknologi hjælper med at spare brændstof.
En Renault Clio IV koster i 2024 ca. fra 780 kr til 4.380 kr i årlig ejerafgift.
Bemærk, at ejerafgiften kan variere lidt fra den ene variant til den anden, da den bl.a. er afhængig af hvor langt bilen kører på literen, og dermed hvor meget CO2 den udleder. På TjekBil kan du slå en konkret bil op og tjekke den præcise ejerafgift.
Renault Clio IV skal til service hvert år eller hver 30.000 km, hvad end der kommer først. Bilen tilpasser intervallet baseret på kørestil.
Regelmæssig service sikrer, at bilen kører optimalt og forlænger dens levetid. En god vedligeholdelse kan også forhindre dyre reparationer i fremtiden.
ESP-systemet på en Renault Clio IV har ofte problemer. Det samme gør sig gældende for partikelemissionen, som er høj i denne model. Moderne assistancesystemer som nødbremsesystem og vognbaneassistent mangler, hvilket kan føre til flere driftsproblemer.
Der er desuden nogle problemer med materialernes holdbarhed. Det klargjorte materiale og finish har visse besparelser i detaljerne, som kan give udfordringer over tid. Begrænset rundsyn på grund af brede bageste søjler påvirker synligheden og kan føre til skader.
Garantien på en Renault Clio IV dækker i 2 år generelt. Derudover er der en særlig garanti mod rust på 12 år. Dette giver dig tryghed, især hvis du kører meget i Danmark.
Garantien omfatter reparationer og udskiftning af defekte dele. Det betyder, at du ikke skal bekymre dig om dyre reparationer inden for de første to år. Rustgarantien sikrer, at bilen holder sig pæn og fri for korrosion.
Garantien på en Renault Clio IV dækker mekaniske og elektriske dele i 2 år. Denne garanti sikrer, at hvis bilen får problemer, bliver reparationerne dækket uden ekstra omkostninger.
Det er vigtigt for dem, der overvejer at købe en cykel eller Peugeot 107, at vide, at Clio IV også har en 12-års rustgaranti.
Rustgarantien beskytter mod gennemtæring af karosseri. Dette betyder, at hvis bilen begynder at ruste igennem, vil Renault reparere det uden beregning inden for garantiperioden. Det giver ro i sindet ved køb af en brugt Renault Clio IV.
Hvis du skal ud at investere i en ny bil, er det en god idé at dobbelttjekke oplysningerne fra denne side, da specifikationerne kan variere på de enkelte varianter der sælges i Danmark. Bilhandel kan ikke holdes ansvarlig for rigtigheden af indholdet. Oplysningerne på denne side er baseret på en række forskellige kilder, som kan være ufuldstændige, og der kan derfor forekomme ukorrekt information.
Oprettet 17.12.2024, 11.11.07
Opdateret 17.12.2024, 11.11.07
Brug for hjælp?