Guiden handler om VW ID.3 GTX (Årgang 05/2024 og frem)
Volkswagen ID.3 GTX har en høj grundpris. Mange funktioner som sædevarme kræver ekstra udstyrspakker. Anhængertræk tilbydes ikke, men cykelholder (støttebelastning 75 kg) er muligt. Nyttelasten er lav på kun 449 kg.
Standardudstyret inkluderer IQ.LIGHT LED-forlygter med matrix-system. Adaptiv dæmpningsregulering (DCC) kan købes for bedre komfort, men er ikke et must. Garantien dækker bilen i 2 år og batteriet i 8 år/160.000 km til mindst 70% kapacitet.
Bilens vægt er cirka 1.981 kg.
Indholdsoversigt
Volkswagen ID.3 kommer i flere forskellige varianter. Hver model har sit eget fokus og unikke funktioner.
Volkswagen ID.3 byder på en række fordele og ulemper, som kan være afgørende for potentielle bilkøbere. Tabellen herunder opsummerer nøglepunkterne.
| Fordele | Ulemper |
|---|---|
| - Høj komfort under kørsel. | - Lav nyttelast på kun 449 kg. |
| - Lavt elforbrug på 16,3 kWh/100 km (inkl. ladetab). | - Ingen mulighed for anhængertræk. |
| - Praktisk rækkevidde på 530 km, ifølge ADAC Ecotest. | - Ingen taglast tilladt. |
| - Pladsforholdene foran er gode. | - Mange funktioner kræver dyre pakker. |
| - Fremragende ydeevne og acceleration. | - Høj indkøbspris sammenlignet med alternativer. |
| - Kvaliteten af interiør er forbedret markant efter lanceringen. | - Ingen mulighed for reservhjul, kun dækreparationssæt. |
| - Bagakslen har tromlebremser for bedre korrosionsbeskyttelse. |
ADAC Ecotest viser et forbrug på 16,3 kWh/100 km inkl. ladetab ved AC-ladning på 11 kW. Bilen har en rækkevidde på 530 km under blandede forhold. CO2-udledningen er beregnet til 82 g/km med tysk strøm.
Euro NCAP gav bilen fem stjerner for sikkerhed og en score på 87 % for passagerbeskyttelse. Støjniveauet inde i bilen måles til 66,1 dB(A) ved 130 km/t. Bremselængden fra 100 til 0 km/t er gennemsnitligt 35,2 meter på ti forsøg.
ADAC vurderer komforten til 2,2 og sikkerhed til 1,6.
Volkswagen ID.3 har flere alternativer på elbilmarkedet. Disse biler tilbyder lignende funktioner og muligheder.
En Volkswagen ID.3 GTX kan køre over 600 km under ideelle forhold. ADAC Ecotest viser en praktisk rækkevidde på cirka 530 km ved blandet kørsel.
Elforbruget er målt til 16,3 kWh/100 km inklusiv ladetab. God aerodynamik og effektiv klimaanlæg hjælper med at forlænge rækkevidden. Ved blid hverdagskørsel er op til 600 km muligt.
Batteriet i en Volkswagen ID.3 GTX har en brutto kapacitet på 84 kWh. Den netto kapacitet er 79 kWh, som bilen bruger til kørsel.
Batteriet kan oplades med op til 185 kW, når der bruges DC-ladning. Ved AC-ladning kræver en fuld opladning 87,0 kWh på grund af energitab. Batteriet er tungt og bidrager mest til bilens vægt.
En Volkswagen ID.3 kan oplades på flere måder. Det kræver kun en ladestander eller stik, der passer til bilen.
Opladningstiden for en Volkswagen ID.3 GTX afhænger af strømstyrken. Med et 1-faset stik (230 V, 10 A) tager en fuld opladning 38-67 timer. Et 3-faset stik (230 V, 16 A) reducerer tiden til 8-21 timer.
Opladning med 11 kW (AC) tager normalt 8-12 timer.
DC-hurtigladning ved 200 kW giver 10-80% opladning på kun 31 minutter. Batteriets kapacitet er 79 kWh netto, hvilket kan give længere tid ved lavere effekt. Temperaturen på batteriet påvirker også opladningshastigheden.
Der er ikke mulighed for opladning via to-faset stik.
Volkswagen ID.3 GTX bruger en permanent magnet-synkronmotor. Motoren er placeret på bagakslen og giver baghjulstræk.
Den findes i to varianter: 210 kW (286 hk) og 240 kW (326 hk, performance). Motorens moment er 545 Nm. Gearkassen er en 1-trins reduktionsgear. Motoren er vibrationsfri og støjsvag, selv under høj belastning.
Standardvarianten af ID.3 GTX leverer 286 hk med en motoreffekt på 210 kW. Performance-versionen yder 326 hk og har en motoreffekt på 240 kW. Begge varianter har et maksimalt drejningsmoment på 545 Nm, som sikrer kraftfuld acceleration og nemme overhalinger.
Volkswagen ID.3 GTX har en elektronisk begrænset tophastighed på 180 km/t. Performance-varianten når op til 200 km/t. Den høje hastighed overgår mange andre elbiler i samme klasse.
Stabilitet ved høje hastigheder sikres af lang akselafstand og avanceret trækkontrol. Bilen accelererer uden krafttab til sin maksimale hastighed. Motorstøj mærkes ikke selv ved topfart.
Begrænsningen beskytter batteri og drivlinje mod unødigt slid.
Standard GTX går fra 0-100 km/t på 5,9 sekunder. Performance-varianten gør det lidt hurtigere, nemlig på 5,7 sekunder.
Overhalingsacceleration fra 60-100 km/t tager kun 2,9 sekunder. Fra 80-120 km/t sker det på 3,8 sekunder. Bilen vejer omkring 2 tons, men elmotorens kraftige trækkraft sikrer stadig hurtige accelerationer.
Volkswagen ID.3 måler 4.264 mm i længden, 1.809 mm i bredden og 1.564 mm i højden. Den har en vendediameter på 9,9 meter til venstre og 10,6 meter til højre.
Benyttet trafikareal er 8,83 m², og luftmodstanden (cw) er 0,27 med et frontareal på 2,36 m². Tomvægten er 1.981 kg. Dækstørrelsen er 215/45 R20.
Bagagerummet i en Volkswagen ID.3 rummer 385 liter som standard. Når bagsæderne lægges ned, øges kapaciteten til 1.267 liter. Fjernes det øverste dæksel, kan der opnås 435 liter plads.
Under gulvet findes yderligere 5 liter opbevaring. Højden på læssekanten er 77 cm over jorden. Gulvet i høj position har en indvendig stigning på 6,5 cm. Der er også mulighed for gennemgang, hvis man skal transportere lange genstande som ski.
Anhængertræk kan ikke fås til Volkswagen ID.3 GTX. Hverken standard- eller performance-versionen tilbyder denne mulighed. Anhængerlasten er 0 kg, både bremset og ubremset, hvilket kan begrænse transportmulighederne.
Taglast er heller ikke mulig, da den er vurderet til 0 kg. En cykelholder kan dog monteres som ekstraudstyr. Støttebelastningen for cykelholderen er op til 75 kg. Alternativ transport af større ting kræver en anden bil.
Volkswagen ID.3 har ingen anhængertræk. Den maksimale anhængerlast er 0 kg, både for bremset og ubremset vægt.
Cykler kan transporteres med en speciel cykelholder, som understøtter op til 75 kg. Transport af trailere eller campingvogne er ikke muligt.
Fælgene på en Volkswagen ID.3 påvirker både udseende og kørsel. Størrelse og design kan tilpasses efter behov og smag.
Vinterdæk til en Volkswagen ID.3 skal vælges med omtanke. Det sikrer sikkerhed, køreegenskaber og optimal ydeevne.
Volkswagen ID.3 har fået fem stjerner i Euro NCAP-test. Passagersikkerheden scorer 87 %, og børnesikkerheden ligger på 89 %. Fodgængerbeskyttelsen når 71 %.
Front-, side- og hovedairbags er standard, men der mangler bageste sideairbags og knæairbags. Nødbremsesystem og vognbaneassistent øger sikkerheden. Automatisk nødopkald aktiveres via SIM-kort i bilen.
Kabinen føles rummelig og luftig med store vinduer og en bred forrude. Materialerne er opgraderet for at skjule hård plast. Ambient belysning med 10 farver er standard, mens 30 farver kan tilkøbes.
Forsæderne kan justeres elektrisk og har hukommelsesfunktion som ekstraudstyr. Indstigningen er nem takket være en sædehøjde på 49 cm i laveste position. Der er plads til 1,5 L flasker i fordørene og 1 L i bagdørene.
Rattet har berøringsfølsomme flader, men nogle brugere synes ikke godt om det. Bageste sæder giver komfort til hverdag, men de mangler støtte på lange ture.
Volkswagen ID.3 GTX har plads til 5 personer. Bagsædet har rum til tre, og de to yderste pladser kan bruges til børnesæder.
Kabinen føles rummelig og behagelig for både børn og voksne.
Volkswagen ID.3 kan fås med et Beats Audio lydsystem som ekstraudstyr. Systemet giver klar og kraftig lyd til musikelskere.
Lydsystemet inkluderer flere højtalere og en subwoofer. Det skaber en god lydoplevelse i bilen. Induktiv opladning til smartphones kan også tilkøbes sammen med dette system.
Volkswagen ID.3 tilbyder flere apps, der gør kørsel og ejerskab smartere. Disse apps giver kontrol, overblik og underholdning.
Softwareopdateringer udføres over-the-air. Bilen henter dem automatisk via internettet. Føreren behøver ikke besøge et værksted. Funktionen sikrer, at bilen altid har den nyeste software fra Volkswagen Aktiengesellschaft.
Volkswagen ID.3 tilbyder mange muligheder for ekstraudstyr. Dette kan gøre bilen mere komfortabel og praktisk.
En Volkswagen ID.3 har moderne teknologi til elbiler. Den giver både komfort og effektivitet.
En VW ID.3 GTX koster i 2024 780 kr i årlig ejerafgift. I Danmark koster alle elbiler det samme beløb, da de ikke udleder noget CO2 under kørsel.
En Volkswagen ID.3 skal normalt til service hvert andet år eller efter 30.000 km, alt efter hvad der kommer først. Elbiler som Volkswagen ID.3 kræver mindre vedligeholdelse end benzinbiler, fordi de har færre bevægelige dele.
Service inkluderer typisk kontrol af bremser, batteri og softwareopdateringer. Det er vigtigt at følge producentens anbefalinger for at sikre optimal ydelse.
Nogle dele på en Volkswagen ID.3 kan oftere kræve reparation end andre. Det skyldes brug, slid og teknologiens kompleksitet.
Garantien på Volkswagen ID.3 dækker batteriet i 8 år eller op til 160.000 km. Kapaciteten må dog ikke falde under 70% i denne periode. Bilen har også 2 års garanti generelt. Derudover gives en 12-årig rustgaranti, som beskytter mod gennemtæring af karosseriet.
Bilen har 2 års garanti. Batteriet har 8 års garanti eller op til 160.000 km. Batteriet skal bevare mindst 70% kapacitet for at være dækket. Skader, som påvirker batteriets rækkevidde, kan betyde, at garantien ikke gælder.
Hvis du skal ud at investere i en ny bil, er det en god idé at dobbelttjekke oplysningerne fra denne side, da specifikationerne kan variere på de enkelte varianter der sælges i Danmark. Bilhandel kan ikke holdes ansvarlig for rigtigheden af indholdet. Oplysningerne på denne side er baseret på en række forskellige kilder, som kan være ufuldstændige, og der kan derfor forekomme ukorrekt information.
Oprettet 18.11.2025, 16.14.13
Opdateret 21.11.2025, 13.00.22
Brug for hjælp?