Denne uge testede Bilhandel en spændende nyhed og et begyndende ikon. Den nye udgave af Dacia Duster med hybridmotor. Med en attraktiv pris, der dog kan få øjnene til at løbe i vand, har Duster meget at byde på.
Duster ankom til Danmark i 2014 og blev hurtigt populær blandt danske familier. Dengang blev en rummelig firehjulstrækker præsenteret til en meget konkurrencedygtig pris, og især anden generation gjorde Duster til en favorit med fuldt udstyr og firehjulstræk til omkring 250.000 kr. Men tiderne har ændret sig, og med stigende priser på alt fra madvarer til biler starter den nye Duster nu fra 309.990 kr. Testbilen, vi kørte, kostede 319.990 kr. Det er en betydelig prisstigning, men til gengæld får man en ny hybridmotor, som er en spændende tilføjelse til Duster. Hybridmotoren, som ikke kræver opladning, kombinerer en 1,6-liters benzinmotor på 94 hk med et 1,2 kWh batteri, hvilket giver en samlet systemydelse på 140 hk. Desværre fås Duster ikke længere med firehjulstræk i Danmark, da det formentlig ville gøre den for dyr. Ønsker man firehjulstræk, må man kigge på den større Dacia Bigster, som har en 1,3-liters turbobenzinmotor med 130 hk.
Designet på den nye Duster er særdeles vellykket og udstråler en rå, offroad-agtig attitude. Når man sidder bag rattet, giver den store motorhjelm en følelse af at køre i serøs OFF-ROADER. Udvendigt fremstår Duster robust med sort plastik omkring bilen og en flot farve på testbilen, der understreger dens ruggede look. Indvendigt har kabinen fået en markant opgradering. Selvom materialerne stadig føles lidt billige, ser kabinen nu rigtig flot ud, og er nærmest en revolution for Dacia. Den nye 10" touchskærm understøtter Apple CarPlay og Android Auto og har mulighed for at tilføje apps, men skærmen føles ikke særlig responsiv Desværre mangler Duster adaptiv fartpilot og har kun et traditionelt fartpilot, hvilket betyder, at føreren selv skal bremse for at undgå den forankørende bil. Det er lidt ærgerligt. Derudover savnes muligheden for at justere armlænet fremad. På plussiden sidder man godt i sæderne, og under testen kørte jeg fra København til Aarhus uden problemer eller stop. Brændstoføkonomien er også imponerende. Duster er opgivet til 20 km/l, og vi målte omkring 18 km/l, hvilket er godkendt for en bil af denne størrelse. Derudover rummer Duster Hybrid 430 liter beggerumsplads og op til 1.545 liter med bagsæderne lagt ned.
Dacia har altid haltet lidt på køreoplevelsen, men den nye Duster er ikke bare den bedst kørende Duster til dato – det er også den bedste Dacia, vi har prøvet. Styretøjet føles levende, hvilket var en positiv overraskelse sammenlignet med tidligere modeller som Sandero med CVT-gear, der føltes livløse. Selvom Duster ikke er sportslig, kan den sagtens følge med biler som VW T-Cross eller andet fra den sydlige del af Europa. Hybridmotoren er en perle. Selv uden strøm på batteriet føles de 94 hk fra benzinmotoren ikke sløve, og med fulde 140 hk accelererer Duster overraskende friskt. Dacias MultiMode-gearkasse med fire trin minder lidt om et CVT-gear ved acceleration, så Duster trives bedst ved rolig kørsel frem for at blive behandlet som en sportsvogn, hvilket den heller ikke er bygget til. Når elmotoren tager over, kører bilen lydløst i byen ved 50 km/t, hvilket er en fornøjelse. Elmotoren kan dog ikke opretholde kørslen længe, før benzinmotoren tager over med et markant brøl fra den firecylindrede motor. På motorvejen oplevede jeg kortvarigt el-kørsel ved 100 km/. Støjniveauet stiger ved 110 km/t og opefter. Den har en funktion der hedder E-SAVE. Aktiveres denne funktion, slår den elmotoren fra og benzinmotoren kan hurtigere oplade batteriet end funktionen var slået fra. Kort skrevet er Duster blevet betydeligt mere komfortabel til længere ture og er en bedre rejsebil end tidligere.
Jeg blev oprigtigt charmeret af den nye Duster. Den har mere sjæl og charme end nogensinde, er nem og behagelig at køre på langtur, og hybridmotoren gør den økonomisk. Jeg savnede dog muligheden for at tilkøbe Dacias såkaldte Sleep Pack, som inkluderer en madras til bagagerummet, men dette er desværre ikke tilgængeligt i Danmark. Motoren er ikke en raket, men for de fleste vil den være rigeligt hurtig. Den største udfordring er prisen, som gør Duster svær at sælge i Danmark. Hvis du overvejer en Duster, anbefaler jeg også at kigge på den større Bigster, især hvis firehjulstræk er vigtigt.
Forfatter
Christian Koed
Motorjournalist med en stor passion for biler i alle afskygninger
Mit arbejde spænder fra at anmelde de nyeste bilmodeller til at dykke ned i historier
og unikke fortællinger, der fortæller deres egen historie. Jeg elsker at teste nye biler
og dele mine erfaringer med fokus på for formidle min viden videre med artikler eller
video.
Brug for hjælp?