Kort om GAC Aion UT.
Den kinesiske bilproducent GAC har længe haft ambitioner om at indtage det europæiske marked, og de tager nu endnu et skridt i den retning. Efter lanceringen af en ny elektrisk crossover GAC Aion V, præsenterer GAC nu en model, der ser ud til at passe perfekt til de europæiske bilkøberes behov. Mød GAC Aion UT, en elektrisk hatchback på størrelse med VW ID.3 og MG4.
GAC Aion UT placerer sig i det, vi traditionelt kalder Golf-klassen. Med sine kompakte mål – lidt over 4 meter i længden og 1,5 meter i højden – har bilen de samme proportioner som konkurrenterne VW ID.3, MG4, Cupra Born og BYD Dolphin. Designmæssigt trækker Aion UT klare paralleller til ID.3, som sandsynligvis er en af de modeller, GAC sigter efter at udfordre.
I Kina er Aion UT prissat overraskende lavt. Til sammenligning koster den billigste MG4 på det danske marked under 210.000 kr. med et 49 kWh-batteri. Selvom GAC endnu ikke har offentliggjort batteristørrelsen på Aion UT, ved vi, at den lanceres med en enkelt elmotor på 136 hk. Hvis modellen skal klare sig på det europæiske marked, er det sandsynligt, at den bliver udstyret med et større batteri for at kunne konkurrere med de etablerede spillere.
Selvom vi endnu ikke har fået bekræftet, om Aion UT finder vej til Europa, kan vi konstatere, at GAC har travlt med at forberede sig til markedet. Til næste år forventes det, at deres Aion V, en elektrisk SUV, officielt lanceres i Europa.
Vi ser frem til at lære mere om både Aion UT og GAC’s øvrige modeller. Kan kineserne igen levere en prisstærk udfordrer til de etablerede europæiske mærker? Det bliver spændende at følge udviklingen.
Forfatter
Christian Koed
Motorjournalist med en stor passion for biler i alle afskygninger
Mit arbejde spænder fra at anmelde de nyeste bilmodeller til at dykke ned i historier
og unikke fortællinger, der fortæller deres egen historie. Jeg elsker at teste nye biler
og dele mine erfaringer med fokus på for formidle min viden videre med artikler eller
video.
Brug for hjælp?