Bilhandel
Søg

Sælg din bil gratis

lockIcon

Log ind

Opret bruger

downArrowWhiteSpace
Menu

KIA EV6 GT

KIA EV6 MED 650 HESTEKRÆFTER - OG VI HAR KØRT DEN!

Denne uge var en af de mere spændende uger, da vi havde nøglerne til den nye og meget hurtige KIA EV6 GT. Tidligere i år testede vi den faceliftede EV6, som vi anså for at være en af de bedste elbiler i sin klasse. GT er grundlæggende den samme bil, og alligevel ikke. Den tilbyder ikke samme rækkevidde, men til gengæld får man en vanvittigt hurtig elbil, som både er sjov og mere komfortabel at køre.

En uge med fart og power

Udvendigt er det ikke nemt at se, at VI har med en af de helt vilde versioner at gøre. Forskellen mellem en EV6 GT og en EV6 GT-Line kan være svær at spotte, medmindre man ved, hvad man skal kigge efter. I GT’s tilfælde er de grønne bremsekalibre det mest iøjnefaldende kendetegn. Indvendigt er den også anderledes, men mere om det længere nede.  Sidste år kørte vi den tidligere EV6 GT, som vi dog aldrig nåede at anmelde, da vi kun havde den til test i ganske få dage. Jeg husker dog, at den var hurtig, men haltede på rækkevidden, og så var komforten heller ikke særlig imponerende. Det har KIA gjort noget ved i den opdaterede model. Den er blevet meget mere komfortabel. Sæderne ligner de forrige, men alligevel sidder man bedre i dem. I EV6 GT sidder du lavere end i den almindelige EV6, hvilket gør køreoplevelsen mere intens – næsten som i en sportsvogn, i det omfang en tung SUV nu kan tillade det. Batteriet er vokset til 88 kWh mod tidligere 77,4 kWh. Prisen for EV6 GT starter fra 499.999 kr., men testbilen var udstyret med den matte blå lakering til 23.999 kr.

En Sportsvogn Du Kan Holde Ud Af At Køre Langt i

Kabinen i EV6 GT adskiller sig markant fra den mere civile EV6. Som nævnt har den sportslige sæder, der både støtter og samtidig giver højere komfort end tidligere. EV6 GT er en elbil, de fleste sagtens kan køre langt i - også passagererne på bagsædet. Pladsforholdene er fortsat blandt de bedste i klassen. Foran finder føreren samme store touchskærm samt den smarte mindre skærm nedenunder, hvor man kan styre lyd, klima og andre basale funktioner. Løsningen fungerer overraskende godt: ét tryk på en knap, og undermenuen skifter fra lyd til klimaanlæg. Selvom det ikke er fysiske knapper, er det stadig nemmere end at navigere i underliggende menuer. Rattet er unikt for GT og har en stor grøn knap med “GT” på. Trykker du på den, er EV6 GT klar til at bringe alle sine kræfter ned på asfalten. Bagagerummet rummer 530 liter, og med bagsæderne lagt ned er der 1.320 liter.

Intet Er Hurtigere End Dig På Vejen 

Det er bag rattet, at EV6 GT virkelig viser sit potentiale. Den skriger efter at komme ud på landevejen og elsker at blive presset gennem skarpe sving. Den føles nem og sikker at styre ved høj fart og viser sig hurtigt at være langt mere agil, end man skulle tro. Undervognen er smidig uden at være alt for hård. Den tager bumpene godt uden at sende stød gennem kroppen. Sammenlignet med forgængeren er den markant bedre, og i forhold til andre performance-SUV’er i samme størrelse er EV6 GT nok den bedste, vi har prøvet, med et stærkt kompromis mellem sportslighed og komfort. VI har også kørt i SMART # 3 BRABUS.  Den kan desuden hurtiglade med op til 258 kW. Ydelsen er 605 hk, eller op til 650 hk i “Boost Mode”. Forskellen er dog svær at mærke. Kort sagt: den er ekstremt hurtig! Med en topfart på 260 km/t er det imponerende for en elbil. Ulempen er forbruget. KIA oplyser en rækkevidde på op til 450 km, men i praksis er 400 km mere realistisk ved blandet kørsel. Det er dog en klar forbedring i forhold til forgængeren, hvor vi sjældent nåede over 300 km. Et sjovt party trick er de simulerede gearskift, som først blev introduceret i Hyundai Ioniq 5 N. Selvom det føles overraskende realistisk, er det mere gimmick end reelt brugbart. Et område, hvor bilen skuffer, er fartpiloten. Når den endelig er aktiveret, fungerer den fint, men måden at aktivere den på føles kluntet. Systemet skal aktiveres flere gange, før det virker, og i vores optik skal en fartpilot bare fungere første gang.

Største Udfordring Kommer Fra EV6 Selv

EV6 GT er svær at placere. Den er ekstremt hurtig, men for de fleste vil en EV6 GT-Line med 325 hk være rigelig, og til 100.000 kr. mindre. Der skal et trænet øje til at kende forskel på en GT og en GT-Line, og bilen giver ikke samme “wow-effekt” visuelt, som dens præstationer ellers kunne antyde. På en racerbane viser den sit sande jeg, men hvor ofte får man egentlig den mulighed? 

Skrevet af: Christian Koed den 06.10.2025

Hurtige genveje

Bilhandel.dk

Cookieindstillinger

Brug for hjælp?

Bilhandel