Bilhandel tog turen til Sverige for at testkøre to nye modeller fra det Geely-ejede mærke Lynk & Co. Mærket sælges endnu ikke i Danmark, men det kan meget vel ændre sig snart.Efter en kort flyvetur fra København til Arlanda, Stockholms største lufthavn, blev vi transporteret til Ellery Beach House, hvor to biler ventede: Lynk & Co’s første elbil, 02, og en opdateret version af den Volvo XC40-baserede 01.
Den største nyhed er uden tvivl Lynk & Co 02, en 100% elektrisk crossover, der deler platform og teknik med biler som Volvo EX30 og Zeekr X. Designet er skarpt og moderne, præget af en skandinavisk æstetik, som vi kender fra Geelys svenske bilproducenter.
Køreegenskaberne er imponerende. Efter blot to timers testkørsel stod det klart, at 02 leverer samme sportslige DNA som Polestar 2. Dog mangler den Googles Android-baserede infotainmentsystem, som vi kender fra Polestar. I stedet har Lynk & Co udviklet deres eget system, hvilket desværre ikke føles helt så intuitivt.
Kabinedesignet er minimalistisk med kun få fysiske knapper. Knapperne, der findes i dørsiderne og i bunden af skærmen, er dog velplacerede og brugervenlige. Pladsen i kabinen er overraskende god – især for bagsædepassagererne, som får langt bedre komfort end i både EX30 og Polestar 2. Bagagerummet på 415 liter kan dog være en begrænsning for nogle.
Specifikationer:
Et særligt højdepunkt er bilens unikke "delefunktion", der gør det muligt at dele bilen via en app, lidt som AirBnB for biler. Funktionen var dog endnu ikke aktiv i testbilen.
Den anden bil på programmet var Lynk & Co 01, en plug-in hybrid SUV, der næste år får en facelift samt en ny motor.
01 er bygget på en ældre Volvo XC40-platform, men både design og teknologi er opdateret til moderne standarder. Motoren er en nyudviklet 1,5-liters firecylindret turbo kombineret med en elmotor, der yder 280 hk og 535 Nm. Den nye 8-trins automatgearkasse er en klar forbedring fra tidligere versioners 7-trins gearkasse.
Under kørslen føles 01 solid og komfortabel. Den er ikke en performancebil, men tilbyder alligevel en stabil og behagelig køreoplevelse, der passer perfekt til lange ture. På ren el kan den køre op til 75 km, men desværre var testbilen næsten tømt for strøm, så størstedelen af testen foregik på benzinmotoren alene.
Indvendigt adskiller 01 sig markant fra Volvo XC40 med et eget kabinedesign og en stor 15" touchskærm. Materialerne føles gennemgående mere luksuriøse, hvilket er imponerende for prisklassen.
Specifikationer:
Lynk & Co 02 og 01 demonstrerer tydeligt mærkets potentiale. 02 imponerer som en velkørende elbil, der konkurrerer godt mod etablerede modeller som Polestar 2 og Volvo EX30. 01 fremstår som en luksuriøs og økonomisk familiebil til en attraktiv pris, især på det svenske marked.
Det bliver spændende at se, om Lynk & Co snart finder vej til Danmark. Hvis prissætningen kan holdes konkurrencedygtig, har mærket gode chancer for at vinde danske bilkøberes gunst.
Vi krydser fingre for Lynk & Co!
Forfatter
Christian Koed
Motorjournalist med en stor passion for biler i alle afskygninger
Mit arbejde spænder fra at anmelde de nyeste bilmodeller til at dykke ned i historier
og unikke fortællinger, der fortæller deres egen historie. Jeg elsker at teste nye biler
og dele mine erfaringer med fokus på for formidle min viden videre med artikler eller
video.
Brug for hjælp?