Bilhandel
Søg

Sælg din bil gratis

lockIcon

Log ind

Opret bruger

downArrowWhiteSpace
Menu

Renault Captur 1,3 TCe DCT

CAPTUR forbedre for 2025

Renault Captur fortsætter sin rejse ind i 2025 i et segment, der efterhånden er under pres – nemlig de mindre kompakte crossovers. Her skal Captur kæmpe mod konkurrenter som Volkswagen T-Cross, Peugeot 2008 og den kommende Opel Frontera. Selvom Captur fremstår som en ny model, er det i virkeligheden et omfattende facelift af den version, der blev lanceret i 2019. Den deler stadig platform med den mindre Renault Clio, en bil vi tidligere har haft stor fornøjelse af at teste.

Fås Kun Med Én Motorvariant!

Renault Captur fortsætter sin rejse ind i 2025 i et segment, der efterhånden er under pres – nemlig de mindre kompakte crossovers. Her skal Captur kæmpe mod konkurrenter som Volkswagen T-Cross, Peugeot 2008 og den kommende Opel Frontera. Selvom Captur fremstår som en ny model, er det i virkeligheden et omfattende facelift af den version, der blev lanceret i 2019. Den deler stadig platform med den mindre Renault Clio, en bil vi tidligere har haft stor fornøjelse af at teste.I Danmark har Renault valgt kun at tilbyde Captur i den veludstyrede udgave med en 1,3-liters benzinmotor og 7-trins dobbeltkoblings-automatgear. Denne model yder 158 hk og har en startpris lige under 275.000 kr. I andre markeder fås Captur også med en 1,0-liters turbomotor med 100 hk og som hybrid med 145 hk, men dieselmotoren er nu helt ude af programmet.

En Problemfri Bil Er Den Ikke

Captur har fået et skarpere og mere moderne design, der tager inspiration fra Renaults elektriske modeller, hvilket bestemt ikke virker tilfældigt. Kabinen bærer præg af, at bilen er baseret på Clio, da meget af interiøret er identisk. Renault har dog anvendt flere bløde materialer, der hæver kvalitetsindtrykket trods den omfattende brug af plast. Den lodrette 10,4” touchskærm er en stor forbedring fra tidligere modeller. Den understøtter både Android Auto og Apple CarPlay og er let at navigere. Renault har også tilføjet fysiske knapper i bunden af skærmen, hvilket gør det nemmere at betjene funktioner under kørslen. Dog kan placeringen af volumenknapperne på skærmens top være upraktisk, hvis man ikke bruger stilken bag rattet. Sæderne er komfortable og giver god støtte, men den virkelige gevinst findes i bagsæderne, hvor Captur tilbyder en af de bedste kabinepladser i klassen. Bagagerummet kan rumme op til 487 liter, hvis bagsæderne rykkes frem. Dog er der nogle mærkelige valg i kabinen, hvor eksempelvis mangler der armlæn til bagsædepassagererne og panikhåndtag i loftet. Under testen oplevede vi desværre flere problemer med bilens teknologi. Touchskærmen frøs gentagne gange, blev sort eller reagerede ikke. Derudover var fartpiloten ustabil, og der opstod lejlighedsvis en summende lyd, som kunne tyde på en løs forbindelse. Disse fejl trak desværre ned i helhedsindtrykket

Komfortabel, men ikke sporty

Captur skuffer lidt på det dynamiske område. Styretøjet føles skarpt, men resten af bilen følger ikke helt med, hvilket giver en underlig ubalance. Den sportslige følelse fra Clio mangler, hvilket er overraskende, da Clio er blandt de mest sportslige minibiler at køre i. Den 7-trins Doublekobling lyder som en gearkasse, som skulle være med til at forbedre oplevelsen, men desværre leverer den ikke helt som forventet. Gearskiftene føles langsomme, og oplevelsen minder til tider om en bil med CVT-gearkasse, hvor motoren får bilen op i omdrejninger, men uden den ønskede respons. Med sine 158 hk føles Captur acceptabelt hurtig, men sammenlignet med moderne konkurrenter virker den desværre noget sløv. Hvis det var muligt at få modellen i Danmark med den mindre 100 hk motor og et 6-trins manuel gearkasse, ville det sandsynligvis være en bedre kombination for denne bil. Til gengæld scorer Captur højt på komfort. Den absorberer ujævnheder i vejen godt og tilbyder en afslappet køreoplevelse, især i byen og på motorvejen. Lane Departure og fartpilot fungerer som forventet, men bilens skiltegenkendelse er ikke på niveau med nyere biler. Renault Captur fortsætter som en stærk spiller i det kompakte crossover-segment med et skarpere design og forbedret kabinekvalitet. Med sine komfortable køreegenskaber, rummelige bagsæder og fleksible bagagerum på op til 487 liter, byder Captur på mange praktiske fordele. Samtidig er den veludstyrede danske version med 158 hk og 7-trins dobbeltkoblings-automatgear et attraktivt valg for dem, der søger en benzinbil i denne størrelse.

Største udfordring kommer fra Renault dem selv.

Captur er ikke en dårlig bil, men den er heller ikke en uden fejl. Desværre trækkes helhedsindtrykket ned af problemer med bilens teknologi, herunder en ustabil touchskærm og fartpilot, samt en gearkasse, der ikke leverer den ønskede dynamiske oplevelse. Captur mangler også den sportslige karakter. Derudover kan Renault stå over for en udfordring i at sælge Captur ved siden af deres elektriske modeller, som i stigende grad tiltrækker opmærksomhed. Alt i alt er Renault Captur stadig værd at overveje, hvis man søger en komfortabel og praktisk benzinbil i denne klasse. 

 

Specifikation

Detaljer

Motor

1,3-liters 4-cylindret benzinmotor med turbo og direkte brændstofindsprøjtning

Effekt

158 hk (116 kW) ved 5.500 o/min

Moment

270 Nm ved 1.750 o/min

Gearkasse

7-trins automatgear (EDC)

0-100 km/t

8,5 sekunder

Tophastighed

180 km/t

Brændstofforbrug (WLTP)

16,9-17,2 km/l

CO₂-udledning (WLTP)

135 g/km

Bagagerumsvolumen

487 liter (1.596 liter med nedfældede bagsæder)

Køreklar vægt

1.267 kg

Maksimal tilladt totalvægt

1.834 kg

Maksimal tilladt anhængervægt

1.200 kg (med bremse)

Pris i Danmark

Fra 274.990 kr.

 

VIDEO ANMELDELSE:

 

 

Forfatter

Christian Koed

Motorjournalist med en stor passion for biler i alle afskygninger

Mit arbejde spænder fra at anmelde de nyeste bilmodeller til at dykke ned i historier 
og unikke fortællinger, der fortæller deres egen historie. Jeg elsker at teste nye biler
og dele mine erfaringer med fokus på for formidle min viden videre med artikler eller
video.

Skrevet af: Christian Koed den 21.01.2025

Hurtige genveje

Bilhandel.dk

Cookieindstillinger

Brug for hjælp?

Bilhandel