
Toyota har i dag præsenteret den helt nye, niende generation af Hilux, og for første gang i modellens historie fås den både somen elektrisk version (BEV) eller en diesel-hybrid. Dermed går Hilux ind i en ny tid og skal konkurreR mod de nye kinesiske elektriske Pick-UPs og ISUZU D-MAX EV.
Udvendigt har Hilux fået et helt nyt design med temaet “Tough and Agile”, hvor fronten har smalle LED-forlygter og TOYOTA-navnet skrevet ud på tværs. Indvendigt er kabinen opgraderet markant med inspiration fra den nye Land Cruiser. Der er en 12,3” digital instrumentering, en stor touchskærm op til 12,3”, trådløs mobiloplader og USB-porte til bagsædepassagererne. Toyota introducerer desuden elektrisk servostyring for første gang i Hilux, hvilket gør den lettere at manøvrere i byen og på byggepladsen. Sikkerhedspakken Toyota T-Mate er udvidet med funktioner som Blind Spot Monitor, Safe Exit Assist, Driver Monitor Camera og nye systemer som Proactive Driving Assist og Emergency Driving Stop System. Over-the-air opdateringer sørger for, at bilen altid er teknologisk opdateret.

Den største nyhed er uden tvivl Hilux BEV, den første fuldelektriske version af den legendariske arbejdeshest. Den er bygget på den samme body-on-frame-konstruktion som altid, og Toyota lover, at offroad-egenskaberne er intakte – inklusive en vadedybde på hele 700 mm. Hilux BEV har permanent firehjulstræk takket være elmotorer på både for- og bagaksel. Det giver et samlet drejningsmoment på omkring 473 Nm, fordelt mellem 205 Nm foran og 268 Nm bagpå. Batteriet er på 59,2 kWh, hvilket giver en rækkevidde på cirka 240 km, hvad dog ikke lyder af ret meget. Toyota oplyser, at opladningshastigheden bliver blandt de bedste i klassen for at minimere driftsstop. Lasteevnen ligger på omkring 715 kg, og trækkapaciteten er 1.600 kg.
Bare rolig den nye Hilux fås også med en nyudviklet 2,8 liter dieselmotor med Hybrid teknik. Toyota forventer bliver mest solgt i udgave Europa. Systemet kombinerer den velkendte 2.8-liters dieselmotor med et 48-volts mildhybridsystem, der består af et lille litium-ion batteri, en motor-generator. Batteriet er placeret under bagsædet og tager derfor ikke plads fra kabinen. Det giver en mærkbart smoother køreoplevelse, især ved igangsætning og acceleration, hvor den elektriske hjælp træder til. Samtidig forbedres brændstoføkonomien, uden at det går ud over trækkraften. Hilux Hybrid 48V kan trække op til 3.500 kg og laste op til ét ton. Systemet er udviklet til at kunne modstå hårde arbejdsforhold, og Toyota har placeret de elektriske komponenter højt for at bevare 700 mm vadedybde. Den får desuden Multi-Terrain Select og Multi-Terrain Monitor, der hjælper føreren i krævende offroad-situationer.
| Variant | Drivlinje | Ydelse / Moment | Rækkevidde (WLTP) | Lasteevne | Trækkapacitet | Trækkraft / AWD |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Hilux BEV | 59,2 kWh batteri, elmotorer for/bag | 205 Nm (for) / 268,6 Nm (bag) | ca. 240 km | 715 kg | 1.600 kg | Permanent 4WD |
| Hilux Hybrid 48V | 2.8L diesel + 48V mildhybrid | ca. 204 hk / 500 Nm (est.) | - | Op til 1.000 kg | 3.500 kg | 4WD |

Brug for hjælp?